Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

had ik al gezien maar blijft mooi !

10 likes

5 likes

Leuke secondewijzer

1 like

Is daar ooit een ander uurwerk ingezet en dus maar gat bij geboord?

1 like

Het gat linksonder zal voor het opwinden van de veer met een opwindsleutel zijn en middelste gat voor het verzetten van de wijzers (met dezelfde sleutel).

1 like

Klopt volgens mij - hoewel ik geen sleuteltje heb dus niet gechecked. Zoals wel vaker puur om het uiterlijk gekocht, en dragen zal ik het toch nooit :nerd_face:

2 likes

Ik denk dat beide gaten erbij geboord zijn. Er staat namelijk “remontior” en volgens mij betekent dat het via de kroon opgewonden kan worden. Dat is niet meer het geval dus denk ik dat er inderdaad een ander uurwerk in gekomen is. Op de plek van de kroon zit nu ook een vreemd dopje.

Wel creatief gemaakt :grin:

2 likes

Liefhebbers, met het opruimen van het ouderlijk huis kwam ik een aantal zakhorloges tegen. Sommige met papieren of taxatie.

Ik heb bar weinig met dit soort horloges en een emotionele binding is er ook niet.
2 horloges hebben schade. Kan iemand van deze beroerde foto’s zien of ik wellicht horloges apart moet gaan aanbieden vanwege schaarste of uniekheid? Alvast mijn dank.

2 likes

Afzonderlijk aanbieden levert bijna altijd meer geld op dan samen; kopers zijn bijna altijd maar geïnteresseerd in één exemplaar en willen de rest eigenlijk niet hebben.
Het kan alleen zijn dat je ze niet allemaal verkocht krijgt omdat er een minder gewild exemplaar tussen zit dat niemand hebben wil.
Alleen is afzonderlijk aanbieden natuurlijk wel meer werk :sunglasses:

2 likes

Whahaha nog een tray. Moet dadelijk nog vrije dagen opnemen…

2 likes

Ik zie een aantal goudkleurige exemplaren; als die van massief goud zijn heb je het qua goudwaarde al gauw over significante bedragen; dus ik zou eerst eens op zoek gaan naar goudmerken in die exemplaren :sunglasses:

1 like

Dat is een leuke verzameling zakhorloges hoor. Los van de vraag of de goudkleurige van goud zijn, zitten er wel verzamelwaardige zakhorloges bij. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar heb er inmiddels een paar in handen/bezit gehad.

Zakhorloges zijn tegenwoordig niet meer zo gewild en vaak te koop voor niet al te veel geld. Er zijn er die wel gewild zijn, zoals bepaalde gerenommeerde merken, snek/spillegang zakhorloges en zakhorloges met bijzondere complicaties. Dat geldt ook voor gouden zakhorloges, vaak alleen de goudwaarde, muv het voornoemde.

1e foto, geheel links:
een zakhorloge van de Illinois Watch co. Kast zal wel van zilver zijn (waarde van zilver is lang niet zo hoog als die van goud. Ik weet dat Waltham zakhorloges interessant zijn voor verzamelaars, mogelijk deze ook?

2e foto, 2e van links:
Helaas niet meer helemaal compleet, maar een zakhorloge met deze complicaties, Dag, datum, maand en moonphase, zijn heel gewild en komen niet heel vaak voor. Het lijkt of er alleen wat wijzertjes missen, de wijzerplaat lijkt er redelijk uit te zien. In nette en werkende staat gaan ze voor goed geld.

3e foto
rechtsboven, een bijzonder model met een lange secondewijzer. Geen idee wat of waarvoor het is.
Daaronder een Russisch zakhologe, vermoedelijk met een Molnija uurwerk. Achterop zal waarschijnlijk een afbeelding van een trein of beer staan
Links naast de Molnija een zakhorloge, waarschijnlijk een snek/cilinder uurwerk van Engelse makelij met zilveren kast. Gaaf ding (vind ik persoonlijk)
Daaronder een zakhorloge met een Ottomaanse wijzerplaat en zilveren kast.

Laatste foto, bovenste rij:
de eerste 2 zakhorloges van Engelse makelij, zilveren kast. de 2e met vermoedelijk een snek/cilinderuurwerk. De 3e een Longines. Zakhorloges van gerenommeerde merken leveren over het algemeen meer op dan de niet zo bekende of merkloze item. Vooral onder (merk)verzamelaars zijn deze gewild.

2e rij:
Het zakhorloge aan de rechterkant weer een Engels zakhorloge met zilveren kast en mogelijk snek/cilinder uurwerk.

3e rij:
Zoals gezegd. Zijn ze van goud, dan vooral de goudwaarde.

Er zitten een aantal hele leuke verzamelwaardige zakhorloges bij.Je kan ze natuurlijk verkopen, maar heel veel zullen ze misschien niet opbrengen. Aan de andere kant, misschien een hele mooie start van een zakhorloge verzameling. Ik wilde er eerst ook niets van weten, maar kan de 100+ oude uurwerkjes nu veel meer waarderen en heb er inmiddels een aantal in de verzameling.

3 likes

Op de tweede foto is de tweede van links een aardige complicatie.
Dit is een zg. moon phase pocket watch ofwel een day-date moon zakhorloge.
Ik heb er zelf een aantal in verschillende uitvoeringen in mijn collectie.

In goede staat heeft het wel waarde maar heel vaak worden ze niet compleet aangeboden voor veel geld en zijn er belangrijke onderdelen weg en niet meer te vinden.
Zo ook de kleine wijzers, waarvan twee met een apart groter loch gat, die moet om een rad met schacht.
Ook zijn deze horloges veelal uitgevoerd als cilinder uurwerk en de reparatie daarvan is niet direct een gemakkelijke klus.
Ik heb er vele gerestaureerd en ook nog eens iets in een eerdere topic laten zien.

2 likes

op de eerste foto onder in het midden is een zg. Otoman savonet zakhorloge.
Die is voor de oosterse markt gemaakt, zie de Arabische aanduiding op de wijzerplaat.
vermoedelijk heeft dit horloge een dubbele drukknop bovenin, de ene helft is om de voorklep open te maken en de andere helft is om de achterklep open te maken waar het horloge middels een sleutel kan worden opgewonden en de wijzers verzet kan worden.
Ik heb er een in mijn collectie die exact op deze lijkt, vandaar mijn opmerkingen.
Overigens heeft deze een heel fraai uurwerk met veel dekstenen op de bruggen.
Kortom een aardig object voor de collectioneurs van zakhorloges.

2 likes

Mannen dank! Wat zit er hier een kennis :pray:.
Ik heb nu al meer plezier van deze ontdekkingstocht dan in de horloges zelf. Ik zal de genoemde horloges vanavond nog wat beter fotograferen en proberen de kenmerken te achterhalen. Wordt vervolgd. Maar zoals gezegd: heel veel dank voor deze voor mij onbekende materie. Hopelijk ontdekken we nog meer info. Het is echt zoet en zuur door elkaar.

2 likes

Kan je foto’s maken van het uurwerk van de Ottoman en van de moon phase.
Ben benieuwd.

Plaat is beschadigd en er mist een wijzer. Maar het uurwerk is inderdaad erg tof en de kleur blauw van de maan zit er ook nog op.
(Antwoord straks even op de rest)

7 likes

En vergeet de Alpina niet. Die worden zeker verzameld.

2 likes