Serviceverslag Maillot Jaune.. veel foto's

Beste lezers,

Heel graag neem ik jullie mee in een serviceverslag van een Pontiac Maillot Jaune MemoMatic met een cal. ETA 2773 onder de (verrekt mooie, gepatineerde ) blauwe wijzerplaat. Je moet er even doorheen, maar je mag ook plaatjes kijken…

We beginnen bij het begin. Dit is de foto die m’n aandacht trok. Blauwe wijzerplaat, Maillot Jaune en vette indices i.c.m. een datum en automaat. Gelukkig kunnen we door de bar slechte voorruit heen kijken, en zit er wel potentieel in…

Omdat de meeste mensen een uurwerk wel uit elkaar kunnen halen, begin ik met dat alles uit de Elma komt in een mandje en daarna sorteren we dit in een overzichtelijke werkbak.

Daarna start ik altijd eerst met het plaatsen van de veer in de veerton. Ik heb geen goede verenwinder voor alle gangbare vintage calibers, dus ik plaats alle veren met de hand er weer in. Een automaatveer is wat bewerkelijk, maar met een wat langere duimnagel kom je een heel eind.


Veertonwand insmeren met remmend vet, veer plaatsen en dan met dit bankje de arbre plaatsen. Het veertontooltje is heel handig om het veertondeksel goed te sluiten. Niet vergeten om de veer ook te smeren, dat is goed voor de amplitude.



Omdat ik de veer met de hand geplaatst heb, niet vergeten om de buitenzijde van de veerton goed schoon te maken met rodico
(Kan wel weer een schoon stukje gebruiken, zie ik nu…)

In de Elma spoel ik alle onderdelen en laat ik de balans zitten, de chatons en dekstenen laat ik ook wel zitten. Het anker spoel ik apart in de IPA, ik heb een keer verschoven ankerpaletten gehad na een spoeling en daarna warmte om te drogen…
Ai ai…wel weer opgelost, maar 1x nooit weer.

Eerst de balans er weer uit en starten we met het plaatsen van de radertrein. Op youtube hebben ze dat zo voor elkaar, maar dit is soms een #%&×*werkje om alle tappen goed in de brug te krijgen. De benodigdheden:


Radertjes op een rijtje en de veerton om wat stabiliteit te krijgen en de brug er dan op:

Dan plaats je de brug op de veerton:


Helaas maakte de schroef van de klik en klikveertje deel uit om de brug vast te zetten… dat is altijd even zweten… en dan weet je weer dat je pincet scherp is… of niet…

Dan het anker plaatsen: eerst het anker door de IPA (wasbenzine kan ook), drogen, met superschoon stukje rodico de paletten schoonmaken en plaatsen. Niet vergeten de paletten even te voorzien van olie!


Brugje erop en niet helemaal vastdraaien! Eerst goed kijken of de as goed in de juweel zit. Later vastzetten als je het zeker weet.
Dat kun je controleren door een beetje spanning op de veer te zetten en dan het anker heen en weer te bewegen, meestal zet het anker zich goed en zit de tap goed.

Opwinden kan niet zonder deze tandwielen:


Alles vast? Even nalopen en dan de balans erin, beetje opwinden en kijken of er leven in zit…

Dan haal ik de balans er weer uit, leggen we weg (tussen twee oude glaasjes!) En draaien we het uurwerk om.
Ik laat de tige zitten… voor mij heeft het geen meerwaarde om de tige en die veer etc te verwijderen. Wel invetten/dikke olie gebruiken voor je de veertonbrug plaatst!

Je ontwikkelt een wat eigen stijl als horlogemaker… ieder zn eigen stijl…

We gaan de wijzerverzet en datumschijf plaatsen… altijd oppassen met tricky veertjes…

Dit is een lastige, een heel klein radertje schuift tussen dit plaatje en drijft de datumverzet aan, die klikt.


Ik was dermate geconcentreerd, dat ik alleen een foto van het eindresultaat heb gemaakt.

Hoewel de balans is meegespoeld, moeten de chatons en dekstenen zeker apart gereinigd worden.
Met een kleine schroevendraaier wip ik het incabloc harpje open en keer het uurwerk om, waardoor de harp opent, deze wil je niet verkloten, dat is echt een mega @#€&÷klusje is om een losgekomen harpje weer vast te zetten.
Ik gebruik een tandenstoker met een stukje rodico om de deksteen met chaton eruit te halen.
Het geheel in de wasbenzine, tot de chaton en deksteen loskomen van elkaar.

Met een dikker pincet hou je de platte kant van de deksteen naar boven vast, plaats je met een oliegever een drupje olie in het midden van de deksteen.

Chaton erop en door de zuigende werking plakken deze aan elkaar.
Je moet een mooie cirkel zien onder de deksteen. Anders opnieuw!

En dan plaats je die in de zetting, harpje dicht, niets forceren! Maar dat is met alles in een uurwerk.


ik schreef al eerder dat ik twee oude glaasjes gebruik om even wat te bewaren…

Ook de kant van de platine en je bent dan goed op weg.
Het afregelen kan beginnen, ik doe dat in vier posities: Wijzerplaat naar beneden, naar boven. Kroon naar boven en naar beneden.




Waarden die niet slecht zijn voor een uurwerk uit om en nabij 1969…
Van het plaatsen van de wijzerplaat en wijzers heb ik geen foto’s gemaakt. Maar ik heb de uurwerkring geplaatst en het uurwerk in de kast geplaatst en de tige teruggezet.
Dan nu de automaatmodule uit elkaar en smeren.


En dan zijn we bijna klaar… van dit:


Naar dit:

Bedankt voor het lezen, het eventuele hartje en feedback van medesleutelaars wordt erg op prijs gesteld!

Groet!
Serge

@Maurits : deze variant al in je database?

70 likes

Mooi om te lezen!
Wat zijn chatons en wat zijn paletten?

Leuk geïllustreerd verhaal man!

3 likes

Chatons en dekstenen


Ankerpaletten

Als je na spoelen teveel warmte gebruikt om te drogen, kan de schellac loslaten en kunnen deze paletten verschuiven… dan loopt je uurwerk echt niet meer.

3 likes

Wat een prachtig eindresultaat Serge!
Mooi verslag en een knap stuk werk. Respect.

1 like

Netjes hoor en goed gewerkt. Weer een Pontiac gered. Dat alleen al een hele goede daad.
Bedankt voor je uitgebreide verslag

1 like

Dank voor het delen van dit uitgebreide verslag. Inderdaad heeft iedereen z’n eigen werkwijze. Ik dacht eigenlijk dat je ankers juist niet moest schoonmaken met IPA omdat schellak daar in oplost :thinking: Ik draai ze altijd gewoon mee in de Elma.

Raderen plaatsen is bij veel van die ETA uurwerkjes wel wat gepiel met dat vervelende extra rad wat daar topzwaar staat te zijn :sweat_smile:

Veel plezier met het resultaat :+1:

3 likes

Prachtig verslag. Een genot om te lezen. Bedankt voor het delen.

1 like

Klopt. IPA is isopropylalcohol, dat hou je best erg ver weg van shellac…heb ik net gebruikt om mijn slecht geplaatste impulsjuweel terug los te maken. Eén druppel was genoeg. Wasbenzine of onedip voor die deeltjes :smile:

3 likes

Mooi verslag om te lezen Serge. Heel knap! :star_struck:

2 likes

Serge proficiat met het behaalde resultaat! :ok_hand:Dank ookvoor het delen van het proces . :+1:

1 like

Leuk om je verslag te lezen. Ik vind zo’n onderneming altijd mega-knap.

1 like

Met veel plezier en bewondering gelezen :clap:

1 like

Ook @LVA dank jullie voor deze feedback. Dan gaat het anker alleen nog in de wasbenzine.

IPA gebruik ik alleen nog voor de chatons en dekstenen.
Weer wat geleerd.

3 likes

Dank voor het delen van dit verslag.
Mooie wijzerplaat met paarse gloed :+1:

Is dat de 25073?
In mijn archief heb ik die met een bordeauxrode wijzerplaat.
Jouw Zweedse uitvoering had ik nog niet, maar ik heb je foto meteen opgenomen.
En dit model heb ik in een prospectus uit een onbekend jaar

En mooi werk en fraaie reportage zoals altijd

3 likes

Als je het anker niet te lang in Ipa laat zitten en het meteen droogt lost de shellac niet meteen op. Deed dit proefondervindelijk en tot een minuut was er niets aan de hand. Toch prefereer ik op voor alle zekerheid wasbenzine!

1 like

Dag Maurits,

Dank voor je reactie en de foto van de folder. De prijs in Franse, Belgische of Zwitserse frank?

Het nummer achterop is 25173 P
Van profectus, een kastbewerking?

Ik haal de chatons en dekstenen eruit en laat ze los meedraaien in de schoonmaakmachine in zo’n ieniemienie mandje.

3 likes

Hoe weet je dan welke er in de platine moet en welke in de brug van de balans? Soms zit daar verschil in.

Ik ben licht autistisch en alle delen moeten op dezelfde plek weer terug…haha…