Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Leuke cijfers

1 like

Mooie aanwinst.

1 like

Zoals zo velen heb ik dit zakhorloge in bezit gekregen door een erfenis. Het behoorde tot mijn overgrootvader.
Volgens wat opzoekwerk gaat het hier om een Roskopf, 1901-1949?. Het horloge is redelijk beschadigd. Het glas is eruit en de wijzerplaat heeft 2 grote beschadigingen. Geen idee wat er eerst gebeurd is…
Hebben jullie een accurater idee van hoe oud dit uurwerk zou zijn?
Ik zou ook graag het glas (lees: geel plastic) terug plaatsen. Heeft iemand een idee hoe dit moet? Het lijkt er niet in te kunnen klikken.

2 likes

Van de Rikketik ,non working maar een service deed wonderen, ben er blij mee,

9 likes

Leuk hoor. Zulke zakhorloges zijn altijd een mooie toevoeging aan de verzameling en leuk om aan te werken.

1 like

Moet nog wel een nieuw glaasje op want die is verkleurd

4 likes

Haha , foto van hond hoort er niet echt bij :joy:

2 likes

Aparte aanwinst uit Japan, Tissot cal. 38.2 uit 1936. Tissot had destijds afwijkende modellen voor de Japanse (of wellicht de hele Aziatische) markt. Tissot’s zijn over het algemeen redelijk sober qua teksten op de wijzerplaat, maar in Japan zie je dat ze er, wellicht vanwege de lokale smaak, vaak meer kreten op zetten. Bij een Tissot staat eigenlijk nooit het aantal jewels op de wijzerplaat, maar dit exemplaar is daarop de grote uitzondering.
Het vreemde is wel dat het kaliber 38.2 uurwerk helemaal geen 17 jewels heeft, maar 15 :face_with_monocle: Geen idee wat daarvan de reden is. Foutje bij de productie? Of het uurwerk ooit geswapt? Heb overigens nooit een cal 38.2 gezien met 17 jewels.

Wat verder bijzonder is aan dit exemplaar is dat de bezel en de rand van het achterdeksel uit massief rosé goud zijn gemaakt, en de rest van de kast van rvs (staybrite).

Bij dezen :innocent:

14 likes

Apart horloge. Mooi, Wilco

1 like

Het zakhorloge zelf functioneerde niet meer. Maar deze heeft vooral sentimentele waarde en is daarom voor ‘display only’.
Waarschijnlijk door het uitgevallen glas, waren de wijzers ook wat geplooid. Ik heb deze heel voorzichtig terug recht geplooid en zo gepositioneerd zodat ik de plaat en cijfers goed kan zien.
Het glaasje leek net te klein voor de bezel. Dus niet terug te plaatsen door de bezel te verwarmen. Dat heb ik dan maar met 4 kleine toefjes lijm vastgezet. Dit zou geen schade moeten veroorzaken en daarmee zit het voorlopig vast.

Moest iemand nog een idee hebben om het jaartal precies te bepalen (1901-1949), dan zou ik dat wel appreciëren.

8 likes

Deze zat in een lotje horloges. Alleen geen kast! ( goud omgesmolten?:scream:)
Echt oud, nietwaar?
En een gerenommeerd merk.
Chevalier et Cochet
Hij liep ook nog!

11 likes

Net binnen, zilveren Tissot uit omstreeks 1878. Wel weer met werk, waarschijnlijk een gebroken opwindveer en ik zag zo snel ook al een gescheurde lagersteen :grimacing:

11 likes

Vandaag deze Tissot opgediept.
Jaartal zou 1944 - 1948 zijn.
Het werkt perfect en ik word er blij van :wink:

11 likes

Serienummer is als ik het goed zie 2 miljoen en een beetje, dat is volgens de bekende lijst inderdaad 1948. Massief gouden kast :ok_hand:

1 like

Net binnen, ik zou eigenlijk naast de “minerva” een ander zakhorloge krijgen maar die was per abuis naar iemand anders verstuurd . Dus de " J Telford" is eigenlijk een “compensatie horloge” en ik heb nog vier leuke polshorloges er gratis bij gekregen. Het “compensatie horloge” is een mooie snek uit 1872. Verkoper “Harz-uhr” wil graag dat ik tevreden ben :smile:

13 likes

Ho, dat is wel een dikke compensatie. Mooi hoor. Hopelijk genoeg om het verlies van die andere te verzachten maar ik vind ze allebei knap. Mooie fijnregeling, nog niet eerder gezien.

1 like

Wow…mooie bodemplaat…eg mooi…:ok_hand:

Komt als familie erfstuk… Geen idee of het effectief meer waarde heeft als sentimenteel…
ziet er wat verloederd uit omdat het 2j terug een brand overleefd heeft en het nog niet schoongemaakt is.

7 likes

Nee - wat kleingeld. Zo’n stuk houd je beter gewoon bij :slightly_smiling_face:

dacht ik wel, meestal bij die dingen… ga hem wel ooit wellicht eens laten zuivermaken. Mechanish is hij nog OK