Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

8 likes

Gouda plateel, heel mooi! Uranium verf, vooral de gouden streepjes. U-238 voor 99% met 14 miljard jaar halveringstijd.
Voorzichtig zijn dat je niet verfdeeltjes eraf schraapt. Verder gewoon op een mooie plaats neerzetten, ik heb er ook een paar van mijn vader geërfd.

3 likes

Valt dus gelukkig allemaal wel mee :joy:
Het zijn echt prachtige kleuren in het echt.

1 like

Gewoon de dipsaus erop bij de verjaardag :joy:

10 likes

Kruidenboter met een kartelmesje :face_with_peeking_eye:

6 likes

Ja gewoon op de kast laten staan, dan is er geen probleem.

En over veertienmilliard jaar is het al lang zo erg niet meer.
Gewoon wat meer geduld dus.

2 likes

@Lexaf had net wat interessante linkjes gedeeld over restanten radium in gebouwen aan zowel Zwitserse als Franse zijde van de Jura. En gevonden gedumpt radiumafval.

2 likes

Voor de niet Francofonen onder ons: Google translate = ur friend…

Ondertussen al wat oudere artikelen.
@Lexaf enig idee over de actuele status? Woon je in het prachtige Biel, geven de tomaten in je moestuin licht… :sweat_smile:

2 likes

Eerlijk gezegd niet. Ik heb die linkjes geplaatst als illustratie bij het idee dat het niet alleen in het Amerika van de ‘Radium Girls’ indertijd foute boel was met de radioactieve troep die er in horloges op de wijzerplaten gesmeerd werd, maar dat ze in de geroemde horloge-industrie van Frankrijk en met name Zwitserland er ook wat van konden.

4 likes

Volgens mij is de halfwaarde tijd van Ra226 (radium) 1600 jaar.en tritium 12,3 jaar geloof ik.
Dus je hebt nog even tijd.
Uitwendige straling van horloge is niet gevaarlijk, maar inwendig is het wel gevaarlijk, niet alleen radiologisch maar ook toxisch.
De klokjes in oude vliegtuigen stralen velen malen harder dan de horloges, al is dit wel een beetje een aanname.

1 like

Dat kun je niet zomaar stellen zonder het dosistempo te weten. We hebben op het HF horloges gezien die flink tekeer gingen.

Algemeen wel, maar ook hier is het een kwestie van meten.

3 likes

ja en de verkoper van mijn Cessna 151 stond ook heel raar te kijken toen ik mijn Geigerteller tegen het dashboard hield. :laughing:

2 likes

Als ik de detector met de rechterzijde (daar zit kennelijk de sensor) een aantal seconden tegen het glas houd begint hij aardig te piepen…

1 like

Omdat jouw alarm op 1 uSv/h staat. Gaat om het dosistempo als je de rechter zijkant van de teller tegen het glas houdt. Even een minuutje laten tellen.

1 like

Uiteraard is meten weten.
En een klokje van boven de 50 microsievert/per uur zou ik ook niet langdurig dragen.

1 like

Als er iemand wil testen of zijn geigerteller wel goed werkt, dan kan je nog altijd een oude lens in huis halen. Deze zijn vaak een stukje radioactief

Ik heb er nog in huis gehad toen ik nog M42-lenzen had, maar helaas is dat nu niet meer het geval

Sommige oudere lensen uit zelfs de jaren tachtig van camera’s hebben de zelfde Thorium oxide en oude tv schermen uit de jaren tachtig ook.

1 like

Ah, dank. Ik zie op een foto hierboven het alarm op 10 staan en ga er eens mee spelen. :slightly_smiling_face:

1 like