Wauw!! Dat is next level!!!
Cylindergang zakhorloge. Geen dure, wel leuk in de doos zo, met ketting, sleuteltjes en een (origineel?) Bulls eye glas
Wat is eigenlijk het idee achter zulke glazen? Ik ben er ook wel eens een tegengekomen op een Tissot. Heb hem er gelijk af getrokken en in het ronde archief gemikt.
Als je naar bed gaat, kaars uit en je horloge op het glas op je (marmeren) bedkast leggen. Minder grote temperatuursverschillen in de nacht. (Gaat ie minder afwijken) Vlakke stukje in het glas is dan handig om het horloge mooi neer te kunnen leggen.
Kans is dat je een origineel antiek glas in het ronde archief hebt gemikt.
Nee hij zat op een jaren 30 zakhorloge, volgens mij hoort hij daar niet op. En anders, so be it; ding zag er niet uit. Qua glaasjes ben ik niet zo’n originaliteitsfreak
Maar wel een grappig weetje. Wist niet dat die platte kant daarvoor diende; toch weer wat geleerd vandaag
Al denk ik dat het nut discutabel is. Een zakhorloge regel je meestal verticaal af, omdat dat de meest voorkomende stand is. Dus als je hem dan 's nachts plat neerlegt gaat hij waarschijnlijk meer afwijken.
Goed punt, maar het zal minder erg zijn dan op het metaal leggen. En idd in de jaren dertig waren ze al wijzer.
Ja en volgens mij was plexiglas toen ook al in opkomst.
Tja, hier wil ik wel even op ingaan.
De reden dat er een Bulls eye glas op zit heeft een geheel andere reden.
De kast resp. sluit bezel waar het glas in moet zitten sluit lager op de midden kast.
Als er dan een vlak glas in zit komt de centrale as van de minutenwijzer tegen het glas, er is immers dan nog maar weinig ruimte. De dikte van het horloge was toen niet belangrijk. Vandaar dat er een bulls eye glas inzit, om de ruimte te creëren zodat de wijzers vrij lopen.
Bij latere horloges werd de kast aangepast en slanker ontworpen, waardoor de bezel waar het glas inkomt hoger op de kast werd geplaatst en vlakker kon zijn. Dat was om het horloge dunner te maken en beter gedragen kon worden in de vestzak.
Overigens werd indertijd de bezel rand zodanig open geduwd dat het glas in de bezel kon worden gelegd waarna de bezelrand weer terug werd geperst en het glas goed werd geborgd. Dat kon toen gemakkelijk immers de kasten waren toen veelal van zilver of goud. dus goed te bewerken.
Momenteel zie je veel horloges van dit type met een plastic glas die er in feite niet in hoort. Ik vind het overigens ook misstaan.
Maar de huidige horlogemakers hebben niet de tools om de bezel goed open te maken om er een nieuwe glas in te zetten, geen glazen beschikbaar, willen er ook geen tijd in steken en missen mogelijk de kennis om het goed te monteren, indertijd was het inderdaad glas en geen kunststof.
Er is in de overgangsperiode van de knol horloges naar de latere slankere horloges een vlak midden stuk op het glas aangebracht om het horloge slanker te talen worden en niet om het erop te laten liggen.
Ook werden in die tijd bulls eye glazen gemaakt met een centraal gat, dat was om de wijzers te verzetten met de bijpassende sleutel zonder de bezel open te klappen. Men was toen nog niet direct bang voor stof wat erin kon komen, immers de meeste horloges werden toen in dubbele en zelfs driedubbele vaak rijkelijk geciseleerde kasten verkocht.
Ik laat hier een paar foto’s zien van zakhorloges uit mijn collectie waarop duidelijk de bulls eys glazen zijn te zien.
Nu terug naar het getoonde horloge, ik zie dat er 2 sleutels bij zitten, waarom dan wel, oorspronkelijk werd het horloge gekocht met een afzonderlijke sleutel, voor het opwinden en voor het verzetten van de wijzers.
Er is dus aan gesleuteld, vermoedelijk is er een andere centraal-stift in gezet met een ander vierkant eindstuk, of een andere veerton met een andere maat arbor. Dus moest er ook een nieuwe sleutel bij worden gegeven die past op het vierkant van het verwisselde onderdeel.
Ik zie dat er ook een gebroken borgschroef in zit om de wijzerplaat te borgen, zie de foto onderin.
Een leuk bezit om in de collectie te hebben.
Misschien en keer de gebroken schroef uit de platine halen en een goede borgschroef er in te plaatsen. Nu zit de wijzerplaat met een borgschroef vast.
dixi