Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Dat is jammer want als “horlogeprutser”, zoals je jezelf benoemd, zou je best wel wat van hem op kunnen steken :wink:
Overigens ken ik hem niet als arrogant en neerbuigend en ik weet welhaast zeker dat hij het zo ook niet bedoeld heeft.
Maar goed je leest het zoals je het wil lezen, dat is aan jou en zegt mi. ook iets over jou… :wink:

Dat doe ik niet, maar okee, het is wel van toepassing hoor.

Zeker. Doe ik ook. Na het uitfilteren van een en ander.

Als je die post van hierboven naleest…

Als je dit op een manier kan lezen die niét druipt van de arrogantie, ergernis en neerbuigendheid - chapeau, in zo’n knoop kan ik me niet wringen. Er zijn grenzen aan hoe ver ik het voordeel van de twijfel wil geven, en zoiets is er niet een klein beetje, maar kilometers ver over. :upside_down_face:

Het idiootste is nog dat er niet eens een antwoord wordt gegeven op de originele, en correcte, vraag: er is hoogstwaarschijnlijk inderdaad een tribologisch verschil tussen het gebruiken van een bus en een plaat messing, en hoe belangrijk dat is zou goed zijn om weten. Er was nooit enige sprake van wat dat met boren te maken heeft dus waar die sneer vandaan komt mag de Here Jezus weten. :slightly_smiling_face:

5 likes

Wat ik al heb geschreven, je leest het zoals je het wilt lezen, daar heb ik niets meer aan toe te voegen.

Hallo Gerard, allereerst welkom.
Het duurt even als nieuw lid voordat je rechten hebt om foto’s toevoegen. Probeer het nogmaals via de uploaden of copy/paste optie het zou denk ik nu wel moeten werken…

1 like

Niets boven een bus plaatsen met een centreerscope.

2 likes

Als ik deze redenatie volg, dan zou het dus ook onverstandig zijn om een rub-in jewel te vervangen door een perssteen (na ruimen gat). Omdat de rub-in mogelijk ook niet gecentreerd in het gat zat. De kans op een afwijking is wellicht kleiner omdat er geen gelubber is. :sweat_smile: Maar om het risico te verminderen zou dan hier ook een messing plaatje gebruikt moeten worden?

1 like

Dit is prima te doen zodra je een centreerscope hebt voor de draaibank en inderdaad niet gaat boren :grin:. Ik heb er zelf 1 gebouwd voor mijn Lorch leger. Uitboren zou ik zelf nooit voorstellen omdat je boor altijd gaat zoeken en de boel gaat verzieken. Daarom met de kruistafel netjes uitdraaien. Dit is hoe ik het doe. Ik pak fosfor brons voor de busjes.

Zie video in onderstaande link voor het uitcenteren door middel van een scope op de draaibank. Lees de beschrijving onder de video voor de details mocht iemand interesse hebben. Het is namelijk niet stom tikken met het hamertje :slightly_smiling_face:

Natuurlijk, al in de eerste les natuurkunde leer je dat elk materiaal een andere wrijvingscoëfficiënt heeft. Dus terecht dat @TKH die vraag stelt :slightly_smiling_face:. Uit zijn bericht krijg ik echter niet de indruk dat hij dit verwart met het uitcenteren van een eivormig gat, maar dat hij het als een op zichzelf staande vraag neerlegt. Factoren zoals oppervlakteruwheid spelen uiteraard ook mee, al werkt een slecht oppervlak meestal juist nadelig bij slip-stick. Niet-lineaire wrijving is precies de reden dat ik ’s avonds eten op mijn bord heb liggen. Leuk onderwerp, maar inderdaad verstanding om dat niet hier te bespreken :joy:

10 likes

6 likes

6 likes

Stalen kast. “Geweerstaal”. Die later aangebrachte cijfers hebben een beetje een WO1 gevoel, horloge zou uit ongeveer 1915 moeten zijn.

6 likes

Deze ligt ook al tijden in de la. De kast is m.i. niet origineel, kaal ding.
De balanskloof is een “Hollandse kloof”. Ooit gelezen dat de Engelse kloof met één schroef vast zit. Dit horloge schijnt Nederlands te zijn maar als je er “London” op zet dan krijgt je meer geld en zo. (Lang geleden eens opgezocht, dus het kan al achterhaald zijn)
Hij loopt redelijk.

10 likes

Deze uurwerken in juli gekocht; ik zocht een secondewijzer voor een Doxa zakhorloge en deze uurwerken kwamen toevallig voorbij, en er werd niet op geboden, dus heb ik deze vier gekocht. Je wilt niet geloven wat ik ervoor gegeven heb.
Ik heb ze nu pas uitgepakt; ze zaten heel goed verpakt in een plastic doosje,
De balansen zijn bij alle vier in orde; een paar gingen al tikken. Ik heb geen opwindstift, dus het blijft hier maar even bij. Als ik een van jullie kan helpen, dan laat het maar weten. Ook moet ik nog even kijken welke wijzer ik kan gebruiken.

6 likes

Leuk stel. De uurwerken zijn Revida in-house, L.U.C. Chopard, FEF 41 en “een Glashütte” (Lange&Sohne? Dürrstein?)

1 like

Heel veel dank voor de informatie, Alphons.

Leuke Lip, uit de tijd dat steenkool mijnen nog belangrijk en winstgevend waren. (In Europa)

9 likes

Werkt ook nog prima :sweat_smile:

10 likes

Leuk! En ook mooi. Maar wellicht wel lekker :radioactive:

Mooie en in goede toestand :ok_hand: Niet aan likken :yum:

1 like

pfew net op tijd, bedankt voor de tip :yum:

2 likes

:grin: