Show hier je radioactieve ☢ rakkers!

Het was niet bij mij thuis gelukkig. :slight_smile:

1 like

Wijzerplaat blijf ik vanaf bij deze. Zou anders wel een leuke opknapper zijn. Balans as is kapot.

10 likes

Ja, dat zijn wel dikke plakken lume, en 9 kansen op 10 radium. Zou ik ook niet al te happig op zijn :grin: zeker als je ziet hoe die loskomen van de plaat, grote kans dat er nog meer afbrokkelt bij openen.

1 like

Heb je met een GM teller getest of het radium-226 is?

Ja, helaas is de buis van mijn mooie mini-monitor 900 op de een of andere manier stuk gegaan maar toen ie het nog deed ging de wijzer helemaal naar rechts.

1 like

Heb je deze? Met GM buis of scintillatie detector?

Geen idee, die van mij heeft/had een uiteinde met een grotere diameter. Mica plaat was ineens stuk :frowning:

Deze geloof ik.
EP15 4131-500x500

Vrijwel zeker een GM buis. Zijn op zich niet zo duur denk ik maar tegenwoordig koop je voor €40 een dosistempo meter bij Ali. Uiteraard is de kwaliteit niet te vergelijken. Ik gebruik de mini monitoren 900 op werk, niet kapot te krijgen behalve de GM buis als er iets scherps door het rooster komt.

Edit: dat was een heel mooie GM buis met een flink venster. Echt jammer…

Idd balen. Ik zou best een nieuwe buis willen kopen maar ik heb geen idee waar of hoe.

Stratec is een bekend verkooppunt maar je zult schrikken van de prijs. Het is professioneel spul, flinke overkill voor het bepalen of een horloge radium wijzers heeft.

En dan heb je nog steeds alleen maar een uitlezing in CPS terwijl je met een dosistempo meter van nog geen €100 een dosistempo in microSievert per uur kunt bepalen. En al zijn die goedkope apparaten wellicht niet super nauwkeurig: voor jouw doel ruim voldoende.

1 like

Goed punt, ik heb idd al een Rus en een “smart Geiger pro” voor de telefoon.
Bedankt voor de link :slight_smile:

1 like

Ah, een militair zakhorloge uit ca 1942. Zal wel net zo flink (of meer, want meer gevulde cijfertjes…) stralen als mijn Omega uit die tijd.

Mooie wijzerplaat. Misschien toch keer wat proberen te fixeren met blanke nagellak bij windstil weer?

Als radiologisch werker (in de dagelijkse praktijk) is mijn dringend advies is om de voorzijde vooral dicht te laten en niets met de wijzerplaat te doen.

1 like

Idd het is bij deze nogal los en kruimelig. Jammer maar helaas, ik blijf er van af.

2 likes

Ik heb deze enkele weken gedragen en de dokter zegt dat ik er veel beter uit zie :relieved:

IMG_20230208_122419

15 likes

:rofl:

Nu moet je die wel als je forum-avatar instellen!

4 likes

Inderdaad, je straalt ook helemaal!

3 likes

Nieuw speelgoed! Net binnen, ik heb later de tijd e.d. goed gezet.
Glaasje van deze ff af gehaald. (Nergens aan gezeten)
Dit is vlak boven de wijzerplaat voor maximaal effect.

De meter begon al snel te piepen en te trillen :sweat_smile:

En deze.

Met of zonder glas maakte bij deze niet zoveel uit.

Leuk speelgoed :slight_smile:

10 likes

O ja, dit is als ik op de bank zit. (Dus zonder radio actief spul)

4 likes