Recentelijk een kilo of tien overgenomen…
nog geen tijd gehad om alles uit te zoeken.
Ik zag al wel een en ander van Waltram en een mooie Omega wijzerplaat. Vele onderdelen zijn nieuw, maar ook heel veel gedemonteerde horloges.
Ook een doos met glaasjes in diverse maten overgenomen.
In de wereld van de horlogeverzamelaars en -liefhebbers zijn dameshorloges niet zo in trek, dus kom je ook in dit draadje, bij de getoonde zakhorloges, weinig of geen voor dames bedoelde of bestemde exemplaren tegen. Daarom hier een bijdrage met een klein dames zakhorloge. D.w.z., door het kleine formaat van dit klokje neem ik aan dat het voor een dame bedoeld is. Er zit een draagoogje aan boven de twaalf en geen lugs, voor de rest had het qua design van de wijzerplaat en de kast net zo goed een regulier polshorloge kunnen zijn uit de jaren 60. De maat van het doublé kastje is 35,3 mm.
Voorkant
Achterkant
Binnenkant met kaliber Förster 800
Het merk is ‘Anker’. Nogal generiek dus want volgens mij werden de merken Anker en alsook Ancre door diverse fabrikanten en handelshuizen gebruikt. Er zit een nauwkeurig lopend en vrijwel geruisloos tikkend Duits Förster BF800 uurwerkje in. Ook bekend onder de naam Dugena 1109.
Förster was voornamelijk bekend als uurwerk fabrikant, wat minder bekend is dat de firma Bernhard Förster uit Pforzheim ook eigen merken horloges op de markt bracht, zoals Anker, maar ook het het meer aan de firmanaam gerelateerde merk Foresta.
Het Förster logo wat ook op het boven getoonde kaliber te vinden is.
Hieronder nog wat advertenties.
Deze advertentie toont het voor die tijd (1969) geavanceerde BF 228 automatische uurwerk met dag en datumaanduiding.
De dag en datum hadden een snel verstelling door middel van indrukken van de kroon. Het uurwerk is een modificatie van het basis kaliber Förster 200 uit 1965 zoals getoond in het Anker zakhorloge. Het 228 kaliber heeft een uitbreiding voor dag/datum en een opbouw voor automatisch opwinden.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Foerster_200
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Foerster_228
Een advertentie met een verzameling nogal exotisch aandoende jump hour horloges uit 1974.
De Europese uurwerk en horlogefabrikanten waren in deze tijd in wanhopige strijd met de door de Japanse horloge industrie geïntroduceerde goedkope digitale quartz horloges. Hier een, zoals al snel bleek vergeefse poging om met digitaal ogende mechanische, zgn ‘Jump Hour’ horloges de markt te behouden. Het leverde achteraf gezien slechts wonderlijk uitziende ontwerpen op die nu, in de tijd van alles digitaal en spotgoedkope solid state smart watches uit China, alleen nog voor de in dit genre geïnteresseerde verzamelaar wel gezochte ‘collectables’ zijn.
Ik ben uiteindelijk wat of topic afgedwaald met mijn uiteenzetting, maar dat moet kunnen in het kader van ‘If it ticks, we like it’
Groeten,
Lex
@Lexaf
Leuk om bij zo’n horloge ook de hele geschiedenis te achterhalen. Dat vreet tijd, maar is wellicht een van de aardige bijkomstigheden van deze hobby.
Van mij dan ook maar een dameshorloge (32 mm), helaas nergens een merk te bekennen, alleen op het binnendeksel de aanduiding “Cylindre 6 Rubis” en op het eerste deksel de 0800 zilveraanduiding en S.C 8223, waarschijnlijk van de maker van de kast.
Een wijze en zeer relaxte vriend van mij zei ooit toen ik weer eens liep te klagen dat ik het veel te druk had:
“Ik heb geen geld, maar wel een heleboel tijd”…
Dat hielp!
Dat is een mooi bejaard dametje!
Als tegenwicht op mijn vorige post deze joekel, 58 mm doorsnede en 18 mm dik. Schat het rond 1900/1910 en uiteraard een cilinder uurwerk met opwinden en gelijkzetten met een sleuteltje.
Zeer gave wijzerplaat met de tekst Weymans à Bruxelles, waarover ik op internet niets kan vinden. Loopt als een trein, zelfs ik kan hem horen tikken .
Prachtige wijzers
Leuk ding
Wel weer het Geneva stop systeem op de veerton om zeep geholpen. Zie je heel vaak. Waarom moeten die stronteigenwijze horlogemakers nou altijd onderdelen weglaten?
Ik ben al op internet aan het zoeken naar voorbeelden, zodat ik het wellicht kan namaken.
Het gekke is dat dit systeem er meestal afgesloopt is, terwijl het echt toch niet zo vreselijk kwetsbaar is. Komt dat dan alleen maar door de luiheid van de horlogemakers? En wat deden ze dan met de onderdelen? Want die zie je ook nergens.
Ik denk dat het inderdaad vooral luiheid was, en omdat ze het nut er niet van inzagen. Het is een beetje gepiel om het aan te brengen; je moet de veer een stukje voorspannen en dan het systeem monteren, maar dat lukt best als je de moeite neemt.
Denk dat de onderdelen gewoon weggemikt werden.
Misschien om nog wat langer met een versleten veer te doen? “Goedkoper”. Nu kan je hem extra strak opdraaien o.i.d.
Ook mogelijk natuurlijk, de gangreserve wordt wel iets langer
Leg eens uit Wilko, ik leer graag. Wat is het Geneva stop systeem en wat is er om zeep geholpen en of weggelaten? Ik begrijp dat het om een soort modificatie gaat, anders zou het horloge niet meer lopen…
Wel een gaaf horloge trouwens, wow wat een joekel. Zilveren kast @EricA ?
Misschien praat ik voor mijn beurt (excuses @wbcoupe) maar dit YouTube filmpje verklaart de werking van het systeem, ook wel Malthezer kruis genoemd.
Overigens zag ik dat onze @brunod hier een topic heeft gemaakt over het maken van een vinger voor het systeem. Hoewel ik een iets ander model kruis heb, kom ik hiermee prima uit de voeten.
Dank je wel. Helaas geen zilver, ik denk brons/messing/koper.
Een Geneva stop systeem beperkt het aantal rotaties van de veertonas. Hierdoor gebruik je het beste deel van de veer en loopt het horloge nauwkeuriger.
Het zit bovenop de veerton en werkt zo:
Maar wat je heel vaak ziet bij oude zakhorloges die dat ooit hadden dat een van de twee delen van het systeem is weggehaald. Waarom horlogemakers dat zo vaak deden weet ik niet
Wat een heerlijke satisfying gif
Geen punt, goed filmpje, legt het mooi uit
@wbcoupe en @EricA over het Geneva Stop Systeem.
Wilko en Henk, beiden bedankt voor de duidelijke uitleg. Het hoe en waarom is me volkomen helder en daarbij dus weer war geleerd over (oude) horlogetechniek.
Zoals @EricA zijn bijdrage met het tonen van een dames zakhorloge compenseerde met het vervolgens tonen van een knoepert van 58 mm doorsnee ga ik dat nu weer terug compenseren met een lief klein dametje van nog net geen 30mm, wat zelfs voor een modern dameshorloge aan de kleine kant is.
Ze is van Sterling zilver en ondanks haar respectabele leeftijd van naar schatting zo rond de 100 jaar in een zeer fraaie conditie. Ik schat haar leeftijd rond de 100 jaar vanwege het aparte knopje naast de opwindkroon om de wijzers te verzetten. Vanaf begin jaren '20 raakte dit systeem in onbruik en kwam de methode met de uittrekbare kroon in zwang.
Ik vond haar enkele jaren geleden bij een standje van een sympatiek Engels echtpaar op de Rikketik. Ze viel me op door haar kleine afmetingen, de eenvoudige maar mooie zilveren kast en vooral door de mooie volstrekt gave emaille plaat met de 1-12 in Romeins, de 13-24 in rode Arabische cijfers en als fraai detail de kleine gouden uurmarkertjes. Ook haar verfijnde gouden wijzertjes mogen gezien worden.
De achterzijde is afgewerkt met een klassiek guilloche patroon en een ongegraveerd naamschildje.
Als we het achter deksel openen zien we aan de binnenzijde een (serie?) nummer en een eveneens zilveren binnen deksel dat het uurwerk beschermt. Op het binnen deksel staat gegraveerd:
LÉVI & FILS - 56, R. du Commerce - PARIS
Als je dit adres googelt, kom je helaas geen juwelier of horlogemaker tegen (wat zou dat mooi geweest zijn), maar het pand is er nog steeds, en biedt nu onderdak aan een telefoonwinkel van de Franse telefonie provider SFR.
De combinatie van dit adres met de helaas wel zeer veel voorkomende naam Lévi, levert niets op. Ik denk dat Lévi & Zoon juweliers waren, slechts de verkopers en niet de schepper van mijn elegante dametje. Verder is er op of in het klokje nergens een indicatie van een maker of typenummer te vinden.
Wat ik er verder nog over kan zeggen is dat (heb ik van @Wbcoupe geleerd) als ik de lagertjes tel vanaf het centrale lager naar het lager van de balans ik tot vier kom en het dus hoogstwaarschijnlijk een cylindergang horloge is.
Zie hieronder nog een fotootje van haar mooie innerlijk:
De oude dame is nog redelijk goed ter been. Ze loopt regelmatig en zelfs iets te snel. Ze is wel snel vermoeid want de gangreserve is niet veel meer dan een uur of twee. Ik denk dat de veer ofwel gebroken ofwel losgeschoten in de veerton, want na elke drie of vier slagen hoor je “tsjiik” en je kunt haar eindeloos blijven opwinden. (Oh sorry mevrouw, ik wist niet dat u zo gevoelig was. Foei, en dat op uw leeftijd…)
Misschien dat ik haar voor dit euvel ooit nog eens laat behandelen, maar omdat ze voor mij in de collectie slechts een fraaie curiositeit is, laat ik haar voorlopig maar met rust. Ze woont vreedzaam in een vitrinetje met een aantal oude heren (zakhorloges) en een veel jongere dame, ook een zakhorloge, een Anker, die wat hogerop in dit draadje al een keer gepresenteerd is. Verder bevolken een stel bejaarde blinden (braille zakhorloges dus) die vitrine ook nog.
Om te laten zien hoe petite ze is, nog een prentje samen met een oude Heer van Nederlandse herkomst. Gesigneerd H. Schans - Epe. Ook hier niet de maker, waarschijnlijk was dat een Zwitser, maar de juwelier die hem ooit verkocht heeft.
Samen lekker tikken…
Mevrouw! Wat doe u nu?
Tenslotte nog één prentje waar mijn naamloze oude Française in het avondlicht nog even mooi staat te wezen op mijn bureau vóór mijn computer.
Dank, beste HF-ers, voor het weer willen lezen en bekijken van deze bijdrage.
Met een groet,
Lex
De Malta kruis “knipt” de werking zone van de veer omdat aan het begin en aan het einde de kracht van die ouden blauwe staal veren niet regelmatig waren. Maar dan is de RDM (reserve de marche : werking tijd kracht van de veer) heel kleiner. Om die langer te krijgen en ook omdat de malta systeem gevoelig en vaak breekbaar is was het uitgeschakeld.