Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Het is zowaar gelukt. Dank voor de tip. Hierbij het interieur! Voor een leek zoals ik ziet het er netjes uit!

6 likes

Roamer…een goed merk.
Dit is een mooi uurwerk :+1:

1 like

Ziet er zeker netjes uit. Maar als je het zakhorloge wilt gebruiken, dan is een servicebeurtje aan te raden.

1 like

Net een servicebeurt en glaasje gekregen. Een dainty herenmodel uit 1924/25. Uurwerk is een V7.

16 likes

Heel fraai :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Mijn oudste… een dames zakhorloge. Kast ca 1914 van Sterling zilver met Niello gemaakt door Huguenin Freres uit Le Locle. Het lijkt geen Gruen maar is het wel. United w co was 1 van hun submerken en het DG&S Watch specialties co uurwerk werd gepositioneerd in de goedkopere hoek. Nog steeds onbetaalbaar voor velen in die tijd. Gruen was echt een luxe merk.

15 likes

Bijzondere kast inderdaad, dergelijke vormgeving van het niello zie ik niet vaak :+1:

Mijn oudste hier ook nog maar even neerzetten dan :innocent:
Tissot uit 1857 met 60 mm zilveren kast en een lepine V uurwerk:

16 likes

Een multifunctioneel modelletje: de Gruen Carre (1930). Heren zakhorloge, dames purse horloge en reis/desk klokje in 1. Button klein beetje verschuiven en hij springt open. Gepatenteerd door LIP (de eclipso).

Die van mij mist helaas zijn leren/reptiel velletje. Denk niet dat ik dat ooit kan namaken, maar ondertussen wel bezig met het reproduceren van de oorspronkelijke doos. En als iemand tips heeft hoe ik deze zichtbaar kan dragen…

afbeelding afbeelding

20 likes

Wat een leuk klokje is dat. Het heeft wel wat weg van de Movado Ermeto, waarvan de kast eveneens met leer is bekleed.

Tissot had ook dergelijke klokjes. Een ervan heette de “hermetic”, toeval dat dat op die naam lijkt die Movado gebruikte? :grin:

Zou zomaar kunnen. Ze kwamen beide uit in dezelfde periode (rond 1930).
Dit kwam ik nog tegen over de Movado:

Ermeto signifies “sealed or hermetic” in Greek, in reference to its unconventional case design.

1 like

Wellicht een modedingetje/gadget uit die tijd; die advertentie van Gruen suggereert dat ook een beetje.

Prachtige verzamelobjecten. Daar weet @vinwat wel wat over te vertellen. Gezien de vorm zouden ze in dit topic kunnen passen .

2 likes

Bij Gruen niet echt succesvol. Verdween na 4 jaar weer buiten beeld, maar dit had ook te maken met de depressie in Amerika. Duur modedingetje.overigens maar 3 bij 3 cm.

1 like

Geen idee hoe dat bij de Tissot’s was; je ziet ze weinig, dus ik schat dat ze ook niet in grote aantallen verkocht zijn :thinking:

Ja, ja, ik wordt er weer bij geroepen vanwege de gelijkenis met Movado Ermeto reishorloges.

Wel, dit is zeker een mooi exemplaar, maar dit is een reishorloge en het is nooit de bedoeling geweest om dit zichtbaar te dragen.
Het werd normaal gesproken in een damestas meegenomen, zeker ook door de relatief kleine maat van dit horloge.

Het was oorspronkelijk bekleed met leer van een slang, hagedis of soortgelijk reptiel.
Om deze kast weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen met leer, zal iemand dat moeten doen die ervaring heeft met het bewerken van dit soort objecten. En dat is geen sinecuur, daar kan ik over meepraten, ik probeer nog steeds de kasten van mijn Movado Ermeto projecten netjes met reptielen leer te bekleden resp. te restaureren. En dat is een hele klus en het resultaat vind ik zelf tegenvallen en niet zo best.

Het woord hermetic betekend o.a. ook gesloten en dat is het juiste woord bij dit exemplaar, het wordt immers gesloten door de kast weer tegen elkaar te drukken, hermetisch is hier zeker niet aan de orde, dat is niet mogelijk bij dit soort sluitingen.

Het woord Movado betekend beweging en Ermeto betekend gesloten in het grieks.

Dus de woorden hermetic en ermeto lijken veel op elkaar, althans het geluid bij het uitspreken van de woorden. Dus het is zeker niet vreemd dat dit indertijd door Gruen werd gebruikt, immers de Movado die overigens in 1927 al werd gelanceerd en een hit was, heeft andere manufacturen op het idee gebracht om ook een dergelijk object te produceren, dan is de gevestigde naam ermeto, welzeker officieel geregistreerd bij het merken bureau, natuurlijk een obstakel, er werd dan gezocht naar een alternatief die als het kan ook gelijkwaardig in klank en tekst in de mond ligt en voor het publiek dus heel verwarrend is.

Tja zo zit de commercie in elkaar.

Juist daar zit de kneep, er wordt gesuggereerd dat door het onconventionele ontwerp het een hermetisch gesloten kast is, wel, dat is dus niet zo, de delen zitten wel strak tegen elkaar maar zijn zeker niet hermetisch gesloten.

Dus toen al werd de consument een oortje aangenaaid met dubbele teksten die nergens op slaan, kijk maar eens naar de huidige reclame op de TV, de meest begrijp ik al lang niet meer en als ik dan zie voor welk product die reclame is gemaakt, dan begrijp ik nu ook dat het energienet een extra impuls-top krijgt door het ineens oplopend gebruik van stroom en dat dus 80% van de kijkers op dat moment koffie gaan maken in de keuken.

Kortom @Jenneke, dit is zeker een verzamelwaardig exemplaar en het zou mooi zijn als de kast ook nog eens gerestaureerd kan worden met een passende leren bekleding.
locutus sum, vinwat

2 likes

Een geweldig mooi horloge. Hou ons op de hoogte van de restauratie voortgang.

De kans is dan groter dat er een emaille variant komt. Bekleden zal tich keer de aanschafprijs zijn… Uiteindelijk is dit een niet zo draagbaar exemplaar. Ze bestaan ook met een ring tbv horlogeketting.

Een twijfelgeval… is het een zakhorloge of toch een polshorloge. Kastje 25mm doorsnede. Gruen noemde het een convertible. Dateert ca 1919-1920.

Het uurwerk is een caliber 807 gemaakt door rebberg aegler. Vreemd genoeg gravering van de eigenaar aan de binnenkant (maar zie ik vaker in horloges uit die tijd).

10 likes