Hier in Tsjechië. Is intussen wel al weg hopen dat de koper weet wat die in handen heeft.

20.03€ 66% OFF|Draagbare geigerteller nucleaire stralingsdetector...
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
Hier in Tsjechië. Is intussen wel al weg hopen dat de koper weet wat die in handen heeft.
Nee niet weghalen, dit is ook leerzaam, over die grenswaarden.
Beide!
Er zal veel meer radium gebruikt zijn dan in een gemiddeld horloge. Ze staan altijd met het glas naar je toe, wat naar ik begrijp minder straling tegenhoudt dan het achterdeksel van een horloge. Overigens zit in het achterdeksel van zo’n wekker altijd een sleuf voor de schuif om de loopsnelheid aan te passen, en gaten voor de opwind- en verstelschroeven, zodat zo mogelijk ook minder straling wordt tegengehouden.
Ik heb eigenlijk geen zin om alleen voor deze eenmalige controle een stralingsmeter aan te schaffen. Misschien zit er een HF lid in de omgeving Meppel met zo’n ding? Of zou het een idee zijn de organisatie van de Rikketik te vragen zo’n meter op hun stand te leggen zodat mensen daar de radioactiviteit van uurwerken kunnen meten?
Zo’n Ali geigerteller kost nauwelijks meer dan de entree voor de Rikketik
Ziet er niet Radium achtig uit.
Je kan bij mij komen meten omgeving Amsterdam
en als je een keer wilt meten in de omgeving Rotterdam, stuur maar een berichtje
Ze staan altijd met het glas naar je toe, wat naar ik begrijp minder straling tegenhoudt dan het achterdeksel van een horloge
Dat klopt, ik zou 'm niet op het nachtkastje naast je bed zetten maar elke andere plaats is prima.
Ik vermoed dat hier radium is gebruikt als lume
Twijfelgeval. Zo’n AliExpress tellertje kost echt heel weinig…
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
Ik heb toch meteen het geadviseerde apparaatje besteld. Veel van mijn vintage horloges waren helemaal niet radioactief. Enkele rond de 1 microsievert per uur aan het glas en enkele tienden daarvan aan de achterkant.
Deze Longines was wat erger, 4.1 aan de voorkant en 0,4 aan de achterkant. Wel te dragen lijkt me, maar niet te vaak en te lang achter elkaar.
Het ergste horloge is een Accurist (GB). 1,8 aan de achterkant en maar liefst rond de 15 aan het glas.
Ik heb de Longines en de Accurist voor de zekerheid maar met de achterkant naar boven in de kist gelegd…
Maar de kroon spande dit klokje uit de cockpit van een Brits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog (1944). Enkele malen opnieuw gemeten. De meter gaat steeds snel naar rond de 25 microsievert per uur. Blijkbaar gaat de meter dan in overload, want na een tiental seconden begint hij opnieuw te tellen en stopt dan rond de 5 à 6.
Ik had deze voor de gein op het dashboard van mijn cabrio willen monteren, maar ik zie toch daar maar van af. Op 40cm afstand, zo dicht zit ik wel op het dashboard, zit hij nog altijd boven de 1, en daar zit je dan wel soms uren achter elkaar in te kijken…
0,4 aan de achterkant. Wel te dragen lijkt me
Prima dagelijks te dragen, het dosistempo aan de achterzijde telt voor je huid dosis. Over 1,8 aan de achterzijde ook niet druk maken.
Maar de kroon spande dit klokje uit de cockpit van een Brits vliegtuig uit de 2e wereldoorlog (1944).
Ja dat is een andere orde grootte! Cockpit klokken met radiumverf zijn berucht, ik zou ze niet in huis willen hebben.
Op 40cm afstand, zo dicht zit ik wel op het dashboard, zit hij nog altijd boven de 1
Op onze radiologische labs op werk dient het dosistempo buiten de lood afscherming van de radioactieve bronnen altijd onder de 1 uSv/h te zijn dus je conclusie is juist, niet in de auto monteren!
Help! Zou deze klok radioactief kunnen zijn?
Hij staat al jaren naast mijn bed en het glaasje valt er vaak af! Hij geeft trouwens geen licht meer.
Zeer twijfelachtig, ik heb quasi dezelfde:
En die is perfect veilig. Geeft wel nog licht maar onder een UV lamp.
Dankjewel! Ik was aardig geschrokken!
Die van mij ook: als ik m buiten in de zon hou en dan in de gangkast ga staan dan geeft ie ook licht. Dan kan ik wel aannemen dat het tritium is toch?
Klopt
Gelukkig! Want hij is zo vaak van het nachtkastje gevallen en open gegaan enzo…
Dan kan ik wel aannemen dat het tritium is toch?
Ik zou dat pas voor 100% zeker aannemen als je niets meet met een GM teller. Beetje twijfel geval vind ik, radium of tritium. Dat laatste is vrij ongevaarlijk en niet meetbaar met een GM teller.
Ik heb dezelfde he, maar met de plastic-chrome bezel die heb ik even gemeten en is met zekerheid tritium. Het is een seventies design dus ik was er sowieso wel gerust in maar voor de zekerheid toch getest.
Zou die van mij niet ouder kunnen zijn (lijkt me twijfelachtig)? Radium is ook minder groen en reageert niet op zonlicht.
Zou die van mij niet ouder kunnen zijn (lijkt me twijfelachtig)?
Nee, eerder jonger denk ik. De jouwe heeft “silentic” wat - als ik me goed herinner - een minder lawaaierige doorontwikkeling van de oorspronkelijke (zoals de mijne) was.
(ja, die van mij is POKKE luid. )
Heel erg bedankt LVA, ik was echt een beetje in paniek.