Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Je komt die fabel over te ver opwinden ook erg veel tegen, dus ik snap dat je dat overneemt :smile:

Werken aan een spiraal is voor de gevorderde horlogemaker, als je daar geen ervaring mee hebt is de kans dat je de boel verknalt veel groter dan dat je iets verbetert. Dat zijn erg lastige klussen.

2 likes

Waarschijnlijk ook weer zo’n klus waarbij de kosten niet afwegen gezien de waarde van het horloge.

1 like

Als je het een professionele horlogemaker moet laten doen waarschijnlijk niet nee :grimacing:

@wbcoupe zei het al:

De spiraal is een van de meest kwetsbare onderdelen van een uurwerk. Misschien dat één van de vele hobbyhorlogemakers op het forum je hiermee kan helpen. Ik weet bijna wel zeker dat het uurwerk een service kan gebruiken.

1 like

Kun je me iemand adviseren?

Misschien dat @vouwfietser iets voor je kan betekenen? Of @Serge2 ?

2 likes

Hier iets niet zo bijzonder.
Maar lopen als een zonnetje.

10 likes

Bachschmid was employee van Georg Roskopf. Hij heeft later de boel van Roskopf overgenomen. Helaas was het in Zwitserland toen niet zo goed wettelijk geregeld en dus konden anderen alles gewoon namaken. Zo heb je Louis Roskopf, Rosskopf (dus met 2 x S) en vele anderen die de naam Roskopf gebruikten om hun horloges aan de man te kunnen brengen. Maar Bachschmid was eigenlijk de echte rechthebbende van Roskopf.

4 likes

Dank voor de info,leuk om te weten.

Goedeavond HF’rs eerder in deze topic plaatste ik een 3 tal zakhorloges 1 die ik als jong pikkie op de kermis heb gewonnen zo’n 50 jaar geleden de andere is een remontoir en de laatste is een Invar. De 2 laatste deden het niet en vroeg hier in deze topic om hulp. @lassale adviseerde me 2 heren nml @vouwfietser en @Serge2 en de laatste reageerde en bood aan hierin te duiken. @Serge2 heeft me keurig op de hoogte gehouden en aangegeven wat hij is tegen gekomen. Aangezien ik nog niet trustworthy ben om iets te plaatsen in de topic ervaring met horlogemakers (hoop trouwens niet dat dit mij problemen geeft want ik ben al is een x afgestraft :wink:)doe ik het hier en zal mijn horloge tonen zoals @lassale mij vroeg.
Ik ben zeer content met het resultaat wat deze vriendelijke en sympathieke meneer heeft bewerkstelligt en zeer aan te bevelen. Na 5 dagen vandaag de horloges terug gekregen en wauw wat een kick om ze weer in leven te zien.
Nou genoeg gelult hier zien de foto’s.

11 likes

Hallo Leon ik heb hetzelfde kettinkje wat kun je hierover vertellen het is nml geen zilver toch?

Mooie zakhorloges. Het zijn alle 3 remontoirs.
Remontoir wil namelijk niets anders zeggen dan dat ze met een kroon opgedraaid konden worden.
Vóór de remontoir was het gebruikelijk dat je een zakhorloge met een sleuteltje moest opdraaien,

Aha ok dank je weer wat geleerd!!

1 like

Het 2de zakhorloge waarvan ik dacht remontoir is een cilinder 6 rubis uurwerk dat was wat ik bedoelde. En idd remontoir betekent dacht ik hand opwinding toch?

Volgens mij is het inderdaad geen zilver.

Klopt maar ik heb precies dezelfde.

Mooi horloge, ingeloodst dat ik er ook een heb, moet eens even in de verzameling kijken.

1 like

Ja ze zullen er meer gemaakt hebben.

Leuk om te horen dat ze weer in werkende staat zijn. Dat heeft @Serge2 keurig gedaan. Veel plezier er mee.

Dank je. Ja dit zijn leuke dingen, ik ben benieuwd welke jij hebt. :face_with_monocle:.