Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

11 likes

Klopt helemaal, tis een oude barometer.

1 like

Heb ik ook nog wel, gewoon een mooi instrumentje.


6 likes

Mooi ding.

1 like

Een echte Frankenstein.


4 likes

Even dit topic een schop naar boven geven.

12 likes

Doe ik mee

10 likes

Die heb ik ook nog een. Daar zit een beter uurwerk in.

Deze loopt best goed dankzij @Serge2 uiteraard, af en toe een klein tikje nodig maar dan tikt hij lekker op los

1 like

Ik heb deze zilveren laatst meegenomen van de rommelmarkt. Maar daar is aardig wat mee mis. Balansveer is sowieso aan barrel, de opwindveer is mijn vermoeden dat die ook kapot is en de wijzer gedragen zich vreemd bij het rond draaien. Had gehoopt op een simpele herstel actie, maar wordt hem niet. Weet nog niet wat ik er mee doe. Of laten liggen en later herstellen of weer van de hand doen. Vind het uurwerk er wel mooi uitzien met al die versieringen.

6 likes

Dan is de eerste stap veel scherpe foto’s hier posten van wijzerplaat, deksel achter, deksel binnenin, binnenwerk. Hoe meer detail hoe beter. Je kan normaalgezien twee foto’s per bericht plaatsen dus dat wordt spreiden dan.

Jaren 1700 is wel al een serieus oudje. En Londen, dan zou ik een spillegang verwachten. De beste bron van informatie - en, moest je die weg uit willen, de beste kans om het ding mogelijk terug werkend te krijgen - is @vinwat.

Ik ben alvast benieuwd. :v:

Eergens vanuit de familie. Altijd handig als figurant bij de Fotochallenge’s. :grin:
In best aardige staat nog en met ketting.
Maar die heb ik er misschien wel ooit bijgezocht. Geen idee.

7 likes

Eindelijk klaar, met veel dingen die er tussen kwamen.

9 likes

Dit mooie Omega zakhorloge in ontvangst mogen nemen van de week. Gewoon opwinden en werken!!


11 likes


Gisteren heb ik een Kaiserstunde gekregen. De secondewijzer is op magische wijze verdwenen. Het uurwerk heeft ooit onderhoud gehad, maar zo te zien wil het dat wel weer een keer. De wijzerplaat ligt los.

Gisteravond de tijd goed gezet, paar slagen opgewonden en hij loopt keurig op tijd!

Ik vind hem leuk!!!

8 likes

Beste HF’rs dit horloge gisteren gekregen een Ivar is te ver opgewonden misschien weet iemand hoe ik de veer kan ontspannen.





2 likes

De veer kan je ontspannen door de kroon iets op te draaien, zodat de pal iets loskomt, zodat je deze opzij kan duwen. Daarna de veer onder begeleiding ontspannen door de kroon tussen je vingers terug te laten draaien.

Zo te zien staat de spiraal van de balans iets uit het lood. Mogelijk dat daardoor het uurwerk niet loopt.

2 likes

Ok dank je Harry dat ga ik proberen en knap dat je kunt zien dat de balans uit het lood is is dat zelf op te lossen zonder het uit elkaar te hoeven halen?

Dit is een erg hardnekkige fabel. Je kunt een horloge niet te ver opwinden, het horloge loopt niet door vuil, of bijvoorbeeld omdat zoals @lassale hierboven zegt omdat de spiraal is verbogen, niet doordat hij te ver is opgewonden :wink:

2 likes

Ooh ok ja ik had dit eerder al gelezen. Dank voor je antwoord.

1 like