Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

:astonished::astonished::astonished:

dan zit je na een uurtje dragen al bijna aan je maximale jaarlijkse dosis!

1 like

Ik kwam deze tegen. Zit die vieze 3 hoek nou aan de buitenkant van het glas/plexi ?

2 likes

Ja hier gaat de hogere jaar dosis op je huid niet meer op. Dit was een serieuze Sr-90 bron. De terugroepactie was niet voor niks.

wat bedoel je hier precies mee?

Puur op je huid is de max 50000 uSv per jaar maar overall je lichaam 1000. Daarom kan een standaard radiumverf horloge meestal geen kwaad, straling komt puur op je huid. Maar jouw Sr-90 horloge is een heel ander verhaal! Dan geldt naar mijn mening de limiet van 1000. Overigens mag ik 20000 per jaar overall hebben omdat ik radiologisch werker ben en altijd een dosimeter draag op mijn lichaam.

Maar dit is mijn inschatting, ben wel benieuwd wat @vouwfietser er van vind…

1 like

Als je aan de 20000 ben mag je vakantie houden tot 1 Januari?

Ik ben ook wel benieuwd @Wristshot_quest
Je hebt mijn brokkelende radium knaller al gezien, de laatste foto (wat mij betreft) van het ding in daglicht.

Nee alleen nog maar kantoorwerk ofwel buiten radiologische ruimten. Maar ik kom jaarlijks niet eens boven de 500 terwijl ik wel veel practicum met radioactieve bronnen geef. Kwestie van veilig en met verstand werken. Ik word ook geacht dat aan mijn studenten over te dragen.

2 likes

Hi Folkert,

Naar aanleiding van jouw uitleg over bèta-straling en plastic/plexi heb ik het batterijklepje aan de achterkant van de Radex-meter verwijderd (het zwarte kruisje markeert de plaats van de meetbuis).

Aangezien de daadwerkelijke meetbuis aan de binnenzijde zit en plastic een deel van de bèta-straling tegenhoudt, zal dit tot een meer nauwkeurige meting leiden. Tenminste, dat was mijn redenatie.

De meting viel 10% hoger uit:

Al denk ik dat de afwijking van de meter toch wel significant is. Dergelijke meters zijn niet ontworpen voor deze specifieke metingen.

1 like

Zo dichtbij, ff die meter opzij en dan een foto, vinden we leuk, we kijken graag naar bijzondere horloges.

4 likes

Nauwkeurigheid moet je niet te serieus nemen. Anders kom je op een gecalibreerde zoals deze:

https://stratecservices.nl/producten/dosis-dosistempometers

1 like

9 likes

De voorbije weken was het inventaris opmaken hier, en in een van de laatste (eindelijk!) dozen zat deze nog.

Een Zentra waar ik ooit aan gewerkt had, nog schoongemaakt met de hand met penseel en bokaal wasbenzine. Nooit afgewerkt want ik heb de pin van het secondenwiel verprutst en nooit een vervanger gevonden dus die bleef in stukken in een plastic doos wachten. Jammer want hij was in heel mooie staat.

Voor de zekerheid eens de geigerteller erop.

… scheisse. Dat is met voorsprong het ergste dat ik ooit gehad heb. En daar heb ik dus aan gewerkt, zonder super veel voorzorgsmaatregelen. Dat werkje ligt al 2 jaar in onderdelen los in dat plastic bakje en is zo mee verhuisd dus da’s radium stof overal, zowel binnenwerk, kast als plastic doos zelf. Hop alles de container in… :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

2 likes

Ai dat is even flink schrikken! Hopelijk was het eenmalig en heb je niks binnen gekregen of geïnhaleerd. En anders is er ook niets meer aan te doen.

Ik bespeur bij sommige HF leden wel eens wat reacties over “overbezordheid of paniekerig gedoe” bij het werken met radiumverf maar je ziet dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.

Ja, nogal. Ook omdat ik het helemaal niet verwacht had, de lume is in perfecte staat - niks van brokkeling te zien en ook geen verkleuring van de wijzerplaat zelf. Wat misschien nog een troost is, te hopen dat er niet te veel “stof” af gekomen is. Maar ik heb absoluut geen zin meer om daar nog iets van te proberen redden nu, zo’n speciaal uurwerk is het nu ook weer niet. :sweat_smile:

Guilty as charged. Ik ben er zelf veel minder bang voor als ik de goeie voorzorgen neem, dus bij “nieuwe” projectjes mag het gerust de geigerteller eens doen uitslaan, dan zet ik het masker en de luchtfilter wel op en vooruit met de geit. Maar bij deze is dat nooit gebeurd. Pfoe.

3 likes

Nog niet eerder een horloge tegengekomen met zo’n hoog niveau aan straling, NU NIET MEER!
Ik heb het gisteren radium vrij gemaakt.

CITIZEN 2812Y

Ik heb ergens gelezen dat het bij dit horloge om titrium gaat.

Ik weet het echter niet zeker.
Ik zal het horloge zelf dus nooit openen om mijzelf of gezinsleden bloot te stellen aan dit mogelijke schadelijke stof.

Het horloge is uit 1968 ik weet niet of het toen al verboden was om horloges te vervaardigen met radioactief materiaal.
De lichtgevende werking is er nog steeds, misschien niet meer zo duidelijk zichtbaar als in 1968

Ondanks dat is het wel een mooi groot horloge 42 mm, dat mooi dicht blijft.


3 likes

Wanneer was dat ongeveer ?( vroege titrium)

:wink:

Overigens heeft iemand een idee hoe het zit bij deze jaren 30 horloges van ILLINOIS

Ik had deze voor mijn vrouw en dochter gekocht maar realiseerde mij dat het dragen misschien toch niet zo een goed idee was
Misschien toch beter om t.z.t. afscheid van deze horloges te nemen, ik kan er ook niet altijd naast blijven staan om ze voor deze risico’s te waarschuwen


Dezelfde vraagtekens heb ik nu ook bij deze 2 piloten sturmanski horloges

Gemaakt in Rusland jaren 70 volgens mij, ik weet niet wat zij hier voor een materiaal gebruikt hebben in de jaren 70.:confused:

Zijn er HF leden die hiermee over weten

1 like

Mooi! Wel voorzichtig geweest?

2 likes