Show hier je electronische stemvork uurwerk horloge

Pssstttt. TK: Omega Seamaster Chronometer Electronic F300Hz Tuning Fork
:wink:

Zoemend de week weer beginnen.

12 likes

De eerste quartzen hadden veelal stemvorkaandrijving.

Pas bij de Girard Perregaux 35x kwam de stappenmotor in quartzjes.

2 likes

Leuk en interessant leesvoer, weerwat bijgeleerd :+1:

1 like

De Seiko 35SQ had een quartskristal in de vorm van een stemvork… En trouwens, Seiko had bij de 35SQ al een open stappenmotor…

Klopt, maar dat was toch niet echt vergelijkbaar met de moderne quartzjes.

Feitelijk was de hele Seiko 35-serie een veredelde prototype-run, met handgesoldeerde delen op hele lastige substraten enz.

Algemeen wordt de cal. 35x van het samenwerkingsverband van GP/JLC/Motorola/Favre Leuba gezien als de 1e echt moderne quartz met moderne stappenmotor en moderne frequentie.
Dat uurwerk is trouwens nog altijd bijna revolutionair modern, met delrin ringetjes ipv jewels.

2 likes

De Seiko 38XX was, meen ik toch, het eerste massa-geproduceerde Quartz-horloge met een open stappenmotor en printplaat met een IC, zoals je heden ten dage nog steeds ziet. Dat doet niets af aan de prestaties van de Zwitsers, hoor! Ik vind het gewoon machtig, dat twee volledig onafhankelijke partijen zoiets konden bedenken. Alleen hebben de Japanners altijd meer gevoel gehad om iets wat meer compact te houden. Dat hadden ze al snel goed voor elkaar daar in Japan. Als ik hier kijk naar de 35SQC voor me, dan is die nauwelijks groter dan normaal horloge. En een 38XX horloge is dat ook niet. Dat kon je weer net niet zeggen van de eerste horloges met de Bèta21 uurwerkjes. Die waren meestal nogal grover (chuncky) gebouwd.

Maar ja, dat is eigenlijk een hele andere discussie, dan praten over een electronisch stemvork uurwerk…

1 like

De Seiko 38xx had nog een 16khz kristal, de GP 35x was de eerste met 32.768 hz. :wink:

1 like

Zonder meer! Het was echt ronduit experimentele techniek voor de Zwitsers, die qua afwerking en uitvoering nogal achterliepen op Seiko.

2 likes

Ontzettend blij met deze f300hz stemvork ! We zijn op vakantie en daarmee ook wat meer in de gelegenheid deze te dragen ! Groet

21 likes

Voor de volledigheid: het is een 198.005 in geelgoud.
Okt 2020 volledig gereviseerd door Omega Zwitserland. Volledige set. Gekocht in Italië tijdens de vakantie ik meen 2021. Ik zag dit horloge en viel er volledig voor. Alles wat je denkt te moeten doen om niet hals over kop te beslissen vergat ik meteen. Nog geen moment spijt van gehad.

7 likes

Keep them buzzy :nerd_face:

Nou ja, deze zoemt niet echt maar dat komt nog wel een keer

14 likes

Terug van revisie, het horloge van wijlen mijn schoonvader. Mooi werk van Gerrit (accutron.nl)

18 likes

Zou deze toch echt wat vaker moeten dragen: batterij onlangs vervangen zonder dat ik hem om heb gehad

17 likes

Goed om te weten dat je daar ook voor de Omega stemvorkuurwerken terecht kunt! :+1:

2 likes

Niet van mijzelf… van een klant, maar wou dit pracht exemplaar toch even tonen.

24 likes

Fraai Speedsonic👍

1 like

15 likes

Eventjes weer omhoog met het topic.

14 likes

IWC cal. 150 meen ik…

16 likes