Vintage Omega Constellation

Mijn schoonvader is recent overleden, en ik kreeg volgend horloge (naast een gouden Omega horloge van een nog niet geïdentificeerd type);

Ik vind hier niet veel over terug. Jammer genoeg, het raderwerk is versleten en loopt ze enorm achter …… Zou naar Omega moeten voor een restauratie, maar weet niet of dit de moeite is. Misschien gewoon houden als souvenir?

Ik hoor graag jullie feedback.

Groet.

Filip

6 likes

Type lijkt een 198.0028 en aangezien het een stemvork is, zou ik hem naar Gerrit van Accutron.nl brengen.

5 likes

:point_up: Wat hij zegt.

3 likes

Radarwerk versleten? Als het tandwiel versleten is (1 tandwiel is een zwakke plek in deze uurwerken) lopen ze meestal geheel niet.

Ik zeg: een beurt. Het is een echte en het zijn hele leuke horloges, die hummers.

1 like

Dank voor de snelle reacties. Toch verrassend, ik dacht dat stemvorken enkel door Bulova werden gebruikt. Ik zal Gerrit es polsen.

1 like

Of naar Ernst Benders… dat zijn de twee adressen in NL.

3 likes

Degene die ze voor Bulova ontwierp heeft daarna voor ESA/Omega nog betere versies uitgedokterd.

De F300 is dan nog de “simpele”, er bestaat ook een F720, meer dan 2 x zo hoge frequentie en heel erg precies.

En toen kwam quartz: einde verhaal voor de hummers.
Die waren namelijk al snel veel te duur om te maken.

2 likes

Nee, die is door medische ellende gestopt.
bron: hijzelf

4 likes

Dit is idd een F300, volgens mijn reguliere AD (geen Omega dealer) een energievretend horloge, met batterijen die nu niet meer (mogen) gemaakt worden. Het blijkt wel mogelijk daar wel rond te werken. Het uurwerk loopt, enkel niet zo goed.

1 like

Dit uurwerk kan prima lopen op een moderne zilver oxide batterij.

2 likes

Gewone moderne batterijen zijn geen probleem.
Als je slim bent koop je gereedschap om ze te openen want ze vreten ca. 1 batterij per jaar.

2 likes

Idd helaas wel.

1 like

Mooi exemplaar en de moeite van het behouden waard. Waar je moet zijn is al geroepen, dus waar wacht je op? :wink:

1 like

Indeed … Gerrit is al gecontacteerd :smirk:

5 likes

Oei dat wist ik niet…

De Constellation is terug van weggeweest.
De seconde-as met tandwiel is vervangen omdat de as in het lager was gebroken. Het uurwerk is compleet gereviseerd waarbij het index palrad, datum ring en dus ook de seconde-as is vervangen.
De datum ring is vervangen door een metalen exemplaar i.p.v. dun kunststof waardoor er geen nokjes meer kunnen afbreken bij verkeerd gebruik. Het gehele horloge incl. band is (opnieuw) gereinigd. Er is een nieuwe pakking en (opnieuw) een verse batterij geplaatst. Mooi werk van Gerrit van Accutron.nl.

15 likes

Schitterend resultaat! Een Omega opknappen is altijd de moeite. :slight_smile:

1 like

Prachtig, geniet ervan!

Mental note: negeer jouw

En post deze Omega in:

1 like