Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Het uurwerk is waarschijnlijk een Valjoux 5 en het merk is Dodane.

1 like

Ja je heb gelijk, dit is een vroege 1925 j. Valjoux 5 KVM :+1: en Dodane is een bekende en oude horloges fabriek uit Besançon, de horloges / klokken stad van Frankrijk :star_struck
:http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Valjoux_5_KVM

1 like


Hier nog een mooie uit Besancon. Toneelspeler Arnold Ising kreeg hem in 1901 toen hij 25 jaar bij het toneelgezelschap zat. Ising was indertijd een bekende toneelspeler in den Haag. Hij is in 1904 vrij jong overleden en toen is het horloge aan zijn goede vriend, mijn overgrootvader gegeven en in de familie door gegeven.

Recent heeft een klokkenmaker er nog naar gekeken en die kreeg er glimmende ogen van. Het uurwerk verkeert nog in bijzonder goede staat, een service was nog niet nodig.

16 likes

Geweldig mooi horloge :star_struck: en met zo een verhaal :confetti_ball::mage::fireworks:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Vestzakhorloges worden nog steeds ondergewaardeerd. Ik heb zelf ook een vestzakhorloge van mijn opa geerfd. Behoorlijke klont goud met een heel mooi uurwerk. Ik zal er binnenkort even een mooie foto van maken.

2 likes

Prachtig en wat een mooie geschiedenis zeg!

1 like

Hoi Alle ,
Ik was naar de tentoonstellen Juwelen van Russische hof geweest in Hermitage Amsterdam.
Wat een pracht en praal :hushed: van die :prince::princess: echt op-en-top " decadentie " :crazy_face:
Het werden ook een 20tal zakhorloges tentoongesteld, dus bij deze laat ik ze ook aan jullie zien ondanks dat ze niet van mijn zijn :innocent:

Groeten Iwan :motorcycle:

14 likes

Hier een merkloos zakhorloge van Dodane.

dodane 38mm c

Dit uurwerk is ook gebruikt als basis voor merkloze zakhorloges met centrale seconde en chronograven, je herkent ze aan de gebogen balansbrug.

8 likes

Mijn eerste zakhorloge - mijn voornemen is nu om het hierbij te houden… Tijd zal het leren

16 likes

Zo zo!:ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Mooi :star_struck: maar wat voor uurwerk / kaliber zit erin ? 97 of 972 of
Groeten Iwan :motorcycle:

Goede vraag, daar ben ik zelf ook nog niet achter. Via afbeeldingen lijkt het op een caliber 57, maar ben er pas recent achter dit een wereld opzich is. Het risico naar doorverzamelen is daarom ook hoog als je eenmaal weet hoe het zit en wat je verder nog wilt :slight_smile:

1 like

Heb je die afbeelding? om het te hier te plaatsen :nerd_face:

Net binnen, Tissot kaliber 43 zakhorloge uit 1942. Geen spectaculair zakhorloge, maar dit kaliber had ik nog niet, dus gewoon een leuke aanvulling voor de collectie. Loopt netjes, dus gelukkig geen project. :sunglasses:

Emaille wijzerplaat, zonder barsten.

Achterkant wel iets gedeukt en bekrast. Veel op tafel of in een laatje gelegen ofzo.

Kaliber 43 dus (diameter 43 mm, 19 ligne) De grootste uit de serie in-house uurwerken van Tissot uit de jaren 40-50.

15 likes

@wbcoupe Gefeliciteerd met deze mooie :star_struck: horloge :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Hier ook een zakhorloge. Geërfd van mijn opa, naar zeggen is het nog van zijn vader geweest. Heb eens eerder een horlogemaker snel hier naar laten kijken, en met wat teruglezen hier meen ik Savonette te hebben onthouden.

Het glas ontbreekt, maar aangezien het klokje hier onder een stolp hangt, ga ik daar niets aan laten doen (ik laat hem zoals gekregen). Wel leuk, toen ik hem eerder eens mee nam, liep hij ineens weer nadat hij in mijn zak gezeten had. Waarschijnlijk is door opwarming het vet weer vloeibaar genoeg geworden.

Op basis van het verhaal (vader van opa) zou het horloge van rond 1880 kunnen zijn, maar ik ben heel erg benieuwd of er hier iemand meer kan vertellen!

7 likes

Savonette is geen merk, maar wil zeggen dat het een zakhorloge is met een klepje voor de wijzerplaat.
Is gewoon een type horloge. Hetzelfde als dat een stationcar een type auto is.
Er zit een cilinderuurwerk in met 4 robijnen lagertjes. Dat zit aan de onderkant van de markt qua uurwerk kwaliteit.
Maar omdat het een familie erfstuk is, is ie onbetaalbaar

3 likes

Dank voor deze uitleg! De waarde was dan ook precies het enige wat ik minder interessant vond, om die reden :wink:

Is er een manier om er achter te komen hoe oud deze klok is?

1880 kan wel ongeveer kloppen. Hij heeft nog sleutelopwinding. Kroonopwinding (remontoir) kwam pas echt in zwang na 1900.

1 like

Geen oudje maar past in de Pontiac verzameling

4 likes