Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Klopt @basvg er zitten al kleine barstjes in.
Ik leg deze ook apart om te voorkomen dat er iets mee gebeurt.

1 like

16 likes

Wow!! Die is mooi met de zwarte wijzerplaat!!

1 like

Vandaag binnen gekomen.

6 likes

Eerste succesvolle kapot-uit-elkaar-schoonmaken-olie-in elkaar-werken!

14 likes

Deze. Japy Freres.

Is wel een beetje groot.

11 likes

Mooi, Martijn. Maar wat een groot ding. Ik heb er hier ook wel een paar, die flink aan de maat zijn.

1 like

Dit was blijkbaar een toepassing voor dit horloge.

2 likes

Mooie Japy Freres. :+1:
Dit uurwerk is er ook met centrale secondewijzer ,is helaas moeilijk te pakken te krijgen. :grin:

1 like

Tja, het is een zakhorloge dus laat ik hem toch ff zien hier!!:joy::joy:

4 likes

Gelukkig dat het onderwerp specifiek vermeldt “wat voor een dan ook”. Oeioei. :rofl:

1 like

Gaaf ding :ok_hand:

1 like

Gruen heren zakhorloge uit 1924.

17 likes

Mooi zakhorloge

1 like

Deze zie je niet vaak:

6 likes

Ik doe mee. Staat wel nog op de wachtlijst voor een goeie beurt… al een hele tijd. :sweat_smile:

11 likes

Hoe kan ik zelf een bericht plaatsen? Ben er nog niet achter

Was ik maar nooit naar die kroeg gegaan tig jaar geleden.
Daar is het ooit mee begonnen, kocht een oud zakhorloge in de kroeg.
Na een paar dagen kwam er geen tik meer uit. Dat ventje heb ik nooit meer in die kroeg gezien. Al doende leert men.

Ik laat hier een zakhorloge zien uit een van mijn snek spillegang zakhorloge laatjes van een meester horlogemaker, en wel John Witter, hij leefde zo ergens rond 1700.

Dit zakhorloge uit omstreeks 1740 heeft een snek spillegang uurwerk in een dubbele zilveren kast met email motief aan de achterkant van de buitenkast, het email is wel enigszins versleten, maar dat is juist goed, het is dus goed gebruikt…
Wat wel heel apart en bijzonder is, dat is goed te zien op de wijzerplaat een datum aanduiding.
Dat was toen al een interessante complicatie, kan je nagaan, 284 jaar geleden, toen was men hier nog bezig met landje pik en heksen verbranding.
Ongelooflijk, wat horlogemakers toen al voor elkaar kregen.
Weer uit de stilstand gehaald, loopt nu helemaal perfect. Kwaliteit van toen he, kunnen wij nog wel iets van leren.
Zie de foto’s
dixi

25 likes

En denken dat dat allemaal handmatig gemaakt is, in een tijd dat microscopen zo goed als onbestaande waren en zonder elektrisch licht, met de oogloep er vlakbij, met de hand de draaibank bedienen. Bijna niet te bevatten. :v:

3 likes

Wat een geweldig mooi horloge.
Ik blijf het verbazingwekkend vinden wat men in die tijd allemaal kon.

2 likes