Sfeer bij juweliers?!

Bijzondere en weinig respectvolle manier om je onvrede over deze zaak te uiten.

2 likes

Op zich erg herkenbaar, maar een paar opmerkingen:

Het is vaak niet eens een keuze. Wanneer een juwelier bepaalde (duurdere) merken voert, kan deze zich niet verzekeren indien er geen sluis is. Dat wordt steeds strenger. Dat is ook meteen de reden dat veel juweliers zulke merken laten vallen: de kosten van de verbouwing zijn eenvoudigweg te hoog.

Boeiend wat de juwelier denkt. Als je er niet zonder aankoop naar buiten mag lopen, moet 'ie maar een bordje ā€˜consumptie verplichtā€™ op de deur plakken.

1 like

Ik liep vorige week bij Brocantique binnen om te kĆ­jken; de man zegt:ā€Als u volgende keer in de buurt bent bent u welkom!ā€

Leuk toch!!!

Maar ja, Maastricht hĆØšŸ˜‰.

Ik heb het geloof ik al eens eerder verteld in het kader van een soortgelijk topic, maar in Duitsland ben ik steevast uiterst vriendelijk bejegend. Een tijdlang kwam ik vaak in MĆ¼nster en daar heb je vlakbij elkaar drie topzaken: Freisfeld, Oeding-Erdel en RĆ¼schenbeck. Gaat u zitten, kopje koffie, enthousiast verkoopverhaal. Toen ik ooit eens bij OE binnenliep om te infomeren naar een Rolex Cellini, kreeg ik er meteen enkele van 15k per stuk in mijn handen gedrukt. Brochure en visitekaartje mee, bekijkt u het nog eens rustig, graag tot ziens. In de tussentijd mijn eigen oudere Cellini door de horlogemaker gecontroleerd en teruggekregen met een uitdraai van het testresultaat.
Hoewel ik nooit sneakers en zelden een spijkerbroek draag maar ook niet echt overdressed over straat ga, heb ik niet het idee dat ik daarop werd beoordeeld.

2 likes

Ik durf het bijna niet te zeggen maar Duitsers zijn over het algemeen veel beter gemanierdā€¦(oeps deed ik toch)

13 likes

Dat mag wel eens hardop gezegd worden ja. :grin:

1 like

De sluis is voor mij absoluut remmend, maar ik kan het dan wel weer begrijpen.

Van Hell in Amersfoort vind ik altijd een top juwelier. Persoonlijk, ook een keer een catalogus mee gehad van Oris, mag altijd alles passen. En meestal ben ik gewoon normaal gekleed, niks geks. En toch blijft die sluis afremmen. Maar een horloge ga ik er absoluut een keer kopen!

Belgen ook. Bezoek aan juweliers daar is ook veel gezelliger en enthousiaster. Is mijn ervaring. Je krijgt ook van alles mee.

2 likes

Laatst in Amsterdam eens twee zaken binnengewandeld waarvan ik eerst dacht dat ze wel iets van me zouden vinden (spijkerbroek, bomberstyle-herfstjasje met camo kleurtjes). Helemaal omdat ik bij de eerste in de sluis stond bij een man met een wollen herenjas en lederen handschoenen aan.

Onwijs vriendelijk geholpen door de verkoopsters in beide zaken. Rolexen werden uit de vitrines gehaald, ouwe dure sub om de pols gehad (ik vond 'm te klein, helaas helaas). Heb mijn vooroordelen omtrent Amsterdamse winkels en Amsterdams winkelpersoneel toch iets moeten bijstellen.

1 like

Ik weet niet meer of het Antwerpen of Marche was, maar het was echt prettig en ik kreeg nog net het horloge niet mee :wink: Hier nog niet zo meegemaakt.

Maakt niet uit waar ik kom. Ze doen allemaal moeilijk.
Bij binnenkomst wensen ze mij nog vriendelijk een goeden middag.

Ik begroet ze dan ook enthousiast en begin vlot aan mijn directe vraag: ā€˜Hoi! ik heb vandaag vrij genomen. Kei-hard gespaard. En kom nu eindelijk mijn droomhorloge kopenā€™.

Een glimlach verschijnt en de mondhoeken krullen glunderend omhoog. Kassa wordt er gedacht. Die pakken we vanmiddag. Ondertussen dat ik mijn zin afmaak zie je de verkoper zijn commissie al uitrekenen terwijl hij geduldig ja blijft knikken met zijn hoofd.

ā€™ Ik kom hem nu kopen zeg ikā€¦ ā€™

Jaā€¦ zegt de verkoper. Welk model kan ik voor u uit de etalage halen meneer? Wil u alvast gaan zitten? Bakje koffie?
ā€˜Haal hem er maar uit zeg ikā€™ En ga gretig zitten. Mooie tafel. Rolex-spiegels. Boekjes en folders. Ondertussen brengt een knap meisje een kopje koffie. Allemaal kei-vriendelijk.

ā€˜Zegt u het maar meneerā€™
Nou, zeg ikā€¦ Doe mij maar een witte Daytonaā€™

Bamā€¦
Stilteā€¦
De gekrulde mondhoeken wijzen nu naar benedenā€¦ Hij kijkt mij gepikeerd aan. Beledigd. ā€˜een witte Daytonaā€™ ? Vraagt hij ter bevestiging.

Uhuhā€¦ antwoord ik. Graag een die nog in de stickers zit vraag ik vrolijk. Terwijl ik nog een slokje van mijn koffie neem. Dan kan ik lekker peuteren.

Op een wat snauwerige toon zegt hij: ā€˜daar zit 5 jaar wachttijd op Meneerā€¦ā€™ , waar hij bij het woord ā€˜meneerā€™ de klemtoon even naar boven verlegd.

Waitwut? Ik kan hem dus nu niet kopen !? vraag ik nog een beetje onnozelā€¦

'Neeā€¦ '
Hij trekt de foldertjes van mijn tafel wegā€¦
ā€˜ik denk dat u beter kunt gaan meneerā€™ ā€¦ zegt hij streng en vastbeslotenā€¦

Ik heb mijn koffie maar laten staanā€¦

55 likes

:joy: :thumbsup:

Het is bij iedere juwelier en bij iedere verkoper weer anders. Ik weet meestal binnen 2 seconden of ik klik met een verkoper. Dan wordt het gezellig of ik ben weg. Maar het is sowieso jaren geleden dat ik iets bij een AD heb gekocht (anders dan een bandje)

Misschien, maar die lui doen het er gewoon om.
ik heb niets tegen ā€œeen andere geaardheidā€ maar er zo overdreven mee tentoonstellen dat je de rillingen over je rug lopen is weer iets heel anders.

Mss wel maar zou wel apart zijn als ze wat anders overdreven tentoonstellen maar altijd xxx keer beter dan dit :thinking:

Leuk om al die verhalen zo te lezen. Zelf heb ik nog niet zoveel ervaring met horlogewinkels, tot april dit jaar kwam ik alleen in horlogewinkels als het echt nodig was.

Pas in april dit jaar en dat is ook de maand dat ik lid van HF ben geworden, ben ik voor het eerst de horlogewinkel in Enschede tegenover het stadhuis binnen gestapt om een nieuw horloge te kopen terwijl mā€™n oude horloge het nog deed.

Ha ā€œeen goeie ouwe Festinaā€ zei de verkoper, toen hij zag wat ik om had.
Ik was eigenlijk al een tijdje aan het sparen voor een behoorlijk duur horloge, maar inmiddels heb ik twee Tissotā€™s en een Oris bij deze winkel gekocht en daar geniet ik nu dagelijks van.

Mā€™n eerste ervaring met deze winkel was dus positief.

4 likes

het wordt hier steeds gekkerā€¦

33 likes

Waar gaat het heen hier op het forumā€¦

1 like

Er zijn overal op de wereld uitschieters naar boven en beneden. Maar Nederland zou wel op het laagste niveau kunnen zitten inderdaadā€¦

2 likes