Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

9 likes

Een echte Pateck Genève :smile:
Met mooi oud “Bulls eye” glaasje. Zou uit ongeveer 1870 moeten zijn.

8 likes

Dat wieltje inderdaad! En jeetje wat ben je toch een goede fotograaf, erg mooi!!

1 like

Mooi uurwerk.

1 like

We hebben zo’n apparaat in het verleden gebruikt om kilometer declaraties te controleren. Een soortgelijk apparaat werd in de confectie industrie ook gebruikt om stof af te meten.

Tijd om weer eens een hele oude uit de la te halen.
Een Franse Snek spillegang.
zilveren kast en handgemaakte wijzers.
Vermoedelijk werden de wijzers toen nog gemaakt door een leerling horlogemaker die het vak nog moest leren. Uiteraard waren de arbeidskosten zeker ook nog eens niet belangrijk .

12 likes

Deze kwam ook uit dat laatje rollen.
Beter bekend als onion watch.
Snek spillegang, met beatle en poke wijzers, handmatig gemaakt uiteraard door de leerling horlogemaker die in opleiding was bij de meester horlogemaker.


11 likes

Tijd om eens een Hebdomas hier te uploaden, een van de vele. Zijn simpele maar wel wel aparte uurwerken.
Leg eens 10 van deze uurwerken naast elkaar, dan merk je dat van de acht stuks de onderdelen niet uitwisselbaar zijn.
Dus om bepaalde reparaties te doen, moet er een behoorlijke hoeveelheid van deze uurwerken zijn verzameld om een vintage Hebdomas behoorlijk te kunnen repareren. En is er geen tandwieltje wat goed past, dan maar zelf maken. Tja, horloges repareren, altijd weer spannend, maar het blijft leuk en je bent van de straat.
@Scudo heeft volgens mij nog een hele fraaie in zijn bezit, tenminste als hij die intussen niet van de hand heeft gedaan.


Hier de deksel met een fiets koppeltje erop.

Hier nog een aardige.
Veel van de Hebdomas uurwerken waren overigens voorzien van een Brequet spiraal.

11 likes

Nee, ik heb de Hebdomas niet van de hand gedaan. Ik ben geen handelaar, maar liefhebber.
Ik moet eens een mooie foto maken, maar het zal voor een later tijdstip zijn. Vanavond even geen tijd

Rodania
(Mijn excuses voor de slechte foto’s)

5 likes

5 likes

Dat is een heel mooi omega polshorloge :wink:

3 likes

EMKOZA, van mijn schoonvader (rip).

Dit Nederlandse merk is al vaak besproken op dit Forum.

5 likes

Nog een paar…

16 likes

De bovenste 2 foto’s lijken net op een pannetje mosselen, ook lekker :yum:

1 like

13 likes

NA. Een Smiths zakhorloge met een Smiths PY Empire penanker caliber.
Gefabriceerd tussen 1946 en 1980.


9 likes

Mooie collectie Bruno.

Groeten,

Coos

1 like

Leuk, hier heb ik er ook nog een paar van, met het originele doosje, waar ze indertijd in werden verkocht.

1 like