Ik laat hier nog eens een zakhorloge zien uit mijn snek spillegang zakhorloge laatjes, nu van een andere meester horlogemaker, deze keer Isaac Soret, hij leefde zo ergens rond 1750.
Dit zakhorloge uit omstreeks 1780 heeft een snek spillegang uurwerk in een drie dubbele kast waarvan de randen bekleed zijn met leer vastgeklonken met nagels.
De buitenste kast heeft een bullseye achterkant waardoor het motief goed is te zien wat op de achterkant van de tweede kast is uitgesneden. Op de rand van de tweede kast zijn rondom saffier steentjes ingelegd. Kortom er is wel wat tijd aan besteed.
Ook hier zit een typisch snek spillegang uurwerk in, let eens op de wijzers, die zijn ajour uitgesneden uit metaal, vaak werd dat gedaan door een leerling horlogemaker, die als proeve van bekwaamheid zoiets mocht maken van de schets die de meester had ontworpen. Veelal werd het beetle en poke motief gebruikt wat toen in Engeland populair was.
Maar bij dit horloge had de meester een ander motief gebruikt. Echte kunst vind ik dan weer.
Zo zie je maar weer wat er 244 jaar geleden door horlogemakers kon worden gemaakt.
Ook dit exemplaar uit de eindige definitieve ruststand teruggefloten.
En ja het loopt nu ook weer zoals het hoort.
Hallo HF’rs ik ben nieuw op het gebied van zakhorloge ‘s mijn verzameling bestaat voornamelijk uit seiko kinetics. Heb wel een drietal zakhorloge ‘s die ik graag wil laten zien.
Deze goudkleurige heb ik als jong kereltje gewonnen op de kermis denk in de jaren 70tig.
En pas deze gekregen een remontoir zeer mooi horloge jammer genoeg ook defect. Blijf enkel lopen als het ligt en als ik het rechtop zet gaat het stilstaan en dan zie je dat de seconden wijzer moeite heeft met door lopen.
Ik had nog geen zakhorloge in de verzameling, leek me wel leuk er OK minimaal 1 bij te hebben en omdat mijn compas toch wel erg naar Ruhla neigt af en toe was deze een inkoppertje.
Zal ongetwijfeld een service nodig hebben, helaas geen foto van het uurwerk
Kan wel aan een paar dingen liggen. Mogelijk is het binnenwerk geblokkeerd (balans kapot, oid) en is de veer al volledig opgewonden. Als het dingetje emotionele waarde heeft, binnenbrengen bij een horlogemaker