Was wel het eerste stemvork horloge
Daarna (in 1968) heeft Bulova het patent verkocht aan ESA:
(Uit de New York Times)
ESA doopte hun stemvork uurwerken met de naam Mosaba (Montres sans balancier)
En verschillende horlogemerken hebben deze ESA uurwerken in hun horloges gebruikt:
@AB64
Danku voor de uitleg. Ik heb de accutron al eens opgezocht qua werking en geschiedenis maar stond er niet bij stil dat er nog andere waren . Danku voor de info
Zoals het daar staat, hebben ze een licentie verleend. Dat is wat anders dan het patent verkopen. Een wezenlijk verschil. Want het staat ook gewoon op de uurwerkjes, licentie Bulova.
Er zijn meer fabrikanten, die in licentie stemvork uurwerkjes bouwden, zoals Citizen. Het enige verschil is, dat ESA een eigen variant hebben gebouwd met de techniek van Bulova.
Nu ik de Universal Geneve heb is, het de bedoeling is dat ik van meerdere fabrikanten een stemvork wil verzamelen.
Ik heb al wat aan het zoeken geweest op het forum maar wie kan helpen aan een overzicht van fabrikanten die de stemvorktechniek gebruikt hebben?
he âTronosonicâ of Beaume et Mercier (caliber 19162, 19164, 19210),
the âCertronicâ of Certina (cal.29.151, 29.152 and 59-351)
the âMosabaâ of Derby,
the âEternasonicâ of Eterna (cal.1550 740 and 1551 742),
the âUltronicâ and âTitronicâ of Longines (cal.6312 and 6332),
the âXL-tronicâ of Movado and Zenith (cal.500 and 505),
the âTissonicâ of Tissot (cal.2010 and 2020),
the âElectronic f300 Hzâ of Omega (cal.1250) in 1970,
the âElectrosonicâ of Rado (cal.740 and 742) etc
IWC electronic cal. 150
Helva Transi tronic (geen echte stemvork maar electronische balans as volgens mij)
Hamilton Inter matic polestar (geen echte stemvork maar electronische balans as volgens mij)
Aha, ik vond de naamgeving zo interessant dat ik het uurwerk wou bekijken. Plaatjes gezocht op het web en daar zag ik alleen quartz uurwerken. Zo zie je maar weerâŠ
Ik denk haast niet dat er een overzichtje bestaat maar speurwerk is het leukste van verzamelen, dus⊠.
Misschien ook leuk om je in bijzondere specials met stemvork te verdiepen - chronografen bijvoorbeeld en ik meen in de 80âer jaren bij een kennis ook een wekker variant te hebben gezienâŠ
Wellicht is het te zijner tijd een leuke optie om aan een boek over de stemvork horloges te beginnen ?!?
In ieder geval thumbs up voor je collectie tot nu toe, en veel plezier met de N.A.