Deze Omega heeft voor mij de mooiste wijzers.
Aan Mercedes wijzers heb ik nooit kunnen wennen.
Wel 4 auto’s van dat merk de afgelopen 20 jaar gereden.
Grassprieten! Mij ontschiet de naam altijd, maar ik kan ze wel hebben, inderdaad. Daar heb ik een setje van, maar onder macro zijn die nogal ruw aan de randjes:
Dan hoop / verwacht ik dat IWC dat beter doet. De vorm is iets te elegant om matig uit te voeren.
Ik grappig genoeg ook niet. Cathedral kan ik dan wel weer hebben:
Niet mijn horloge. I wish.
Ik weet dat de Seamaster rodium plated indices heeft. Als je een rondje ome Google doet zie je genoeg discussies en ook genoeg discussies op non-horloge topics waarin wordt vermeld dat witgoed tegenwoordig vaak bestaat uit rodium laagjes.
Volgens mij is witgoud niet iets ‘natuurlijks’ zoals echt goud dat wel is.
Klopt, witgoud komt in de natuur niet voor:
Citaat van de site:
_
In tegenstelling tot platina juwelen, bestaat er niet zoiets als sieraden in puur witgoud. Om een witte kleur te bekomen wordt geelgoud gemengd met zilver, nikkel, palladium en/of mangaan en daarna wordt het geheel afgewerkt met een laagje rhodium. De meeste witgouden diamanten juwelen die verkrijgbaar zijn bevinden zich in de categorie van 14 of 18 karaat. Die laatste bestaat voor 75% uit puur goud.
_
Merk op dat ook 14 en 18 karaats geel- of rose-goud geen “puur” goud is, en dus ook geen natuurlijke grondstof is. Het zijn legeringen met 50- respectievelijk 75% goud.
Ik zou dat ‘lans’ noemen. Bij dauphine stel ik me het breedste punt op de centrale as voor.
Wel ziek mooi. Mooier dan wat er tegenwoordig op een datejust zit. Naar mijn mening.
Geef mij maar de ‘alpha hands’ zoals hier op een Panomatic lunar (niet mijn foto). Mooie vorm, mooie bolling voor het diepte effect en geblauwd
Voor mij moeten de wijzers met name bij het horloge passen. Op een duiker horen nou eenmaal andere wijzers dan op een dress watch. Independents doen met name hele bijzondere dingen met wijzers. Zo is Julien Coudray (Volgens mij bestaat het amper nog) uitgekomen met geblauwde wijzers die daarna weer heel fijn waren opgeschuurd. Resultaat was een geblauwde zijde van de wijzer, met een geborstelde “look” op de voorkant. Vond het een bijzonder mooi resultaat!
Persoonlijk ben ik nu erg gecharmeerd van de spade en leaf-shaped wijzers op mijn Seiko Presage, met daarbij de crescent moon van de secondewijzer (Nieuw binnen he, dan krijg je dat al snel
)
Op Monochrome Watches hebben we ooit een artikel geschreven over verschillende vormen van wijzers en de achtergrond daarvan, in onze “Technical Guide” waarbij technieken en materialen uitgelegd worden.
Persoonlijk ben ik groot fan van de marinemaster hands van mijn sbdx001. GS waardige borsteling op een duikertje.
Niet mijn foto uiteraard (dat kan ik helemaal niet).
komt hier vandaan, leuk leesvoer trouwens maar zal wel bekend zijn
https://www.fratellowatches.com/hands-seiko-marinemaster-300-sbdx001-review/
Ja. MM300-hands zijn zeker mooi! Simpel maar stevig en solide, stoer bijna.
Zeker ook in verband met het waarom van de lighting bolt.
Helemaal met je eens, de skeleton hands van de smpC zijn een genot om naar te kijken. Niet zo klein als de voorloper en nog niet die rare brede uurwijzer van de nieuwe versie
Volgens mij rhodium plated. Ik heb op een ander forum wel eens gelezen dat het basismateriaal bij Omega brass(messing?) is.
Sterker nog, da’s een van de redenen - als je de ‘kenners’ mag geloven - waarom ze Rhodium (plated) gebruiken, de glans …en trouwens ook de corrosiebestendigheid.
Eens als het gaat om geblauwd in de categorie klassieke klokken.
Mag ik daar een moderne(re) versie tegenover zetten?
Hoewel hoewel hoewel, tijdens schrijven kruipt de twijfel bij mij naar binnen…
Hieronder foto van de herithage navigator van Tissot.
Een bijna een op een copie (met uitzondering van de schaalgrootte) van het model uit 57.
Misschien ook wel eens aardig om voor polshorloges te inventariseren wat de ontwikkeling is geweest in de vorm van de wijzers…