Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ik heb het ook nog nooit gezien, ankers zijn eigenlijk altijd van gepolijst staal, net als ankerraderen. :sunglasses:

2 likes

Wel, ik denk eveneens dat het geen goud is maar messing.
Als ik de kleur op de foto goed bekijk is het niet echt goudkleurig maar helt meer over naar geel.
Om goudkleurig te krijgen duidt dat op een legering met een toevoeging van ongeveer 15% zink op koper.
Hoe geler de kleur hoe meer zink is gebruikt in de legering.
Bij 25% tot 30% wordt de kleur helemaal geel.
Conclusie, vermoedelijk messing met een zink toevoeging van 15% tot 30%.

2 likes

Dank je, ik denk dat je gelijk hebt.
Hier een foto van een A. Lange & Söhne uurwerk met een 9 karaat gouden anker & ankerwiel, het heeft een ander kleurtje.

1 like

Heb je een idee wat de reden kan zijn dat ze dat deden? ik kan alleen maar nadelen bedenken :thinking:

2 likes

Volgens mij alleen voor de show. :smile:

2 likes

Denk dat je gelijk hebt :sweat_smile:
Maar dan hadden ze die kompasnaald toch ook wel even kunnen meepakken :laughing:

2 likes

Dat zou inderdaad een stuk beter staan.
Ik had trouwens ook een artikel over een Nitella horloge met gouden anker gevonden.
Er wordt verteld dat het anti magnetisch is, dit anker is ook messingkleurig.

1 like

Ja dat is natuurlijk een voordeel van goud; al zou je daar volgens mij ook best messing voor kunnen gebruiken, is ook niet magnetisch. :sunglasses:

2 likes

Als het 9 kt. is dan is het zilvergehalte hoger.
Daardoor is het materiaal ook harder.
Dat het ontsnappingswiel ook van dezelfde legering is begrijp ik niet,
Het materiaal is zachter dan metaal en is dan veel eerder aan slijtage onderhevig.
Rare jongens daar bij A. Lange & Söhne.

2 likes

Eigenlijk geldt dat ook een beetje voor het anker zelf. De paletten zijn uiteraard van robijn, maar de gaffel van het anker waar de plateausteen in grijpt slijt zo ook harder.
Plus dat het ook zwaarder is dan staal (9 kt is niet zo zwaar als 24 kt, maar toch)

Rare jongens inderdaad :sweat_smile:

1 like

Seiko Skyliner uit 1973. Met de originele ketting er aan nog ook.

15 likes

Dat is een mooi strak zakhorloge van een mooi merk.

1 like

Mijn eerste zakhorloge! Een sympathieke Eterna
(maar heb wel enige twijfel of de wijzerplaat helemaal origineel is).

7 likes

3 likes

Ik heb mijn twijfels bij de echtheid van het geheel; een automaat zakhorloge is namelijk vrij nutteloos omdat je zo’n ding altijd in je zak hebt zitten. Hij hangt altijd in dezelfde positie waardoor de rotor helemaal niet draait. :thinking:

Edit: voor m’n beurt gepraat; als ik even google kom ik ze wel tegen; blijkbaar voor golfers bedoeld: :blush: :blush:

3 likes

Seiko heeft ze ook, automatische zakhorloges :wink:

1 like

Hallo wbcoupe.
Deze plaatjes waren inderdaad de reden van twijfel. Het uurwerk lijkt origineel. En in tegenstelling tot automatische horloges uit de jaren '60 (die ik heb) is deze ook goed opwindbaar via de kroon. Ten minste zo voelt het.
Dus zal iemand met de wijzerplaat aan de slag zijn gegaan. Het is niet voor niets dat de tekst “Golfer” er niet opstaat. Is natuurlijk een redelijk klusje om na te tekenen. Misschien dat ik dat nog een keer doe. Met Waterslide Decal Paper zou het tekstje er nog een keer opgezet kunnen worden. Maar dat is voor later zorg.
Dank voor het meekijken!!

1 like

Ik kom er ook wel een aantal tegen zonder die tekst; dus dat lijkt niet alles te zeggen:

Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt dat de wijzerplaat opnieuw opgemaakt is :thinking:

Vraagje, is een cilinder uurwerk van ongeveer 100 jaar oud lastig om uitelkaar te halen en weer in elkaar te zetten? Het lijken mij niet veel onderdelen🤔

Op zich is dat niet lastig.
Het is net als alle andere horloges, vrijwel dezelfde onderdelen, wat er verschilt is de balans, en het ontsnapping rad.
Bij verkeerde demontage resp. montage kunnen er soms wel eens tandjes die op dat rad zitten nog wel eens afbreken, als dat gebeurd, ben je dus in de aap gelogeerd.
Bijvoorbeeld bij de montage van de spiraal op de balans is het noodzakelijk dat je exact weet in welke positie de spiraal erop wordt geplaatst.
Zit dat verkeerd, dan zal het uurwerk geen zin hebben om iets te bewegen.
Ik krijg ook wel eens reparaties van cilinder horloges aangeboden waarvan de pin op de rand van het balanswiel is verwijderd.
Kennelijk heeft er dan iemand aan gezeten die geen enkel idee heeft waar dat pinnetje dan wel voor dient.

Kortom, het is niet lastig, maar doe wel voorzichtig, er zijn tegenwoordig nog maar weinig horlogemakers die bijvoorbeeld een gebroken tapje van een cilinder kunnen repareren.
Ontbreken van de juiste gereedschap, de benodigde tampons (tapjes) en veelal ook de nodige kennis om een dergelijk uurwerk te repareren.

Als je na het lezen van deze mini essay een beetje huiverig ben geworden, ga er dan niet aan beginnen.
dixi

4 likes