Doorkijkkwartsjes?

Oh, jawel. Heel courant, en de Spaceview (doorkijk) zijn hebbedingen die voor stevige prijzen gaan. Ik vind ze prachtig. De enige niet mechanische die ik op de wishlist staan heb.

6 likes

Was een van de eerste exemplaren niet eerst bedoelt als een soort exhibition model? Om te laten zien was ze onder de kap konden maken? Toen bleek dat er best vraag naar was hebben ze m zo gelaten?

2 likes

Dat verhaal ken ik niet. Maar dit stukje historie schept wellicht opheldering:

https://www.watchonista.com/articles/bulova-accutron-tuning-fork-revolution

Ik heb zelf een Spaceview gehad (zoals velen op HF) en heb momenteel nog steeds 2 stemvorkhorloges die uiterst nauwkeurig doorzoemen.

2 likes

Had even tijd nodig om dat hele artikel door te lezen, hoewel ik er ooit al eerder iets van had gezien. Ik begrijp dat de Spaceview eigenlijk nog steeds gangbaar is? Het Bulova principe is weliswaar geen quartz maar inderdaad weer eens iets heel anders om naar te kijken vergeleken met een skeleton automaat. Zijn ze als uurwerk ook betrouwbaar, veel service nodig?

dit beantwoordt mijn vraag al

En anders dit wel:

en

1 like

Inderdaad. Het zoemt en tikt vrolijk door, maar wel “VINTAGE” met inderdaad een flink prijskaartje. Dus dan even terug naar het topic, voordat dit een Bulova-vintage topic wordt: nog andere input op skeleton quartz, wellicht ook meer recente modellen (en die ook nog het aanzien waard zijn zoals de Bulova)?

De Bulova Curv biedt ook enig zicht op het uurwerk, zowel aan de voor- als achterkant. Al zie je volgens mij niet veel bewegen. Wel een innovatief gebogen uurwerk:

1 like

inderdaad quartz, én mooi design. Maar weinig “doorkijk”.

1 like

Een vrij onbekend merk: Quinting. Heeft een kwarts aandrijving in de buitenrand van de kast. Zou het niet aanraden om te kopen, ben al bijna 1 jaar bezig om deze te laten repareren in Zwitserland bij de fabrikant. Ze zijn failliet gegaan en de doorstart verloopt verre van soepel

6 likes

Maar wel een mooi en bijzonder ontwerp. Én kwetsbaar blijkbaar. Succes met de reparatie: is het mechanisch of de aandrijving zelf die het probleem geeft?

de tandwielen draaien rond, ik heb zo een afzichtelijk ding gekocht op de foto ziet het er nog uit, in het echt is het vreselijk om aan te zien. brrrrr
als er ooit een rommelmarkt in de buurt is en ik heb tijd over dan gaat dat ding daar weg voor de liefhebber van kitsch kwadraat

2 likes

Ik geloof je gelijk; ik heb ook een periode gehad dat ik dergelijke horloges kocht; Heb nog de nodige van die dingen liggen en geen idee waar ik er mee heen moet :laughing:

1 like

da’s wel heftig ja. Misschien even melden welke rommelmarkt je hem wilt gaan dumpen i.v.m. eventuele liefhebbers hier. Je weet maar nooit (ik niet hoor).

1 like

Accutron DNA, elektro statische aandrijving en generator

5 likes

wel erg mooi dit. Is het een recenter model? Oh, al gevonden. Beetje boven mijn budget, maar wel erg mooi

mooi die accutron 2

2020 als ik me niet vergis
Het 1e horloge met elektro statische generatie (samen met de Accutron Spaceview 2020)

1 like

zie dat hij in een ander topic hier op HF al eens voorbij is gekomen. Komt me wat ingewikkeld over als ik goed begrijp dat hij, na een tijdje niet te zijn gebruikt, eerst handmatig op de juiste tijd moet worden gezet om dan weer vrolijk door te tikken. Je spaart zo weliswaar energie, maar toch. Maar waarschijnlijk ben ik verwend met mijn Astron. En die hebben ze weer niet in een doorkijkversie helaas.

Nee dat moet ik toch even tegenspreken, hij blijft gewoon de juiste tijd aangeven.
Alleen de seconde wijzer stopt ermee, als het horloge een poosje niet bewogen heeft.
Maar begint weer vrolijk te werken, zodra je jouw pols weer beweegt.

1 like