Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Wat een leuke vrolijke wijzerplaat! Laat het voorjaar maar komen :tulip:

1 like

Als je dat wil leren, dan hoor ik het wel.
dixi

3 likes

Rockford Illenois, een groot en zwaar Amerikaans zakhorloge met serial number 119342 en die is volgens de database van Rockford gebouwd in 1887.
Hij heeft er dus al een paar jaartjes op zitten maar loopt nog als de beste.
Mooie geblauwde wijzers zoals bij zoveel Amerikaanse zakhorloges uit die tijd.
Dit is nog een sleutel opwinder. De tijd verzetten moet met dezelfde sleutel rechtstreeks op het midden van de wijzers. Een beetje onhandig.

12 likes

Zou je daar over een tutorial van kunnen maken voor op het forum, ik ben ook reuze benieuwd hoe dat moet een cilinder repareren.

Vandaag weer een zakhorloge uit de voorraad een nieuw leven gegeven. Maker onbekend.

Loopt weer goed. Mooi horloge met geblauwde wijzers en een wijzerplaat als nieuw.

13 likes

Zo te zien zou de opwindveer wel eens vernieuwd kunnen worden.

Ja dat is niet veel meer. Ik sta er van te kijken dat ie er nog zo goed mee loopt.
Ik heb helaas niet de beschikking over een heleboel onderdelen om gewoon even uit de voorraad een nieuwe veer te monteren en bovendien ga ik dat horloge waarschijnlijk bijna nooit gebruiken.

1 like

Geef de binnendiameter van de ton door en de hoogte van de oude veer.
Dan neem ik 14 april, de volgende rikketik, een veer voor jou mee.
Ik weet alleen niet waar ik dan sta, de stand indeling is niet meer wat het is geweest.
dixi

1 like

De eerst aankomende Rikketik is op zondag 19 april :wink:

1 like

Ja natuurlijk. Tikfout. Hele dikke vingers.

1 like

Voor de liefhebbers hier… Dit zakhorloge heeft mijn overgrootvader gekregen/gekocht voor zijn huwelijk. Waarschijnlijk ergens rond 1915/1920. Hij loopt nog maar kan ongetwijfeld een beurtje gebruiken. Als ik wat meer ervaring heb met horloges sleutelen ga ik me hier ooit een keer aan wagen :slight_smile:

9 likes

Inderdaad, zeer fraai. Is het uurwerk niet een A. Schild AS 220 ?

Hoi Aphons, dat is ie inderdaad.
Hartelijk dank. Nu kan ik het horloge ook qua bouwjaar een beetje plaatsen.

Je hebt toch nog een veer nodig, begreep ik? HIER staan de specificaties.

Hallo Huib, volgens Ranfft is de opwindveer 2.00 x 16.0 x 0.20 x 460mm of 2.00 x 16.0 x 0.20 x 440 mm.

Ja die had ik ook al gevonden bij Ranfft.org

1 like

24 uren zakhorloge, maar ik vergis me steevast van uur, moet je echt aan wennen om die juist af te lezen

de G Leon Breitling Montbrillant chrono, een ware beauty

17 likes

Van de week afgemaakt, Tissot cal. 115 adoc chronometer. Bij de service vorig jaar zomer kwam ik erachter dat de kast toch echt niet origineel was, uurwerk was met geen mogelijkheid recht in de kast te krijgen, paste echt niks van.
Dus op zoek gegaan naar een andere adoc chronometer met een lelijk binnenwerk. Uiteindelijk gevonden, dus kast geswapt naar mijn geservicede binnenwerk. Eigenlijk houd ik daar niet van want de numbers kloppen nou niet meer, maar het enige alternatief was de hele zooi in de onderdelenbak mikken en dat vond ik ook weer net jammer.
Overigens gaat het hier om een in Japan lokaal geproduceerde kast dus of die nummers ooit samen ergens in een boek gestaan hebben geen idee, niet bij Tissot in Le Locle waarschijnlijk.

12 likes

Vandaag gevonden: een ball watch. Al weet ik niet of die 100% onder zakhorloge valt

9 likes

Niet moeders mooiste maar “wat voor een dan ook” dan toch hier mijn Orlina.
Lijkt mij een plakmerk ooit door een voorouder aangeschaft waarschijnlijk bij een zaak in Aartselaar België.

Kaliber lijkt hetzelfde als Haviro zakhorloge en dus een: Reconvilier cal18 122/16.

De plaatjes:

6 likes