Sfeer bij juweliers?!

Tja, bij sommige zaken…er wordt nog net geen entree geld gevraagd.

Aan te raden is om niet op een drukke vrijdag of zaterdagmiddag te gaan
maar eens op een rustige dinsdag ochtend.
Zit je met kortingen ook vaak beter.:wink:

Grt.

Vandaag, toevallig in Rijsel binnengestapt om een JLC te passen. Onthaal was wat stijfjes maar ik viel op een jonge verkoper die me ging uitleggen hoe een automaat werkt en ik hem uiteindelijk moest uitleggen hoe je mijn MeisterSinger moest aflezen. Hierdoor was het ijs gebroken en heb ik redelijk wat kunnen passen alhoewel hij wist dat ik vandaag niet ging kopen. Maar inderdaad meestal vind ik het ook een wat stijve, afstandelijke bedoening bij de meeste juwelliers waar je voor het eerst binnenstapt. In Milaan ben ik zo eens letterlijk buitengekeken, hadden ze het niet gedaan had ik er heel waarschijnlijk die dag een leuk bedragje gespendeerd.
Degene waarvoor ik vandaag binnenstapte:

Ja, ik vind de juweliers waar de betere merken worden verkocht ook vaak wat afstandelijk. Aan de andere kant begrijp ik ook best dat ze heel alert moeten zijn op en met hun handelswaar. Niet alleen het voortdurende risico van overvallen, maar ook wisseltrucs en dergelijke zorgen er voor dat men niet graag teveel horloges tegelijk op tafel legt.

Ik zou het prettig vinden als ik in een winkel gewoon de Rolexen, Breitlings, TAG Heuers, IWC’s, AP’s etc zelf van het schap kon pakken, even om de pols kon doen en dan de volgende, zonder dat ik daarbij op de vingers gekeken word. Natuurlijk kan dit niet in deze tijd helaas…

Altijd positieve ervaringen trouwens bij Burger te Maastricht. Hebben ze ook voor minstens tonnen in de vitrines liggen en voel me daar altijd echt welkom. Kopje koffie, even bijpraten, geen uit-de-hoogte gedoe en ze hebben echt wel verstand van hun dagelijkse business. Ga er dan ook vrijwel altijd met een nieuw (gebruikt) klokje weer de deur uit. Maar Burger is natuurlijk geen traditionele merken-juwelier.

2 likes

Veel ervaringen zijn herkenbaar. Wat ik er aan wil toevoegen is dat soms de ene medewerker je vriendelijker te woord staat dan de ander. Logisch natuurlijk, elk persoon is anders, maar bij 1 zaak viel het me nogal op. Zelf al es wat accessoires bij hen gekocht en kort ervoor daar nog een kennis een klokje mee laten nemen.

En toch, de madame leek not amused…

Jur Schreef:

Wat ik wel altijd opvallend vind is dat er nog
nooit een verkoper is geweest die iets heeft
gezegd over het horloge wat ik op dat moment
omhad. Het lijkt wel een afspraak om dat niet te
doen…? Iemand dezelfde ervaring?
Jur

Verschilt. Soms hoor je niks, en soms maken ze er wel een opmerking over. Betere training gehad? :sunglasses:

cliogek Schreef:

Maar het grote nadeel is dat veel juweliers alles
in de etalage hebben staan en binnen amper iets.

Men wilt vaak zo veel mogelijk buiten showen. Enerzijds om klanten te lokken, anderzijds hou je de mensen die willen ‘kijken kijken niet kopen’ ook makkelijker buiten de deur. Letterlijk, want ze hoeven niet binnen te stappen om rond te neuzen.

Daarnaast hebben zo minder voorraad in huis. Alles aan de buiten- en binnenzijde kost een vermogen. Volgens mij hebben ze geregeld slechts 1 exemplaar op voorraad.

Sfeer is iets persoonlijks, ik persoonlijk heb niet zoveel met juweliers en kom zelden verder dan de etalage. Alleen als ik iets wil kopen ga ik (met tegenzin) ergens naar binnen, om inderdaad bijna altijd naar buiten gekeken te worden vanwege de spreekwoordelijke afgetrapte sportschoenen,spijkerbroek en hoodie.

Dat het ook heel anders kan bewijst misschien wel de anekdote van mijn Sinn.

Toen ik afstudeerde (alweer een tijdje geleden) kreeg ik een Sinn horloge cadeau. Sinn was toen alleen nog in Duitsland te krijgen en bevond zich net in de fase waarin zij overgingen van ‘ab werk verkauf’ naar depots.

Mijn vader had uitgevonden dat er kennelijk een depot in duitsland was dat te bereizen was en is op pad gegaan. Hij kwam uiteindelijk uit bij een heel klein juwelierswinkeltje in een klein dorpje, bestierd door een echtpaar waarvan de vrouw in handgemaakt zilver deed en de man zich meer op de horloges richtte. Je kent zulke winkeltjes vast wel, waar de tijd een beetje lijkt te hebben stil gestaan en her en der horloges in de etalage die 30 jaar geleden idd gloednieuw waren ;). Geen winkel waar je Sinn zou verwachten niet qua dorp en niet qua winkel.

Toch stond het merk pontificaal in de etalage en hadden ze bijna alle modellen op voorraad. En het verhaal erachter is even leuk als bijzonder. Ze vertelden dat er op een dag een norsig mannetje binnen was gekomen dat eerst al een tijd voor de etalage had gestaan en binnen uitgebreid allerlei oude horloges ging bekijken en een heel gesprek was begonnen over horloges en techniek. De eigenaar van het winkeltje was daar gretig op in gegaan en had wat horloges uit zijn privecollectie laten zien (eeuwige kalenders, tourbillons…gekocht toen het heel slecht ging met de zwitserse horloge industrie, min of meer als belegging). De beste man was uiteindelijk weer gegaan en ze hadden hem toch min of meer vreemd gevonden. Tot de beste man een paar dagen later weer binnen was gekomen en kwam vertellen dat hij had genoten van de horloges en het enthousiasme van de eigenaar en stelde zich voor als Lothar Schmidt eigenaar van Sinn…hij was op vakantie in de streek en wilde graag dat zij het allereerste sinn depot zouden worden…

De jaren erna kwam hij persoonlijk elk jaar de nieuwe collectie presenteren in het kleine winkeltje onder het genot van een drankje (en de A8 dwars op de parkeerplaats :P).

Sfeer is iets heel persoonlijks, maar ik denk dat je je onder liefhebbers het beste op je plek voelt ongeacht de entourage.

9 likes

Mijn eigen ervaring is dat toen ik jong was (24) en als ik gekleed ging in sportkleding (toendertijd nike’s / Aussie:D), dat ik wel correct bejegend werd maar niet erg serieus genomen, droeg toen een Seiko;)

Kwam ik een andere keer terug met ‘correctere’ kleding en een Rlx om de pols dan werd ik weer wel serieus benaderd.

Ach kan het wel begrijpen hoor. Maar als ze dat altijd zouden doen, dan zou het handig zijn elke koper als aspirant koper te bezien.

Ik weet nog goed, ik was net 20, ik een high end audio zaak in ging, ik houd wel interesse maar geen pecunia’s, ik uitermate correct behandeld wer en ze daar wel een uur aan me gespendeerd hebben zonder dat daar een aankoop uit voort kwam.

Later (de audio relatie heb ik nu al meer dan 20 jaar) legde ze me uit, dat ze elke geinteresseerde serieus benaderen als ze merken dat iemand echte interesse toont, want ze redeneren, dat vroeg of laat als de ’ aspirant’ serieus is, die vanzelf terug komt.

En ze hadden gelijk, btw deze audio zaak was Multifoon, zat vroeger op het doelenplein, zitten nu in het Alexandrium.:wink:

Genesis

berhan Schreef:

Ik kan mij er deels in vinden, maar geldt zeker
niet voor alle juweliers. Bij van Baal in Nijmegen
is dit zeker niet het geval. Tot nu toe altijd
prettig geholpen, zelfs zonder aankoop.

mvg. Hans

Die ervaring heb ik met E. van Baal zeker ook.
Dat is één van de weinige juweliers met goede merken en toch een fijne service.
Je voelt je daar altijd gerespecteerd, en inderdaad…ook als je niks koopt geven ze je de vrijheid en een lekkere bak koffie!
Zij begrijpen dat je terugkomt wanneer je echt veel plezier beleeft aan je horloge en dat een impulsaankoop hier niks aan bijdraagt.

Even deze ouwe koe uit de sloot halen.
Gister ben ik met een probleem aan de band van mijn Seiko Monster binnengestapt bij Brunott in Rotterdam. Hoewel ik het horloge daar niet gekocht heb en met zo’n “goedkoop” horloge, spijkerbroek en harrington jas waarschijnlijk niet overkom als een extreem koopkrachtig iemand, ben ik toch heel fijn geholpen. Gewoon een relaxte maar niet te informele gast die het euvel gratis en voor niks heeft verholpen.
Toch wel andere koek dan bij Heetman, daar was ik ooit een keer maar die mevrouw daar praatte zo bekakt dat ik de helft niet verstond. Het kwam erop neer dat mijn (wèl daar gekochte!) Mondaine een nieuw uurwerk nodig had dat meer kostte dan de dagwaarde van het horloge.

1 like

bij hun idd koffie.leuk gesprek. Alles om de pols, ook nieuwe stijlen die jezelf niet zou kiezen laten ze je ervaren, geheel uit hun initiatief! Zelfs banden swaps om het plaatje geheel compleet te maken voor je!
Kom je twee weken later terug kennen ze je nog en praat je verder over horloges en de kinderen en en en. Uiteraard met koffie.

Bij paul van Zeeland in Velp is deze ervaring gelijk. Altijd koffie en fijne praat, enigste hier is dat je wel met je duurdere horloge binnen moet lopen om deze service te krijgen. Want ze herkennen je na een uur al niet meer!
Bij v baal is de service en herkenning er altijd.

Ik hou van klanten herkenning!

Bij velen andere juweliers is het idd altijd met een bepaalde afstand en sfeer waardoor ik altijd besluit daar niks te kopen.
Het complete plaatje moet kloppen, niet alleen het horloge!

Ik kan me er helemaal niet in vinden. Ik ben altijd heel doelbewust op zoek naar bepaalde horloge’s die ik eerst wil bekijken/passen. Ik ga nooit “zomaar” naar binnen.

De ene juwelier is de andere ook niet. Bv schaap en citroen of gassen doen vaak wat uit de hoogte en zien niet iedereen als potentiele klant. Maar bijvoorbeed ace in amsterdam zijn superleuke mensen, aardig, uitnodigend, kopje koffie erbij. Voor je het weet zit je een half uur en heb je 10 verschillende horloges gezien. Die laatste partij is in mijn ogen ook meer liefhebber van de producten dan een gassan, die er toch minder om geven en meer voor de verkoop aantallen gaan.

1 like

Maakt ook lekker veel herrie bij het afdoen. Even lekker een paar keer om en af doen :grin:

Ja dat moet je vooral doen…

41 jaar geleden…
een vriendje van me was 18, haalde als een SPEER zijn rijbewijs, hij had jaren en jaren zich de piep gespaard om een auto te kunnen kopen, van krantenwijk tot vakkenvuller en weet ik wat allemaal.
één enkel ding wilde ie een rijbewijs en een auto.

met een zak vol geld ging ie naar de dealer…
wilde een autootje kopen (gewoon een kleintje, ala citroën visa of peugeot 205 enz)
Maar hij werd behandeld als kind, hij kon die auto cash aftikken maar die verkoper behandelde 'm ala: en wat wil het jochie, "een matchboxje of een paar nieuwe knikkers? ".
Zo lekker neerbuigend.

Affijn
Een andere (Japanse) merkdealer was niet zo achterlijk…
daar begrepen ze godvergeten goed dat ie gewoon een auto kwam kopen.

Het sfeertje bij S&C is voor mij al voldoende om er niet eens binnen te willen.
En idd, de nichtenwinkel die nespresso heet begrijpt ook niet hoe ze fatsoenlijk met mensen moeten omgaan, gelukkig dat lidl cupjes exact hetzelfde zijn en een tiende kosten.

3 likes

Uhm…:thinking: Smaakpapillen kapot?

11 likes

Nope
absoluut prima

:fearful:

1 like

Bij Vossen, Maastricht, kwam ik in 2014 een aantal keren binnen lopen om een en dezelfde Rado te passen.
Elke keer heel prettig ontvangen en daardoor is de verliefdheid een liefde kunnen worden!!!
Maar die zaak vind ik wel een positieve uitzondering… Helaas.

Die wat? :smiley: :smiley: