Show hier je electronische stemvork uurwerk horloge

Hallo allemaal,

Deze was er nog niet. Horloges met een electronische stemvork uurwerk vierde hoogtij in de jaren 60 en 70. Electronische stemvork uurwerken tikken niet maar zingen/zoemen. Bulova trapte af met de Accutron. Omega, Longines, Tissot, Eterna en vele andere gebruikte deze techniek later ook in hun horloges. Bij de opkomst van quartz zijn electronische stemvork uurwerken naar de achtergrond geschoven en uiteindelijk min of meer uitgestorven.
Show hier je electronische stemvork uurwerk horloge. Ik trap af met de Eterna Sonic Electronic met ESA9162 uurwerk die ik van mijn opa heb geërfd en recent heb laten restaureren/reviseren.

Gr. Ralph

32 likes

Gaaf topic🖒😊…mooie eterna zeg 🖒😊

Hier de mijne, ligt bij de horlogemaker op het moment…liep niet echt lekker…hoop dat een servicebeurtje het kan oplossen.

12 likes

Ik heb er twee:
Mijn eerste “hummer” is een Accutron 214, voor een paar stuivers van eBay gehaald bij een oude duitse dame.
En net als deze dame is het een een exemplaar dat met zorg moet worden behandeld.
De tweede is een Certina: mijn favoriet omdat die een stuk robuuster is en vanwege de aparte wijzerplaat.
Mooie techniek, leuk om te horen (deze twee zitten met verschillende frequenties, vormen dus zo een duet} maar niet op een houten nachtkastje leggen!

18 likes

13 likes

goede morgen!

Leuk topic!. ik doe mee. Mijn Constellation. Gekocht van Nico Rijsman. Perfect klokje. Heel mooie wijzerplaat met wisselende kleuren bij veranderen van licht inval. Uurwerk is fascinerend. Die geheel vloeiende loop van de seconden wijzer. Hij zoemt er opgewekt op los!

(opmerkelijk zijn de overeenkomsten in kastvorm en stijl. Duidelijk 60/70 er jaren klokjes)

15 likes

2 accutrons

17 likes

Want dat geeft een herrie?

Uiteraard een Bulova Accutron zoemer.

En daarnaast ook een Omega Seamaster f300hz

De Hamilton en de Gruen volgen nog als ik de plaatjes kan vinden :slight_smile:

10 likes

http://s128.photobucket.com/user/marijn_album/media/IMG_1557_zpsekpx5uzg.mp4.html

3 likes

Ik draag nu de Rado electrosonic. Wolfraam Carbide kast, saffier glas en de ESA9162. Veel poetsen…

Deze foto’s vond ik ook nog op de telefoon :slight_smile:

15 likes

Geweldig mooie horloges. En ik maar denken dat alleen Bulova die had. Ik vind die Accutrons erg leuk.
Maar hoe goed hoor je dat zoemen eigenlijk? En hoelang gaat een batterijtje mee?

1 like

Ik hoor die van mij zoemen als ik hem bij mijn oor houd. Mij is verteld dat een batterijtje ongeveer een jaar meegaat.

9 likes

Leuke, met een ESA9154, geen stemvork.

1 like

Shit! Dacht ik ook eens mee te kunnen doen😅

3 likes

Hij moet zoemen :smile:

2 likes

O ja, deze heb ik ook nog, de omega megasonic, helaas niet betrouwbaar meer door een vuiltje in de olie gevulde micro motor. (Moet ik eens naar laten kijken)

Hmmmmm, toch @Freddy eens vragen na de vakantie…

10 likes

14 likes

Voor degenen (zoals ik) die eigenlijk geen idee hebben hoe dat nou in elkaar steekt zo’n electronisch stemvork horloge, heb ik na wat googlen een leesbare website gevonden.

Eerst over elektrische horloges in het algemeen en vervolgens over de accutron en dynotron in het bijzonder.

Wel intrigerend deze klokken.

5 likes

ik heb deze 2, de Tissot behoeft enig onderhoud, de Certina zoemt er vrolijk op los :

9 likes