Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ik heb op de foto met rood ingekleurd wat ik al zo wie zo mis.

Deze van de week binnen gekregen, een mooi kleintje.

7 likes

Ik heb een Spiral Brequet, 16 rubins, 18karaat maar ben op zoek naar de fabrikant. Ik vond een merkteken in het uurwerk maar zou niet weten hoe ik informatie over dit zakhorloge krijg zonder dat ik weet wie de fabrikant is.Ik heb inmiddels op dit forum e.e.a. gelezen over spiral Brequet en weet dat deze van mij niet de echte Brequet is. Hij is wel antiek, 18 karaat en loopt goed. Ik wil graag de naam weten van de fabrikant zodat ik hiermee mogelijk meer over dit horloge te weten kan komen. Alvast dank voor de reacties.

Ik wil graag wat foto’s plaatsen maar weet niet hoe!?

Spiral Breguet is geen merk maar een aanduiding dat er een bepaalde soort spiraalveer in zit. Mijn goedkope Russische Pobeda horloges hebben ook een Breguet spiraalveer.
Meestal werd het wel bij duurdere horloges toegepast, maar dus niet altijd.

Dabk je voor je reactie. Dit was mij bekend van het spiral. Ik zou graag willen weten van welke fabrikant hethorloge is. Er staat in het uurwerk iets van een kenmerk en zou graag hiervan foto’s willen plaatsen. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan doen!

Dat is een kwestie van gewoon lezen als je een topic opent want het staat er gewoon :wink:
Sleep of plak afbeeldingen, duidelijker kan niet toch?
Vwb. een merknaam, daar deed men niet zo aan vroeger behalve bij echt heel exclusieve merken.
De meeste horloges werden in opdracht van bv. een juwelier gemaakt.
Als je het slepen/plakken doorhebt kun je misschien een duidelijk plaatje van het uurwerkje plaatsen, daar valt meestal wel het e.e.a. over te zegen.

Succes!

Met een kenmerk op het uurwerk zelf is het ooit wel mogelijk om iets over de maker te achterhalen, maar dan moeten we over een foto beschikken.

Als je een bericht maakt zie je rechts onderin een zwart blokje met een pijltje dat naar boven wijst.
Als je daarop klikt kun je een foto vanaf je computer/telefoon uploaden.

Blokcitaat

Cursieve tekst
IMG-20240903-WA0002 (1)k
IMG-20240901-WA0009 (1)d

IMG-20240903-WA0002 (1)k
IMG-20240901-WA0009 (1)d

3 likes

Ik kan op deze foto’s niet zien wat er in het schild staat.
Betere kwaliteit foto zou fijn zijn

Lijkt een leeuw, maar zo ook zo een olifant kunnen zijn :face_with_monocle:

Ik denk ook een leeuw, kan E B F (Blancpain) zijn:

4 likes

Bwn nu zeker al wat wijzer, dank voor de reacties!

Erg mooi horloge :ok_hand:

2 likes

Stuur mij de ketting maar, het horloge in stukjes zou zonde zijn :wink:
Zonder gekheid mooi exemplaar hoor, pas je wel op dat horloges uit die tijd vaker een service beurtje nodig hebben, als je dat niet laat doen loop je grote kans dat hij onherstelbaar beschadigd door ingedroogde olie of vet…

1 like

Goliath.

10 likes

Seikosha Precision, uurwerkje SKA type 19 (dit uurwerkje is van 1929 tot 1971 gemaakt, en in die tussentijd zijn er slechts kleine verbeteringen aangebracht!).
Dit was in Japan het voorgeschreven spoorweg-horloge (Seiko heeft een zeer lange historie met de spoorwegen, al sinds 1929!).
De Seiko Precision wordt nog steeds gebruikt door de Japanse spoorwegen, die toch een van de beste spoorwegen ter wereld hebben (met de minste vertraging). Wel zijn deze zakhorloges tegenwoordig quartzhorloges, maar deze is nog lekker mechanisch. Het is moeilijk deze horloges te dateren, maar deze zou uit de periode tussen 1945 en 1950 moeten komen, vanwege enkele eigenschappen (ontbreken van de jewelcount, de oliereservoirs en de afwerking van het uurwerkje.)

De balans is bij dit uurwerkje voorzien van een Breguet spiraal.

En hier oud en nieuw samen.

15 likes

Mijn beide recente aanwinsten. (beide vandaag geleverd) :hugs::pray: Tevens mijn eerste zakhorloges. En ik denk niet de laatste

De Seiko SVBR003

En een Kienzle uit 1965 ( die erg netjes loopt )

15 likes

Geweldig Maurice!

1 like