Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

2 likes

12 likes

Dit is een apparte, cijfers, dial, kast en de extra kast, zit daar rood glas in?
Heel mooi

Gave wijzerplaat :ok_hand:

Nee, meestal zit daar rood vilt aan de binnenkant in geplakt.

1 like

Zoals Scudo al aangaf, zit er rood vilt aan de binnenkant.

1 like

De extra kast is bedoeld om het horloge niet te beschadigen en zijn nog veel te vinden op rommelmarkten, overigens zijn ze ook nog regelmatig te vinden op de rikketikbeurs. Alleen weten we nog niet wanneer de volgende beurs wordt gehouden.

In vroegere jaren werden deze beschermdoosjes veel gebruikt door boeren.
Om onder het werk op het land toch de tijd in de gaten te houden werd het horloge meegenomen in dit soort beschermkastjes.

En zoals @Scudo al had aangegeven werd er een stukje vilt in gelegd om het horloge wat meer vaster in de kast te stoppen, en ja dat was meestal rood.

2 likes

Was misschien ook wel te funky voor die tijd, nog steeds gaaf :+1:t2:

Na een tijdje afwezig…

Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen :slight_smile:
BD

11 likes

6 likes

2 likes

2 likes

Ik heb een hele oude, die in een bepaalde staat van ontbinding is.

Geen idee van het merk of makelij. Maar bewaar het toch maar netjes :smirk:.

4 likes

Horloge uit de jaren ‘30, is van mijn vader geweest. 18k goud, de plaat is niet top meer en er moet een nieuw glas in. Een prutser heeft ooit het plexiglas vervangen door een niet passend maar wel lekker de minuutwijzer om zeep geholpen. :sob:

Voor het uurwerk bijna de hele site van Dr. Ranfft afgestruind, maar niets vergelijkbaars gevonden.

9 likes

Deze mooie Hebdomas heb ik een paar jaar geleden van @vinwat overgenomen.
Hij is door hem helemaal gerestaureerd en loopt werkelijk prachtig met een heel gezonde amplitude.
Ik ben er ook nog steeds erg blij mee.

17 likes

Dit horloge is vermoedelijk ooit verkocht met echt glas.
Zonde om er een kunststof glas in te monteren.

Ik zie ook op de foto dat er, rechts boven op de foto, een schroef mist om het uurwerk te fixeren.
Wat ik ook denk te zien is overigens wel apart, en wel dat de spiraal volgens mij verkeerd om op de balans is gemonteerd.
De winding van de spiraal loopt linksom, onder de kloof door, vanaf de bevestiging op de kloof. De winding moet volgens mij juist rechtsom draaien om correct in het kompas te komen. Zoals de spiraal nu is gemonteerd is het vrijwel onmogelijk om het uurwerk op tijd te stellen.

De minutenwijzer zal, als ik de kleur zie, ook nooit op dit horloge hebben gezeten.
Ik denk ook dat de wijzer expres is verbogen, anders zou het voorbij de wijzerplaat uitsteken. De wijzer is dus te lang voor dit horloge.
Dat was het slechte nieuws.
Nu het goede nieuws, ik heb nog volop van deze Breguet model wijzers in de juiste kleur in een van mijn laatjes liggen.

Maar ja, wie ben ik.
dixi

2 likes

Ja, zeker, deze Hebdomas horloges blijven altijd een uniek uitgevoerd zakhorloge.
De simpele techniek met een ongelooflijk formaat krachtveer is bijzonder apart.
Fantastisch om aan te sleutelen en misschien ook leuk om een keer hierover een aparte clinic te geven.
Een fantastisch en zeer gezocht horloge door zakhorloge verzamelaars voor in de collectie.

2 likes


Helaas hij is stil gevallen.

7 likes

Die spiraalveer ziet er niet helemaal fris meer uit

2 likes

Dat is een stukje van de spiraalveer dat door steekt.
In de grotere foto is het te zien

2 likes