Sinds mijn vader bezig is met mee te helpen 2! ouderlijke huizen leeg te maken is mijn bescheiden collectietje zakhorloges gevoelig gegroeid. Enkelen zijn het opknappen niet meer waard, maar enkelen ervan zijn het zeker wel. Alleen jammer dat met quasi allemaal wel ergens iets mis is. De ene loopt niet, de andere ontbreekt een glas en heeft een wel erg kleine gangreserve, eentje heeft een kapotte of scheve balans… Enkele anderen hebben dan weer gewoon een beurtje nodig denk ik, om optimaal te lopen.
Enkele weken geleden, nadat vaderlief een mooie Kienzle voor me bij had, uit het ouderlijk huis van men (boze) stiefmoeder, was mijn interesse alweer opgewekt om ook mijn andere aanwinsten nog eens te bekijken. Vorig jaar, na een tijdje dragen waren zowel mijn Waltham als mijn Unitas met opgewonden veer vast gelopen. Geen beweging meer, geen gang meer, en de kroon niet meer te bewegen. Na beide horloges even te hebben gehanteerd begonnen beide opnieuw te tikken. Heh? En dat doen ze, een 4tal weken later, nog steeds. De Waltham hangt inmiddels aan een porte-montre, wordt dagelijks opgewonden en blijft het uitstekend doen. Ook de Unitas blijft dapper zich opnieuw laten opwinden en houdt eveneens verre van slecht de tijd.
De Kienzle die vaderlief bijhad, is in erg mooie staat uiterlijk, alleen ontbreekt er een glas. Niet zo handig. Verder is zijn gangreserve maar een 20tal uurtjes, dus de veer zal ook niet meer dat zijn.
Opa’s Cortebert werkt alleen nog in liggende toestand, van zodra ik hem weer op zijn porte montre hang, loopt ie vast. Dit heb ik hier al eens gevraagd, daar zal wellicht een nieuwe balans in moeten.
Eveneens nog afkomstig uit het huis van mijn grootouders zijn een zilveren exemplaar met Minerva binnenwerk en een merkloos klein damesuurwerkje. De Minerva zit helaas muurvast en de emaillen wijzerplaat is behoorlijk gehavend. Deze lijkt me ook ouder dan de rest, met een knopje opzij van de kroon voor het wijzerverzet.
Ja, waar hebben de getuige van de bruid en de ceremoniemester het over op de bruiloft? Natuurlijk over het moois dat we om de pols hebben, maar ook over wat thuis nog in een lade ligt. Zo had de getuige het over een oud zakhorloge waar hij weinig over wist. Ik vertelde hem over dit forum en alle kennis die hier aanwezig is. Vandaag ontving ik de foto’s en een filmje van een werkend horloge. Ook een linkje naar wat summiere gegevens van de maker. Dat plaats ik hier ook. Nu is mijn verzoek om al jullie kennis hierop los te laten. Is Jan van Ceulen een bekende horlogemaker? Zijn er nog uurwerken van hem in omloop naast deze? Is het een goed idee om het horloge te servicen? Dankjulliewel voor de informatie https://www.britishmuseum.org/collection/term/AUTH226366
En door het warmere weer hebben de kleine puntjes lijm losgelaten en is het glaasje er weer uit. Heeft iemand nog een idee hoe ik het glas vast kan zetten?
Erg mooi. Dit is er eentje uit de betere categorie hoor.
Wolfstanden, Breguet spiraal, een gebalanceerd anker en ook nog een temperatuur gecompenseerde balans.
Afgelopen week heb ik dit Judex zakhorloge gekregen.
Het liep niet maar dat was te repareren dus nu doet ie weer wat ie moet doen.
Ik vind zelf de wijzers heel mooi.
Ja zeker, de wijzers hebben een model wat vergelijkbaar is met horloges uit de jaren eind 1800. Misstaan ook niet op oude zakhorloges voor de Arabische markt.
Zuinig op zijn.
Leuk om ook weer eens aan een zakhorloge te sleutelen.
Ik had heel toevallig een juiste opwindveer liggen.
De Ruhla loopt ook al en het goudkleurige horloge ook en zelfs heel goed, alleen is daar de tirette kapot waardoor hij niet bruikbaar is. De tijd kan ik niet verzetten en de kroon komt er dus uit.
Er staat nergens een merk of logo op het uurwerk en dus weet ik niet waar ik precies naar op zoek moet. Ik heb het uurwerk ook nog nooit gezien.
heb je een fotootje? Ik heb wel geen wisselstukken meer liggen, laatste binnenwerk dat ik had is mee met jou gegaan maar misschien herken ik of iemand anders het.