Show hier je 30's & 40's Chronograaf

Er zijn al wat gesegmenteerde topics hier op HF maar dit heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Ik heb een voorliefde voor chronografen uit één van onze slechtste periodes uit de geschiedenis en dat is eigenlijk compleet genomen de dictatoriale heerschappij van Hitler en aftermath. Vroeg tot mid jaren '30 tot vroeg jaren '50.

Why? De jaren '30 heeft diverse invloeden van stijlen zoals eind Art Deco en het begin van NeoClassicism gecombineerd met de geboorte van het horloge dat nu nog steeds bijna de standaard is. Waterproof, shock resistant, anti magnetisch en staal. Dit eindigt in de 50’s met het belangrijkste stukje wat hier nog aan schort om het een modern horloge te maken en dat is marketing en branding.

Ook zijn de productie aantallen enorm laag dan naoorlogse horloges en heb je eigenlijk een perfect recept voor unieke stukken die werden geproduceerd gebaseerd op één basis principe en dat is kwaliteit.

Om een beginnetje te maken, bij deze een paar stukken uit mijn collectie.

36 likes

Schitterend!

28 likes

20 likes

Erg mooi! :+1:

1 like

24 likes

:star_struck: Mooie “klokjes” zijn het :nerd_face: en ik vind ze ook :heart_eyes: “antrekelijk”.
Minerva cal. 17-29 uit 1930
Groeten Iwan :motorcycle:
image

17 likes

Die goudkleurige trekt mijn aandacht! Wat is dat? :smiley:

Eind jaren 30 :heart_eyes:

Met Landeron 47, transitie naar 48 (met 3 pushers)

20 likes

Jaren dertig (Of 40?) Landeron 39.

(O ja, ik heb er ook één uit 1917 maar dat is te oud natuurlijk)

15 likes

Echt super topic :heart_eyes: ik laat hier binnenkort mijn jaren 40 chrono’s nog zien

1 like

Oef, art deco droom :star_struck:

1 like

Nog een Minerva chronograph 13-20 met flexie lugs jaaren 30 / 40 :blush:
Groeten Iwan :motorcycle:

21 likes

Wat een prachtig horloge en leuk van de lugs! Binnenwerk ziet er ook heel mooi uit!

1 like

Potverdorie Iwan, wat heb jij toch een fantastisch mooie Minerva collectie, jaloers makend!

1 like

Gaaf maar dit is wel echt een voorbeeld van de transitie van de horloges van de jaren '30. Een fragielere kast en een emaillen plaat die net buiten de boot vallen van dit topic.

1 like

Deze is wel ongelooflijk mooi hoor!

6 likes

18 likes

Ook een van mijn favoriete typen horloges, al heb ik niet heel veel. Liggen er twee in de projectenbak en die zijn niet echt toonbaar, dus ik beperk me maar even tot mijn enige draagbare exemplaar, een Tissot 33.3 uit 1945. Uurwerk is een Lemania 15tl.

22 likes

“Enige draagbare”. Dit is gewoon buitengewoon mooi! Is die kast verguld of massief goud?

1 like