Bedankt voor de info.
Best zakhorloge vrienden, kreeg deze foto’s van mijn zwager, hij heeft deze zakhorloges uit een erfenis.
Kunnen jullie er mij iets meer over vertellen?
Een A Schilt, denk ik de meest interessante?
Bij deze staat Chronometre Nouveau op de wijzerplaat maar dat zegt niets over de maker uiteraard
Een Roskopff, redelijk algemeen zakhorloge?
En dan dit nog, volgens mij iets van veel latere datum?
Mocht nodig zijn, vraag ik om meer en betere foto’s
Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn, bedankt voor kijken
Aardige verzameling!
Het eerste horloge lijkt me niet van het merk “A.Schilt” maar wél wat er op het uurwerk staat: New York Standard. Klik hier voor meer over dit horloge.
Het tweede, de “Chronomètre Nouveau” bevat een A.Michel uurwerk type 164.
Het derde, de Roskopf, is gestempeld met het Duitse keurmerk voor “80% zilver”: halve maan, kroon, 0.800. De engel op de wijzerplaat is volgens Mikrolisk het merkbeeld van A&M Engel uit Wenen:
Het vierde is een stuk recenter: het uurwerkje is een *Chinese Standard Movement (Tongji)".
Ongetwijfeld zijn er experts die veel meer over deze horloges weten te melden.
Die uurwerkfoto van die Roskopf…dat klopt niet. Je ziet een cilindergang uurwerk terwijl Roskopf een penanker uurwerk heeft.
@chi_kwadraat: Die van de uurwerken is A.Shild en hier staat A.Schilt.
Het kan zijn dat tijdens doorsturen inderdaad de foto’s verwisseld zijn
Het uurwerk dat bij de “Roskopf” staat is een AS (A. Schild) type 111, 3/4-platine, volgens mij. Een cylindergang, inderdaad, @Scudo !
Deze 2 van de week mogen ontvangen.
En nog 2 uurwerken met Perfecta wijzerplaat.
Het lijken mij (nagenoeg) dezelfde uurwerken alleen 1 in koperkleur en de andere in bewerkt metaal.
Peter, Alphons bedankt voor jullie hulp en excuses voor het doorelkaar halen van de foto’s
Heb je wel een foto van het Roskopf uurwerk ?
Zal mijn zwager vragen
Een FEF (Fleurier) in de Lejon, ik vermoed type 40; een Unitas in de ARSA, waarschijnlijk een type 176; en de Perfecta’s zijn Perfecta-type-1945.
Mooi, hoor.
Bedankt voor de info Alphons @chi_kwadraat!
Het Arsa uurwerk zit in de Perfecta die in de foto erboven te zien is. Vond het vreemd dat daar een Arsa uurwerk in zat.
Mooi gaaf horloge. Holland! En nog met een molen op de achterdeksel ook
Ik geloof deze ook wel met een rund als afbeelding te hebben gezien. En ik denk dat het uurwerk een tamelijk zeldzame is: een Richard Vogt, meen ik me te herinneren
Leuk om te lezen. Ik heb van zakhorloges niet veel kaas gegeten. Enig idee uit welke periode dit exemplaar kan dateren? Van de maker ook nog nooit gehoord.
ALS het uurwerk, zoals ik vermoed, een Vogt is, kan het gedateerd worden tussen 1905 (begin fa. Vogt) en 1920 (toen was de wijzerverstelling d.m.v. een apart stiftje naast de kroon wel uitgefaseerd). Wie de maker van het zakhorloge is? Zakhorlogeproducenten, m.u.v. de toen alom bekende gevestigde merken, kochten her en der de benodigde componenten. Soms is aan de hand van merktekens in de kast de maker daarvan nog te achterhalen. Dan ken je de maker van de kast en die van het loopwerk, maar nog niet van het geheel (“het merk”). Dat is in jouw geval “Holland”, maar dat levert geen atelier/plaatsnaam op. Mikrolisk vermeldt wel deze:
Je bent weer scherp vandaag, ja, dat is juist, cilindergang is niet het uurwerk wat door die familie werd gebruikt.
Ik denk dat de inscriptie erin is gegraveerd om aan te geven van wie het horloge is.
Kijk goed naar de groeven van de tekst, dat is door een graveur gedaan en is niet in de fabriek van de kastenmaker gedaan.
Dus de eigenaar van dat horloge en wel de heer A Schilt.
Vermoedelijk een geschonken horloge voor bv. zijn verjaardag of zoiets dergelijks.
Het New York Standard Watch Co. uurwerk is een bekend Amerikaanse horloge manufactuur uit die periode. Niets bijzonder.
dixi
Ik zou haast zeggen dat “wel leuk” de lading niet dekt. Deze is echt heel fraai