Ja natuurlijk. Tikfout. Hele dikke vingers.
Voor de liefhebbers hier… Dit zakhorloge heeft mijn overgrootvader gekregen/gekocht voor zijn huwelijk. Waarschijnlijk ergens rond 1915/1920. Hij loopt nog maar kan ongetwijfeld een beurtje gebruiken. Als ik wat meer ervaring heb met horloges sleutelen ga ik me hier ooit een keer aan wagen ![]()
Inderdaad, zeer fraai. Is het uurwerk niet een A. Schild AS 220 ?
Hoi Aphons, dat is ie inderdaad.
Hartelijk dank. Nu kan ik het horloge ook qua bouwjaar een beetje plaatsen.
Hallo Huib, volgens Ranfft is de opwindveer 2.00 x 16.0 x 0.20 x 460mm of 2.00 x 16.0 x 0.20 x 440 mm.
24 uren zakhorloge, maar ik vergis me steevast van uur, moet je echt aan wennen om die juist af te lezen
de G Leon Breitling Montbrillant chrono, een ware beauty
Van de week afgemaakt, Tissot cal. 115 adoc chronometer. Bij de service vorig jaar zomer kwam ik erachter dat de kast toch echt niet origineel was, uurwerk was met geen mogelijkheid recht in de kast te krijgen, paste echt niks van.
Dus op zoek gegaan naar een andere adoc chronometer met een lelijk binnenwerk. Uiteindelijk gevonden, dus kast geswapt naar mijn geservicede binnenwerk. Eigenlijk houd ik daar niet van want de numbers kloppen nou niet meer, maar het enige alternatief was de hele zooi in de onderdelenbak mikken en dat vond ik ook weer net jammer.
Overigens gaat het hier om een in Japan lokaal geproduceerde kast dus of die nummers ooit samen ergens in een boek gestaan hebben geen idee, niet bij Tissot in Le Locle waarschijnlijk.
Niet moeders mooiste maar “wat voor een dan ook” dan toch hier mijn Orlina.
Lijkt mij een plakmerk ooit door een voorouder aangeschaft waarschijnlijk bij een zaak in Aartselaar België.
Kaliber lijkt hetzelfde als Haviro zakhorloge en dus een: Reconvilier cal18 122/16.
De plaatjes:
Inderdaad een leukerd. Met zelfs nog een gebalanceerd anker.
Leuk zeg. Ook dit zijn pareltjes!
Heb je wellicht wat pointers naar leesvoer waar wat wordt uitgelegd over de verschillende “gangen”.
Ik heb er na wat lezen filmpjes een heel klein beetje begrip van, maar wil er graag wat dieper op in.
Een Ulysse Perret Locle Patent, denk ik. Zéér fraai !
Mooie Lepine V. Maar waar zouden ze die 2 “missende” jewels weggelaten hebben? Aan deze kant is alles gesteend ![]()
Afgezien van het centrumrad uiteraard, maar dat duurde nog een hele poos voordat dat standaard was.
Geen idee. Vier voor de balans as, (deksteen, lager) 1 voor de impuls steen. Twee voor de assen van het anker. (Geen anker stenen?) Twee voor het anker rad en voor de andere twee tandwielen twee per tandwiel. Kom ik op 13. Anker tanden van (gehard?) Staal?
Zou inderdaad kunnen. Maar mijn gok zou zijn dat het secondenrad en het derde rad geen steen hebben aan de andere kant. Ik heb zoiets wel eens vaker gezien bij oude zakhorloges ![]()