Koop een GM teller bij AliExpress voor hoogstens 30 euro en je weet alles.
Tritium algemeen vanaf de jaren 70.
Radiumverf horloges kun je overigens gewoon dragen. Zolang ze maar helemaal dicht zijn. Nooit aan sleutelen!
De zilverkleurige Illinois met witte wijzerplaat lijkt me wel een echte radiumverf bak. Sturmanski vrijwel zeker Tritium.
Het verwijderen doe ik in een glazenpotje gevuld met wasbenzine of water, als ik klaar ben dan verzamel ik het water met radium in een glazen fles en als die gevuld is dan breng ik die naar de milieustraat.
Ik gebruik bij het demonteren van de plaat en de wijzers een masker of een gasmasker, de velletjes papier gaan in de prullenmand met deksel en daarna in een plasticzak als de prullenmand vol is.
Overigens dat die wijzerplaten vaak aangetast zijn en de cijfers niet scherp en duidelijk zijn komt dat door de straling die alles op den duur beschadigd? Soms zie je ook dat de schaduw van de wijzers ingebrand op de wijzerplaat staat🫤?
Ja, bij horloges die lang hebben stil gestaan zie je onder de plek waar die wijzers lang stil stonden de aantasting in de vorm van de wijzers. Ik heb Zodiac seawolf horloges gehad die aangetaste glazen hadden, driehoekige plekken met kleine scheurtjes in de vorm van de uren indexen.
@JMD Ik geloof dat Japanse horloges, zeker eind jaren 60 geen radium meer hadden. Voor zover ze überhaupt radium hadden. Straling was in Japan nogal een “dingetje”.
Inderdaad; die waren hun tijd vooruit. Van allerlei 50’s en 60’sTissot modellen die hier eigenlijk altijd lume hadden zijn in Japan exemplaren geleverd zonder enige lume.