Show hier je guilloché wijzerplaat!

Prachtig, ik zag ‘m al op Insta! kun je er iets meer over vertellen? Over die mooie plaat, het uurwerk?

1 like

7 likes

Volgens mij, maar geen kenner, bestaat er:
Guilloché aangebracht met een handbediende machine
Guilloché aangebracht met een machine
Guilloché aangebracht met laser
Guilloché aangebracht met een pers
Guilloché aangebracht met lijm/plakplaatje

Mogelijk zijn er nog andere manieren, zoals volledig met de hand aangebracht zonder machine.
Geen idee eigenlijk.

Ook geen idee welke methode welke uiteindelijke naam krijgt. :blush:

Weet wèl dat ik guilloché heel erg cool vind!

6 likes

Jammer dat we vaak niet echt weten welke methode er bij een specifiek horloge is toegepast, dat bedoelde ik overlaatst in een ander topic dat het tof zou zijn als fabrikanten wat meer informatie zouden delen over de gebruikte technieken en dergelijke.

3 likes

:point_up_2:+1

1 like

Prachtig maar waarom die NATO???

@Benjen Bij Staudt krijg je het proces tot in detail uitgelegd met eventueel, als je dat wilt, een YouTube filmpje van hoe meneer Benzinger de Guilloche platen vervaardigd

Disclaimer: als je deze video gaat bekijken, en je wilt daarna persé een horloge met een Guilloche wijzerplaat van Jochen Benzinger, geef mij er dan niet de schuld van wanneer je vervolgens je spaarrekening leeg getrokken hebt.

7 likes

Daar schuilt een risico idd, kans dat de Le Locle vervolgens in de uitverkoop gaat en er iets anders moet komen :grin: Maar ik ga toch de video zeker even bekijken :wink: :+1:

2 likes

Ja goede vraag. Ik ben nog aan t zoeken naar een mooie grijze suède band.

1 like

Kan je uren naar blijven kijken, Benzinger aan het werk.

@whisky: keek je niet rond voor een kleine oplage horloge? Zo’n Benzinger… Mother of God. :sweat_smile:

5 likes

Wat een ambacht joh, prachtig om te zien. Ik vind het ook tof dat het vermeld wordt op de website van Staudt bij de guilloche chronograph :slightly_smiling_face: Zit idd wel een prijskaartje aan :grin:

3 likes

Schitterend

Het was een optie de Cornehl te voorzien van een guilloche plaat door Benzinger met een meerprijs waar je pakweg een Oris voor koopt. Nu gaat t me.niet om t budget. Hoewel grachtig. Ik vond het te onrustig ogen. :slight_smile:.

Prisma heb ik pas sinds gisteren.

5 likes

Gefeliciteerd met je NA! Ziet er goed uit.

1 like

Bedankt heel blij mee :star_struck:

Da’s iets dat je wel vaak ziet ja. Te veel, te druk. Goed om in je handen te houden en sprakeloos te zijn van bewondering maar om de pols alle dagen toch net niet.

Er zijn wel gradaties natuurlijk. Bij zo’n Cornehl of Staudt vind ik het ook net té, misschien omdat die meer “klassieke” layout hebben :thinking:

Bij deze vind ik het goed kunnen:

17366831655355979862493744496333

En bij deze lukt die guilloché ook, gewoon omdat er qua design al zoveel gebeurt dat die guilloché erbij naar de achtergrond verdwijnt:

17366834204865656472278663790835

2 likes

Van origine werden verschillende motieven guilloché gebruikt om orde te brengen in de wijzerplaat en een duidelijk onderscheid te creëren tussen de verschillende aanduidingen.
Het had dus een functie, los van de esthetiek, en bracht net orde in die drukte.

Goed voorbeeld hopeloos verkracht door 10Hz tekst:

3 likes

Ik vind het ook verschrikkelijk als de merknaam op een blanco rechthoekje in het midden van een mooie plaat geplempt wordt. Akkoord, er zijn niet veel alternatieven - drukken op reliëf werkt niet en je naam opgelegd maken brengt veel complexiteit mee - maar bah bah bah. Dat doet Benzinger voor z’n eigen platen meestal nog wel goed, maar anderen zelden of nooit.

Ik zat me af te vragen waarom die Breguet zo hard op mijn zenuwen werkte, en ik zie pas nu dat de kroon nét niet uitgelijnd is met de as van de wijzers en de index op 3 door de verschoven hoofd-cirkel.

Je kunt het “onrustig” noemen of “druk” maar ik vind het juist fijn als er “iets gebeurd”. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind deze wit uitgekookte guilloche ook rustig en mooi in balans.

Het “Staudt Twente” op de wijzerplaat vind ik ook niet zo mooi. Dan liever “Staudt Chronometrie” zoals op andere modellen. De maker zal zijn naam in ieder geval op de plaat willen zien.

5 likes

Volstrekt akkoord niets op aan te merken.
Ging me om de verschillende guilloches.

1 like