Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Hoezo niet oud? Het is er nog een met een lange P.
En de verandering naar het nieuwe logo met de “normale” P was ongeveer in 1969.
Leuk ding. Zou ook in mijn collectie passen :wink:

1 like

Een Frans zakhorloge van het merk Lyno.

Uurwerk is een C.Crettiez kal 27-12.

mf 17-18

Ik heb niets over het merk Lyno kunnen vinden, over de uurwerkfabriek C.Crettiez wel.
De Crettiez fabriek gold rond 1900 als een van de modernste Franse uurwerkfabrieken.
Er werkten 67 mensen en men maakte gebruik van ongeveer 200 thuiswerkers, deze laatste bestonden voornamelijk uit boeren uit de omgeving.
In 1904 kreeg de fabriek weer eens te maken met een staking die deze keer flink uit de hand zou lopen.
Het resultaat was 3 doden en 47 gewonden, ook was de Crettiez fabriek geplunderd en in brand gestoken.


De fabriek na de brand.

Ik weet niet hoe het verder is gegaan met de fabriek, het Lyno zakhorloge hierboven lijkt me een stuk jonger te zijn dan1904.

11 likes

Misschien wel aardig voor de leden die nog nooit een binnenwerk hebben gezien van een standaard basis uurwerk. Hier laat ik een opengewerkt zakhorloge zien met een simpel penanker uurwerk.
Dit horloge laat ik wel eens zien aan beginnende sleutelaars die dan een idee krijgen hoe de tandwielen in beweging komen middels de spanning van de veerton.
De volgorde van de aandrijving is bij het functioneren goed te zien en ook de draaibeweging van de balans die door het schokeffect van het anker in een draaiende beweging komt.


16 likes

Zo de Kaiser hangt weer in zijn stolpje, vorig jaar mei brak het opwind asje af.
Opgestuurd naar mijn horloge maker na veel zoeken heeft hij het juiste Asje kunnen vinden.
Blij dat die weer terug is en met een service kan die er voorlopig weer tegenaan.

11 likes

10

9 likes

Tijd voor wat meer dan alleen foto’s.

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik van mijn vader een zakhorloge, het zakhorloge dat hij in zijn bezit kreeg nadat zijn vader in 1969 overleed. In het zakhorloge zit een foto van zijn zus die 3 jaar na haar geboorte overleedt, en de handtekening van mijn opa staat in het deksel gekrast. Op het moment dat mijn vader het zakhorloge kreeg was hij 16, geen liefde voor horloges en zat er vaak mee te spelen, waardoor toen ik het horloge 50 jaar later kreeg, het niet echt meer in een goede staat was.

Zelfs ik kan zien dat er hier dingen misten, sowieso een kroon en minstens een tandwiel. Ik ging het wereldwijde web op en kwam erachter dat het een junghans j38a uurwerk bedroeg. Vervolgens heb ik marktplaats voor een paar maanden afgestruind naar een donorhorloge. De meeste liepen niet, vroegen gigantische bedragen of wouden het achterdeksel niet openmaken omdat alleen professionals dat mochten doen. Totdat ik deze tegenkwam

image

Een oud junghans zakhorloge, het glas mistte maar het uurwerk liep nog perfect! Gelukkig heb ik een vriend die de opleiding horlogemaker heeft gevolgd en die wou de twee horloges wel samenvoegen voor mij.

Het resultaat…

Één ding klopt nog niet, de uurwijzer van het ‘orgiginele’ horloge paste niet op het uurwerk van het donorhorloge, daarom heeft het zakhorloge nu twee zwarte wijzers en één geblauwde. Het zakhorloge loopt prima, binnenkort wil ik er nog een portre montre voor kopen of de stoute schoenen aantrekken en zelf een houder maken uit een blok hout. Maar het horloge is in ieder geval weer thuis en voor het eerst in tientallen jaren werkend!

14 likes

Wat een horloge met een mooi verhaal. Leuk om zo een horloge na vele jaren weer tot leven te brengen. Veel plezier met het horloge, en die wijzer zak ook nog wel goed komen!

1 like

iemand enig idee van de waarde

5 likes

Als je Camerer Kuss googelt zie je dat het verkopers waren in Londen. Ze verkochten horloges van verschillende makers. De waarde zal erg afhangen van het uurwerk dat er in zit en de staat. De foto’s zijn niet erg duidelijk maar de wijzerplaat lijkt aan de randen vochtschade te hebben?

Al een tijd volg ik deze draad, waarbij ik veel plezier beleef aan de mooie en bijzondere zakhorloges die hier voorbij komen.
Enige jaren geleden vond ik een nogal apart (daarover meer verderop) zakhorloge bij een Belgische handelaar. Het klokje staat al een poosje mooi te wezen in een vitrine bij mij thuis met wat andere oude zakhorloges, maar ik vond deze toch wel zo bijzonder dat ik 'm toch eens wilde laten zien in dit leuke draadje.

In de familie van mijn vrouw komt blindheid voor. Vandaar dat mijn aandacht getrokken werd door een zakhorloge dat ik bij die handelaar tegenkwam: een braille horloge. Braille polshorloges (voor blinden en slechtzienden dus) komen best wel vaak voor, maar als groot formaat zakhorloge zie je ze maar zeer zelden.
Omdat het er ook nog eens erg mooi uitzag besloot ik het te kopen.

Bij nader onderzoek bleek het klokje nog wat interessanter dan ik aanvankelijk al dacht.
Ten eerste: De met een deksel gesloten voorkant. Ik meen dat dat een ‘Savonette’ of ‘Hunter’ genoemd wordt. Toen ik dat opende, bleek dat het om een braille exemplaar ging, zònder glas dus.
Ten tweede natuurlijk de opvallende uitvoering in doublé geel goud. Nee, helaas was ie niet van massief goud, maar dat kon ook niet voor de vraagprijs van 60 euro. Uiteindelijk kreeg ik het ding mee voor 40… :joy:
Ten derde het merk op de wijzerplaat: SINN. Wat opvalt is dat het lettertypen afwijkt van het Sinn logo zoals we dat van de hedendaagse grote Sinn heren polshorloge horloges kennen.
sinn-a
Ten vierde het caliber: een Unitas (geen ETA) 6498. Het uurwerk ziet er prachtig schoon uit en loopt ook perfect, met een afwijking van minder dan 30 seconden per dag, wat ik fraai vindt voor een horloge waarvan ik schat dat het toch mogelijk zo’n 50 jaar oud zou kunnen zijn. Ik weet niet wanneer de type 649x uurwerken overgegaan zijn van Unitas naar ETA, die wetenschap zou de datering van het horloge nog wat nauwkeuriger maken. Er zit wel een Incabloc shocdevice op de balans, dus in ieder geval van ná 1950.
De combinatie Sinn met Unitas wijst er volgens mij wel op dat het hier mogelijk om een ‘echte’ Sinn gaat. Voorbeelden van andere Sinn braille horloges op het WWW laten exemplaren zien met het zelfde lettertype als mijn exemplaar. Mogelijk is Sinn in een bepaald jaar van logo veranderd? Op de site van Sinn kan ik hier echter niets over terug vinden. Wat ik wel begrijp is dat het merk Sinn zoals we dat kennen van de vliegers en de duikers opgericht is in 1961 door de voormalige (oorlogs?)vlieger Helmut Sinn.


Ik vond nog wel deze site, waar vermeld werd dat Helmut Sinn inderdaad diverse horloges voor blinden geproduceerd heeft.
https://www.fliegeruhren-buse.de/fliegeruhren-infos/typen/armbanduhren-fuer-blinde.html.

Hieronder de plaatjes.


De gesloten voorzijde, met in het midden de initialen ‘WB’ De oorspronkelijke eigenaar?


Geopende voorzijde met braille wijzerplaat, zonder glas en extra stevige wijzers waar je met de hand (vingertoppen) aan kan voelen zonder de wijzers of het uurwerk te beschadigen. Reliëf (Braille) puntjes als markers. Op de binnenzijde van het deksel staat: " von den Mitarbeitern der Ausbildungsabteilung " Misschien een herinnerings- of jubileum geschenk?


De gesloten achterzijde.


Met geopend achterdeksel en gesloten binnendeksel met de tekst "ANCRE DE PRECISION - BASE METAL - SWISS MADE - 17600 " en een heleboel (10) medailles…


Met geopend, niet scharnierend maar los, binnendeksel.


Het Unitas 6498 uurwerk (Typenummer onder de balans). Zonder enige versiering of opsmuk, misschien met het idee van: dat zien die blinden toch niet, hoewel dat weer in tegenspraak is met de best wel fraaie afwerking van de kast.

Als iemand mogelijk meer info over dit horloge heeft houd ik mij zeer aanbevolen als hij of zij die met mij wel delen.
In elk geval bedankt voor het lezen en kijken.

Lex

15 likes

Deze Moeris kwam bij mijn zoon uit een bergje onderdelen. Helaas spiraal gebroken dus een projectje. :smirk:


6 likes

@Dominator
Mooi oud Zwitsers merk. Nog helemaal gave (emaille?) wijzerplaat zo te zien en mooie blauwe wijzers.
Lijkt mij de moeite waard om te (laten) repareren als je er achter kunt komen welk uurwerk er in zit. Het vinden van een vervangende balansveer (als je dat bedoelt met de spiraal) zal niet mee vallen. Als alleen de opwindveer gebroken is gaat het wel lukken denk ik. De kast kan aan de foto’s te zien ook wel een poetsbeurtje gebruiken. Zilver? Inderdaad een leuk projectje dus. Succes!

1 like

Goedemorgen de wijzerplaat is helemaal gaaf ,er staat 17 b op het caliber . Het is idd de balansveer lijkt haast wel of die los gekomen is, mag de horlogemaker even naar kijken. De kast is van metaal ff poetsen dan is die ook weer netjes.
.

Wwet jij toevallig welk merk horloge het is, ik heb er een geërfd die sprekend lijkt op dit horloge zowel qua uurwerk als wijzerplaat. Op een paar dingen na.

1 like

Helaas, geen flauw idee welk merk het is. De enige inscripties die in het binnenwerk staat is : Flora. Kan er ook niet veel over terugvinden. Misschien dat iemand anders op het forum je wel kan verderhelpen :slight_smile:

1 like

Ik had al een topicje geopend👍🏻

Merk of soort is nog steeds onbekend, maar hier een paar mooie foto’s!


6 likes

Net een lekkere bonk ijzer in de brievenbus. Tissot uit 1896 met een mooie zwarte emaille wijzerplaat. Wel weer met werk uiteraard. Uurwerk ziet er erger uit dan het is, vooral oppervlakkige roest en geen echte waterschade.

10 likes

Die zwarte wijzerplaat :heart_eyes:.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

1 like

Die wijzerplaat was ook wel wat mij over de streep trok, verder is de staat natuurlijk niet geweldig. Ik ben ook benieuwd hoe het er uit gaat zien. :blush: