Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Tja, ook ooit begonnen met zakhorloges, Hier een kleine impressie en een beetje van wat kronen, opwindstiften en meer van die dingen, deze komen uit mijn zakhorloge onderdelen laatjes.
Ook heb ik nog veel zakhorloges zonder opwindstift, die worden nog opgewonden met sleuteltjes, ga eens na, een enorme revolutie in de afgelopen 300 jaar horlogerie.
Wel, geniet er nog maar eens wat meer van.

8 likes

Haha volle bak zonder referentie en dan natuurlijk die ene opzoeken voor iemand, dat maakt het nog leuker :hugs:

2 likes

Over sleutels gesproken

@vinwat , bij dit doosje zaten vrij veel kronen met vierkante insteek, was dat destijds een soort overgang van sleutel naar kroon??

1 like

Nee, dat denk ik niet, het probleem zat meer in de schroefdraad op de stift.
Daar was nog geen gangbare afgesproken maat voor, dus een probleem voor de onderdelen voorraad en voor de fabrikanten die de kronen fabriceerde.
Als iedere manufactuur een eigen schroefdraad had, dan paste bijna geen kroon op de stift van een bepaalde andere manufactuur.
Doordat de kronen een vierkant insteek had, kon een horlogemaker de stift op maat afvijlen om die zodoende passend te maken voor de kroon.
Zeker voor horlogemakers een uitkomst.Simpel en altijd passend.
Het vierkantige eindstuk was immers gemakkelijk passend te maken.
Vergeet niet dat indertijd een professionele horlogemaker in eerste instantie een fijn gereedschapsmaker was. Dus een stift passend maken was een simpel kusje.
Was dat niet zoiets als een fluitje van een cent of frank.

Tegenwoordig zijn er wereldwijd als standaard maat een paar schroefdraden beschikbaar op kronen.

5 likes

Ah, duidelijk👍
Bedankt weer voor de verdieping @vinwat

2 likes

brits militair zakhorloge met origineel bakelieten bescherm doosje.

15 likes

Helemaal vergeten dat ik deze nog had liggen, Frans, compleet met te veel slippende minuut pijp. Ultra 41 uurwerk.

14 likes

H.J. Norris fusee lever sterling silver zakhorloge uit 1890…(ps staat in het blauwe deel :wink:)

5 likes

Hij is ondertussen al bij iemand aangekomen.
Wellicht verschijnt er een reparatie verslag hier op HF in de toekomst.

2 likes

Geweldig leuk font. Doet me denken aan de oude schoolklok van de lagere school. Ik heb een Pontiac Supporter met zo’n zelfde font. Leuk zakhorloge.

1 like

Zakhorloges hebben tegenwoordig maar een beperkte groep liefhebbers en volgens mij is dat niet helemaal terecht. Zoals zo velen hier op het forum begonnen met polshorloges en een keer een zakhorloge erfstuk van een collega onder handen genomen en werkend gekregen.

Zo is de liefde voor zakhorloges ontstaan. Ik had voor dat zakhorloge een donor gekocht en die uiteindelijk ook weer werkend en netjes gekregen. Daarbij heb ik nog een nette Hebdomas (en nog een slippertje) en een Rosskopf, die ik geserviced heb.

Afgelopen week bracht een kennis mij een zak met zakhorloges, met de vraag wat ie hiermee zou doen. Was van zijn vader geweest, maar had geen enkel emotionele binding met deze zakhorloges 4x zilver en 1x goud). Blijkbaar afkomstig uit een (gekoesterde) verzameling, want ze waren in een hele nette staat en compleet met sleuteltjes.

Ik ga snel eens kijken wat het nu precies voor zakhorloges zijn en hem laten weten wat wijsheid is. Ik denk dat ie ze sowieso gaat verkopen.

13 likes

@lassale : prachtige collectie, zover ben ik nog lang niet.

Ik heb wel iets met zakhorloges. Daar is het uiteindelijk allemaal begonnen met deze hobby.

Omdat ze niet duur zijn, geeft het de mogelijkheid om een uurwerk zelfstandig uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Volkomen zinloos werk, maar leuk om te doen. En op verjaardagen steel je de show.

Hier wat beelden.

3 likes

5 likes

7 likes

Inderdaad, maar zijn niet van mij😉

Zo is bij mij het sleutelen aan horloges begonnen, door een horlogeclinic van @vinwat, waar we met een Unitas kloon aan de gang gingen. Heerlijk uurwerk om aan te prutsen. Ik heb nog een originele Unitas liggen, met de bedoeling om daar een flieger van te bouwen in de toekomst.

Is het zakhorloge rechts op de laatste foto een Rus (met een soort Unitas uurwerk)? De linker is ook top zeg.

1 like

Wat een mooie collectie. Mijn eerste kennismaking met een mechanisch horloge was het vestzakhorloge van mijn opa. Als kleinkinderen mochten we daar af en toe naar kijken, luisteren naar het mooie tikken en soms het horloge even opwinden. Dit horloge, van het merk kaiserstunde, heb ik later geerfd. Ik luister af en toe nog even naar het geluid van het horloge. Het heeft ook de basis gelegd voor mijn waardering van mooie grote uurwerken in horloges. Mijn huidige favoriet is een flieger horloge van het merk Tourby met een mooi afgewerkt unitas uurwerk. Enige tijd geleden is er ook een veiling geweest van de mooie zakhorloge uurwerken die de overleden george daniels gemaakt had. Volgens mij raak je dit soort uurwerken niet eens kwijt in een polshorloge. Conclusie : ik ben een enorme fan van zakhorloges en begrijp ook niet gezien bovenstaande dat er niet meer belangstelling voor is.

1 like

Een tijdje geleden heb ik hier een Lyno zakhorloge laten zien met een C. Crettiez 27/12 uurwerk.
Nu kreeg ik een naamloos horloge binnen met zo’n uurwerk, alleen een duurdere uitvoering.

Er zit zelfs een gouden anker in. :open_mouth:

6 likes

Mooi ding, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat een echt gouden anker is. Een anker moet zo licht en sterk mogelijk zijn, die moet je dus niet van goud maken :thinking:

3 likes

Gouden ankers vind je voornamelijk in oude Glashütte zakhorloges, ik denk ook dat er weinig goud in zit. :smiley:
Dit is de eerste keer dat ik zo’n anker tegenkom.

1 like