Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Absoluut! Altijd opletten geblazen met deze oudjes!

Net binnen; m’n eerste niet ronde zakhorloge. Tissot uit de jaren 20 met een 0.900 gehalte zilveren kast en een kaliber 115 aan boord.
Bewijs dat je op Catawiki ook goede horloges kunt kopen :innocent: Alleen waren er meer mensen die deze op het oog hadden, er werd wel stevig op geboden :grimacing:

Die beugel is vermoedelijk niet origineel, maar dat is vaak zo met zakhorloges :thinking:

15 likes

In één woord: Wauw!!

Zo een had ik nog niet gezien, een automaat.

6 likes

Tsja. Polshorloge in een veel te grote kast. Zie je ook meteen aan de bekrompen subdials.

Leuke “gegarandeerd ijzer” zakhorloge. (Ook wel “geweerstaal” genoemd)
Plastic glaasje zit wel los helaas. (Op een rustig moment ff naar kijken)

10 likes

Leuk ding; mooi zwart ook nog. Vaak is het zwart er grotendeels afgesleten of geschuurd en wordt het meer roesterig staal :grimacing: :sweat_smile:

1 like

Idd, “bruineren” heet het geloof ik. (Of bruneren?)

1 like

Over de kleur zijn ze het niet echt eens, het heet ook wel “zwarten” of “blauwen”, maar volgens mij is het allemaal een beetje hetzelfde :grin:

2 likes

Klopt! Wordt veelvuldig toegepast in zowel de wapenindustrie als overige technische sectoren.
Je kan overigens ook potjes “koudblauwmiddel” kopen om plekjes bij te werken of volledig opnieuw te doen.

1 like

Beetje mosterd na de maaltijd, maar OMG wat een stukje fantastisch vakwerk is dit zeg!! Om van te kwijlen…

Een Portugees.

8 likes

Deze omega nog in de la gevonden. Eigenlijk zonde, ik doe er vrijwel niets mee🫣
Wat zou de waarde van zoiets zijn tegenwoordig?

2 likes

Net binnen. Verkocht als defect maar is vooral schoonmaken/olie denk ik.

Tja, de kast is niet eens van zilver. De naam vond ik wel leuk. Laag bod gedaan. “Gewonnen”.

14 likes

Prachtige cijfers. Wel een naam met enig gewicht inderdaad, zus van een krankzinnige keizer, getrouwd met een kreupele keizer (die ze vergiftigde), en moeder van een krankzinnige keizer. :sweat_smile:

3 likes

Ik had aan onderstaand zakhorloge al eens een topic gewijd, maar deze mooie Moeris mag in dit speciaal aan zakhorloges gewijde draadje ook nog wel een keer getoond worden.
Gevonden tijdens de laatste zomervakantie in Zuid Frankrijk op een van de Bric-a-brac marktjes waar ik heb lopen meukstruinen.

Moeris horloge met een manufactuur cal. 17H uurwerk, gemaakt vanaf ca. 1915. Let op de bijzondere manier waarop het kastje geopend moet worden om bij het uurwerk te komen.

14 likes

Hierbij dan toch ook maar even mijn Sola zakhorloge uit 1920 showen. Afgeregeld op de Weishi 1900 en loopt nu 6 s/d achter. Tweede foto is de Roskopf van mijn schoonvader die bij @vinwat ligt voor reparatie en servicen.

De andere komen later wel een x voorbij.

12 likes

Deze Omega 18LPB kwam mijn richting uit…
De tijd wat aangepast en loopt nu bijna perfect voor 'n werkje van 1915-1921.
De achterzijde heeft een schroefdeksel, de voorzijde ook maar dat zit vast.

11 likes

Hier nog een zakhorloge uit de voorraad hobbynogtereparerendoos!

9 likes

Knap. Zilver, met anker, 15 rubies en een Breguet balansveer, en dat in een beestje van wat ik ergens rond de eeuwwisseling van 1900 zou schatten - dit was geen goedkoop speelgoed toendertijd.

Heel voorzichtig doen met die wijzerplaat, zal wel email zijn en er zit al een haarfijn barstje in. :ok_hand:

1 like