Volgens mij zijn onze wekkers uit de
60s: https://junghansarchiv.de/de/grossuhren?year=1967&q=Trivox
Maar ik lees dat Junghans al in de 50s gestopt is met radium.
Volgens mij zijn onze wekkers uit de
60s: https://junghansarchiv.de/de/grossuhren?year=1967&q=Trivox
Maar ik lees dat Junghans al in de 50s gestopt is met radium.
Iedere horlogeliefhebber die soms sleutelt zou een metertje in huis moeten hebben. Al is het er maar 1 van Alie.
Ik heb horloges gehad waar ik bijna van overtuigd was dat ze radium zouden bevatten maar bleek niet zo. Maar andersom ook en dat wil je niet.
Helemaal mee eens en voor het geld hoef je het niet te laten. Kijk wel goed uit dat je het juiste model koopt, staan ook meters tussen die enkel elektromagnetische straling meten en daar heb je niets aan. Uitlezing moet in uSv/h ofwel micro Sievert per uur.
Die van mij ziet er toch niet uit als radium?
@fdpg1963 en @vouwfietser weten waar ze het over hebben veel meer dan dat ik weet. Ik leer van hun posts. Laat je niet van slag brengen door mijn post.
Ik denk het niet als ik de klok zo zie. Maar wat ik zeg ik ben vaker verrast.
Waar kom je ongeveer vandaan? Er is vast iemand of HF die wil meten voor je. Dan ben je misschien gerustgesteld. Ik zou niet teveel stressen dat is ook slecht voor je.
@Nwd GM tellers kosten weinig en dan weet je het helemaal zeker. En is het niet voor dit klokje dan wel voor een ander vintage horloge.
Zeg nou zelf:
Radium zelf is ook niet groen en geeft zelf geen licht. De ioniserende straling uit het radium exciteert de verf.
Luminous paint - Wikipedia.
Maar radium reageert niet op uv-licht toch?
Nee radium reageert nergens op, de verf wel. Of wijzers reageren op UV licht heeft dus helemaal niets met het gebruikte radioactieve isotoop te maken maar wel met de verf.
Koop gewoon een GM teller bij AliExpress en je weet het helemaal zeker.
om verwarring te voorkomen: horloges met radiumlume reageren absoluut op UV licht (bij verwijderen lichtbron verdwijnt de gloed direct of na een paar seconden). Dit komt NIET door de radium, maar door de lume (vaak zinkzulfide).
Vroege tritium lume reageert ook nog steeds op UV licht, maar heeft een langere afterglow dan radium.
Latere tritium lume reageert niet meer op UV licht (dead tritium).
Een Russisch meettoestel?
En ik zou gokken dat dat 0.186 is dan, oftewel zo goed als stralingsvrij. 186 microsievert klinkt wat onrealistisch
het is 186 microsievert
En Radex is niet Russisch. Alleen de taal staat ingesteld op Russisch.
Sorry, klinkt nogal ongeloofwaardig. Kan natuurlijk zijn dat de meter zelf slecht gekalibreerd is. Of je hebt een heel speciaal Rolex geval dat ze van puur radium gebakken hebben fotootje?
Ter vergelijk, dit absoluut monster van @MartijnV met een halve kilo radium overal op gekoekt, samen genoeg om een polshorloge twee keer de wijzerplaat mee te bedekken, had er 51.
Ik hoef 'm niet te meten, het staat er op De foto is van mij, uit een topic uit 2009, sorry voor de matige afmeting en kwaliteit.
haha, het is echt waar hoor.
Meter is perfect. Ik meet heel veel radium horloges. De meeste Rolex radium horloges zitten tussen de 3 en 4 microsievert. Een Omega trenchwatch die ik meette zat rond de 12.
Deze zit absurd hoog. Net nog even voor je gemeten. Eerste foto is achtergrondstraling. Tweede foto is de hoogste waarde die ik meet direct op het horloge. Ik bewaar het horloge ook in een speciale doos van lood.
Staat je eenheid wel goed? Lijkt niet op microsievert te staan maar op Bequerel ofzo
eenheid staat goed: microsievert per uur