Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Mooie collectie! :relaxed: Vooral die ‘English Fusee’ is heel erg mooi! Lijkt me moeilijk om als beginner (>ik heb het over mijzelf :grin:) aan te werken, met twee ‘tonnen’ erin en een ketting… Ik ga het wel proberen eerdaags, maar worstel nu nog met het gedeelte waar de Tirette en Hebel zich bevinden van mijn Russische ‘Railroad Watch’

Hallo klokkengek,

Ik zie mezelf als een beginnende beginner :wink: aan mijn snek horloge durf ik dus niet te gaan rommelen, verder dan het maken van twee conische pennetjes om het uurwerk bij elkaar te houden is het niet gekomen.
Bijna niet tegeloven hoe mooi ze het uurwerk aan de achterkant,die dus helemaal niet zichtbaar is hebben gemaakt.

1 like

Begin eerst net zoals ik het doe, aan een relatief goedkoop zakhorloge met simpel uurwerk! :grin: :slight_smile:

Edit: ja mooi, dat verslag! :+1:

7 likes

Dank voor uw reactie en vriendelijke woorden :relaxed:

Echter, u geeft mij teveel eer. Ik ben wel ondertussen zo’n 40 jaar met horloges bezig, maar dan hebben we het alleen over het verzamelen van polshorloges (bij het verzamelen komt natuurlijk ook de handel/ inkoop/ verkoop op een gegeven moment vanzelf aan de orde) Daar weet ik dus best wel het een en ander vanaf.

Waar het in deze rubriek om gaat- zakhorloges- ben ik ook een absolute beginner. Dat is een andere tak van sport dan polshorloges.

Ik begon met zakhorloges pas zo’n 8 maanden geleden, toen ik besloten had dat ik wilde leren hoe een uurwerk technisch gezien in elkaar zit. Dan zou ik namelijk zelf mijn polshorloges kunnen leren servicen, afstellen en kleine reparaties zelf leren doen. In de cursus die ik ging doen, werd een Waltham 1883 zakhorloge gebruikt. Een zakhorloge werkt in principe hetzelfde als een handopgewonden polshorloge, maar de onderdelen zijn veel groter. Dus om het ‘amateur horlogemaken’ te leren is dat ideaal oefenmateriaal.

Inmiddels heb ik best wel wat zakhorloges, omdat ik dat ook gewoon heel erg mooi ben gaan vinden, maar echt verstand heb ik er nog lang niet van hoor! Ik ga met regelmaat onderuit hier op het forum, omdat hier best veel mensen zijn die er wél echt verstand van hebben, maar ik ben erg leergierig en blij met wat ik van deze mensen kan en mag opsteken :relaxed:

1 like

Beste Harrie, het u tijdperk laten we maar achterwege met jou goedvinden, Door mijn atrose aan o.a. handen vind ik het een uitdaging om te oefenen met zakhorloges. Ook ik ben nog op zoek naar slopers (zakhorloges) bedoel ik daarmee uiteraard. Wie heeft er nog liggen?Het is erg spannend om daaraan te beginnen.Groet Boudewijn.:thinking::thinking::joy:

1 like

Aangezien zakhorloges zeker niet mijn specialiteit te noemen zijn, kan iemand helpen met identificatie van dit werkje? :slight_smile:

Dat lijkt me een vrij zeldzame Unitas met centrale seconde, je ziet ze wel eens in zakhorloges van de britse marine.
Het basisuurwerk zou wel eens kaliber 233 kunnen zijn.

foto van het web.

2 likes

Bedankt voor de input! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, klokje komt uit een lot Engelse militaire horloges. Dit is de voorzijde:

3 likes

Uit het boek.

3 likes

Heel cool, bedankt! :slight_smile:
Meer info en foto’s wanneer het klokje arriveert. Beschrijving klopt alvast perfect.

2 likes

TIP: neem wel een ‘sloper’ die nog loopt. Anders kan je niet zien of je het goed hebt gedaan met demonteren en monteren, etc. etc. :smiley:

1 like

Een van de komende lessen : spillegang oefenen :slight_smile: Er is geen kast, ik heb alleen maar de beweging gekocht.


Ik moet nog een beetje leren voor een Breguet te herstellen :stuck_out_tongue:

7 likes

Bon Change ! :slight_smile:

1 like

Beste Brunod wilt u daar ook foto’s van maken . Een spillegang is deze ingewikkelder te repareren of servicen. groetBoudewijn en succes.

1 like

De Molnija :slight_smile:

50 mm




3 likes

Leuke klok! Daar zit denkelijk hetzelfde uurwerk in als in dat zakhorloge van mij, de 3602 ? :relaxed:

1 like

Grappig is dat het rood gemerkte logo op de foto staat afgebeeld.

Ik denk dat de eigenaar dat heeft gedaan met een viltstift. :smile:

Dat had ik al een beetje later gedaan :wink:

http://www.horlogeforum.nl/t/mijn-eerste-spillegang-puzzle/107211