Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ja ik begrijp dat het de gangreserve beperkt, maar het vergroten van de gangreserve van een handwinder heeft maar beperkt nut. Ook dergelijke oude zakhorloges hadden volgens mij vaak iets van 35-40 uur gangreserve. Daar kun je dan misschien een paar uur bij krijgen door het Geneva stop systeem eraf te slopen, maar dan is het nog niet genoeg om twee dagen door te komen en moet je nog steeds elke dag je horloge opwinden.
(verder is een horloge om de dag opwinden helemaal niet handig; ik zou prompt vergeten of ik hem nou gisteren wel of niet heb opgewonden :sweat_smile: :blush:)

Verder lijkt het mij niet heel breekbaar, maar dat kan ik uiteraard mis hebben, zo veel werk ik ook weer niet aan dergelijke oude zakhorloges. Wellicht dat het als het erg versleten is ook halverwege kan gaan blokkeren, en dat is natuurlijk niet wat je wilt. :thinking:

2 likes

Mooi, lijkt op de mijne van 27 mm:


Ook naamloos, wel wat zilvermerkjes en loopt goed :blush:

8 likes


Nog goed werkend

3 likes


6 likes


3 likes

1 like

3 likes

In het begin, zo van rond 1900-1930 werden de mini zakhorloges door horlogemakers aangeprezen.
Sommige horloge makers met een winkel lieten dan hun exemplaren zien in de etalage op een, speciaal hiervoor gemaakt , plateau.
Nu was ik zo gelukkig dat ik een jaar of 40 geleden een dergelijk plateau kon bemachtigen en heb er wat van mijn minuscule dametjes op geïnstalleerd. Het staat nu dan ook best leuk in mijn vitrine.

11 likes

Vandaag een absolute miskoop binnen. Er zit wel vaker een tegenvallertje tussen je vintage aankopen, maar meestal kan ik er nog wel weer wat van maken; deze keer is het een gevalletje hopeloos.

Een 24-uurs Tissot zakhorloge uit 1922, maar de wijzerplaat bleek een sticker :sob: :sob:
Ik hoopte een beetje dat de originele wijzerplaat onder die sticker zat, dus de sticker eraf gepeuterd, maar helaas, de droeftoeter die die sticker geplakt heeft had eerst de originele wijzerplaat compleet afgeschuurd. Kans dat ik nog een originele wijzerplaat ga vinden is ongeveer 0, dus deze hoop ellende kan naar de onderste verdieping van de rommelbak.

Afijn, uithuilen en weer door :disappointed_relieved: :smirk: :smirk:

3 likes

Echt heel mooi Huub! Wederom van een museale schoonheid. Dank voor het showen hier.

Zo zie je maar weer, je moet blijven opletten.
Iedereen die dit soort vintage spullen zoekt zal dit soort ervaringen wel hebben.
Het is inderdaad jammer dat er nog van die oplichtende stumpers zijn.
Maar ja, afschieten mag geloof ik niet meer.
Hoop maar dat deze persoon haar/zijn Corona gevonden heeft en in dat huwelijk blijft resp. continueert.

1 like

Klopt; achteraf had ik het kunnen zien, de subdial lag niet verdiept, wat bij emaille wijzerplaten toch eigenlijk altijd wel het geval is. Ik had wel gezien dat de gaten bij de wijzers er wat beschadigd uitzagen, maar dat zie je wel vaker als er iemand wat lomp de wijzers verwijderd heeft.

Na ja; het is niet anders, leermomentje.

Er stond volgens mij een defecte tissot met een gave plaat op mp antieke horloges…

1 like

Dank voor de tip; helaas geen 24-uurs zakhorloge. 24-uurs Tissot zakhorloges zijn vrij zeldzaam. Dit was de tweede die ik ooit ben tegengekomen. Ik heb zelf ook de nodige Tissot wijzerplaten liggen, maar ook geen 24-uurs.

Ah oké sorry dat had ik ff gemist…

1 like

Geen punt, ik zie ook wel eens dingen over het hoofd :sweat_smile:

1 like

3 likes

3 likes

20201028_195429

4 likes

3 likes