Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Zou zomaar waar kunnen zijn.

Was ooit een Franse snek spilegang.
Zonder de binnenkant te zien is er weinig over te zeggen.
Zoals ik hier de foto’s zie in hemelwaardige staat en vermoedelijk al ingelogd bij Petrus.

5 likes

:laughing: :laughing: :rofl: :rofl: :muscle:

1 like

Ik wil gaan proberen hem bij Petrus weg te houden en hem weer in oude glorie te herstellen, zal nog wel een hele klus worden denk ik.
De onrust beweegt nog wel, als ik het horloge voorzichtig schut.

Ik heb een zakhorloge in bezit die van mijn Opa geweest is.
Het is een “sleutel opwinder”. Binnenin staat in de kast het nummer: 15601 en zijn de jaartallen 1918 en 1920 ingekrast.
Op het uurwerk staat het nummer: 3624??. De laatste 2 cijfers zitten achter de balansveer en zijn niet te lezen.
De emotionele waarde is voor mij vele malen hoger dan de evt echte waarde.
Maar het zou toch leuk zijn om iets meer te weten van dit horloge.

Groetjes,
Gerard

5 likes

Vandaag via mijn ouders het zakhorloge van mijn overleden opa in bezit gekregen, gezien ik graag aan horloges werk werd het tijd voor een persoonlijke missie.

Veel oude olie resten aanwezig, maar deze Junghans liep gewoon nog!!!
Oude ketting online gevonden en is inmiddels onderweg !

13 likes

Netjes in het vet en olie, het horloge loopt keurig!!!
Heerlijk stuk familie geschiedenis

13 likes

Waar haal je de zonneschijfjes vandaan, zou er zelf een 3 tal nodig hebben? (foto’s volgen nog eens :D)

Waarschijnlijk rijkelijk te laat, maar ik heb wel altijd interesse in volkskalender zakhorloges, en zeker zo een mooie met rode cijfers :heart_eyes: (mocht je deze toevallig nog hebben, stuur pm)

Hallo,
Heeft er iemand misschien wat informatie van dit uurwerkje, ik bedoel dus niet de staat waar in hij verkeerd.

3 likes

Voilà :smiley:

1 like

Bedankt.
Die had ik ook gevonden, maar verder niets aan info.

1 like

Haller maakte goedkope penanker uurwerken.

Bedankt voor de info.

15 likes

Kan mij iemand vertellen wat het betekend wat er op de wijzerplaat staat ?

2 likes

Electronicaly timed wil volgens mij zeggen, dat de nauwkeurigheid van het uurwerk is gechecked en afgeregeld met behulp van een apparaat, zoals de tegenwoordige timegrapher.

In de oudheid had de horlogemaker natuurlijk geen moderne apparatuur tot zijn beschikking, om een uurwerk af te regelen. Dat kwam pas later.

Voor de huidige timegrapher werd er gebruikgemaakt van bv de tickoprint. Ipv een scherm werd de uitkomst op een strookje papier geprint. Werkt(e) prima.

6 likes

Lijkt erg veel op een Ruhla zakhorloge. Veelal zit er in Aseikon horloges dan ook een Ruhla uurwerk in, maar ik heb ze ook al met andere merken gezien.

De meeste horloges waar ik dit op zie staan zijn penankertjes, daar werden zowat alle marketingkreten op genoemd om ze duurder te laten lijken.

Super, bedankt voor de info.
Best makkelijk zo`n forum, als je zelf iets niet kan vinden.

8 likes