Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Eindelijk een mooie porte-montre gevonden om het vestzakhorloge van mijn opa in ten toon te stellen. Gevonden in Stratford-upon-Avon.

14 likes

Van mijn opa geerfd. Naar mijn mening bijzonder mooi uurwerk.

DSCN0328-1
DSCN0325
DSCN0327

Zou kunnen. Moeilijk te zien achter die joekels van ergerlijke watermerken. :sweat_smile:

Wel één voordeel, weet ik met zekerheid dat ik nooit Photobucket wil gebruiken. :rofl:

3 likes

betere foto’s

12 likes

Heel mooi binnenwerk inderdaad. Veel gesteend, en zelfs een zwanenhals voor de fijnafstelling - dit was geen dingetje van een paar gulden indertijd. Verstel via de kroon dus geen pre-1900, maar wel email wijzerplaat op het eerste zicht, en met oude stijl wijzers. Dus ik zou het wel een honderd jaar oud schatten.

Er staat een merkteken op het binnenwerk:

image

Het doet niet meteen een belletje rinkelen maar er zijn betere vintage speurders dan ik (hallo @Lexaf :smiley:) die dit misschien wel herkennen. Ik zie een N en een G maar dat zegt me niet veel. Misschien een scherpe close-up van dat merk maken, dat zou kunnen helpen.

2 likes

3 likes

@wbcoupe
Hallo Wilko! :slight_smile:

2 likes

Ha, top! En inderdaad een bedrijf met een stevige geschiedenis:

Ze maken nu braafjes polshorloges met ETA binnenwerk, maar ziet er niet eens slecht uit.

Hm, alhoewel, dit ziet er eerder een spinoff uit, gesticht begin 1900s door afstammelingen.

1 like

Sorry dat ik het gras voor je voeten wegmaaide Lex :sweat_smile:
Kon het niet laten om even “N G” in te typen bij Mikrolisk :grin:

2 likes

Ik laat je graag voor gaan Wlko, jouw deskundigheid wordt hoog ingeschat en gewaardeerd.

image

2 likes

Dank je :blush:
Dit merk was voor mij ook nieuw. Maar even bij Mikrolisk snuffelen om een merkje te vinden vind ik te leuk om te laten schieten :grin:

1 like

Een Rus deze keer.

7 likes

Leuk klein stalen zakhorloge.

13 likes

Leuk ding :+1: Apart die elliptische wijzerplaat in een rond zakhorloge. Nog niet eerder gezien zo :grin:

1 like

11 likes

Hierbij mijn gouden zakhorloge, verkregen via de erfenis.

Loopt als een zonnetje :slight_smile:

12 likes

En voila het binnenwerk

11 likes

Een heel zeldzame Moeris met centrale seconde en secondestop.
Het kalibernummer heb ik nog steeds niet gevonden en het bouwjaar ook nog niet. :thinking:
Aan het vliegtuigje te zien misschien jaren '40.

De kroon is uitgetrokken, nu is te zien dat een heveltje aan de bovenkant de balans stopt.

De tweede is een Chronometer Cortebert.

Het uurwerk is kal 590.

11 likes

Het zakhorloge heb ik hier dacht ik al eens laten zien. Het is een Kaiserstunde met franse tekst op de buitenkant. Alleen had ik alleen het zakhorloge met een omhulsel. Een prima start, maar een doos vind ik mooier.

Gelukkig kwam ik op mp een mooie doos tegen:

Ik begin er steeds meer over na te denken om hem te laten restaureren. Het horloge loopt, maar de secondewijzer mist.

7 likes

Uit een lotje horloges kwam deze Doxa naar voren. Het uurwerkje en de wijzerplaat verkeren echt in zeer goede staat, lijken zelfs haast in nieuwstaat. De wijzerplaat is in mooi art-deco, en ziet er nog bijzonder goed uit. Helaas is de minutenwijzer in mindere staat. En op het uurwerkje is amper een gebruiksspoor te vinden, wel op de deksel enkele inscripties van onderhoud.
De kast is wel wat “gebruikt” en mist de lug voor de ketting. Het uurwerkje loopt erg goed, een amplitude van 285° bij volledig opgewonden veer.
Ik heb geen idee, hoe oud dit zal zijn, maar ik vind het best een mooi horloge.

11 likes