Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Op de beurs in Eisenbach, die ik anderhalve week geleden bezocht, stond een man met gereviseerde zakhorloges voor aanvaardbare bedragen. Ik bedacht me dat ik het leuk vond om een dagelijks bruikbaar zakhorloge te hebben, want het horloge van mijn opa vond ik te gevaarlijk om dagelijks te gebruiken (gevaar van verlies) en het horloge dat ik van een overleden kennis heb geërfd vind ik te gevaarlijk om te dragen door de grote radiumcijfers. Ik koos deze, niet de mooiste, maar goed en duidelijk afleesbaar, geen radium, niet van edelmetaal of een bekend merk, dus het stelen niet waard, en volgens de verkoper het gezondste uurwerk. Meteen een korte ketting erbij om hem in het kleine zakje van een spijkerbroek te kunnen dragen. Helemaal happy mee.

16 likes

Gefeliciteerd! Een mooie, veilige aanwinst!

Niemand een idee ?

Merken waren in de tijd van de vestzakhorloges niet zo’n ding als het later in de tijd van de polshorloges is geworden. Verder is er, zowel schriftelijk als fotografisch niet zoveel informatie over vestzakhorloges en hun fabrikanten als bij latere polshorloges. Er waren gigantisch veel kleine fabriekjes voor zakhorloges en er werden er héél veel zonder enige uitwendige vermelding van een merk gemaakt. Dit speelt nog meer naarmate een horloge ouder is en omdat jouw horloge nog met een sleutel opgewonden moet worden is jouw horloge denk ik van vóór 1900.

2 likes

Bedankt voor de info.

Weer wat leuk spul, die vierkante ziet er m.i. “dagelijks gebruik” bruikbaar uit, de Cortebert moet ik ff over nadenken, gaat eerst de lade in. (Ik ben mijn hok aan het opruimen, is er érg lang niet van gekomen)

(Durowe 202 volgens de verkoper)

13 likes

Is dat een draaibare urenschijf in de Cortebert? Een 24 uurs zakhorloge?

De vierkante lijkt een reiszakhorloge. Twee bijzondere exemplaren, heel leuk.

2 likes

Dankjewel, die schijf kan idd draaien, maar er zit helemaal geen mechaniek achter. Ziet er toch enigszins bijeengeraapt uit. Of er missen onderdelen.

2 likes

M’n recentste projectresultaat; Tissot uit omstreeks 1912:

16 likes

Morgen draag ik hem weer.

17 likes

Zakhorloge met 24 uurs aanduiding in stalen kast en een beetje verguldsel. Zou van rond 1915 moeten zijn.

16 likes

Deze is ook leuk, glas schroef je er uit, daarna scharniert het hele uurwerk inclusief opwindknop er uit.

15 likes

Een oud college van mij heeft deze oude zakhorloge, kan iemand mij vertellen van wie het merktekentje is dat er maar slecht ingeslagen is ?
Ik ben aan het zoeken geweest maar kon helaas niets vinden wat er op lijkt.

1 like

Dit lijkt er erg op:

:slightly_smiling_face:

2 likes

Hoi Harpoen,
Super, volgens mij is hij dat.
Hoe heb je dat zo snel kunnen vinden ?
Groet Peter.

1 like

Thnx, ja volgens mij is het ook correct.
Gezocht in mikrolisk.de naar Leo en Galileo en deze kwam in beeld :slightly_smiling_face:

Leuk om het je collega te kunnen vertellen :smiley:

Ik had mijn collega gelijk een mailtje gestuurd.
Zal hij wel leuk vinden.
Leuke site, stuur ik gelijk door naar mij collega.
Nog bedankt.

1 like

Iemand hier kennis van? Bij mijn vader gevonden, maar heeft er ook geen weet van

6 likes

Volgens @vinwat is dit een " porte montre" heb ik begrepen. (De horloges had ik al)

14 likes

Deze laatst gekocht.
Volgens mij een best wel oude.
Heeft er iemand er misschien wat info van ?