Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Heb van deze nog wat info gevonden: wit porseleinen plaat, 10 steens gelagerd hand-opwind “swiss made” uurwerk. Wat erg leuk is: aan zilveren ketting voorzien van signet met groen agaat en 5ct muntstuk 1981 Hongkong. Horloge is van 1892 (jaarletter S)

yep, vanwege de secondewijzer die eraf ligt, wil ik er niet teveel aan “klooien” het heeft iets weg van een stopwatch

100 punten:

Bijzonder: je klapt het uurwerk open.


Ik wist niet eens dat dat bestond. (maar kom er nu achter dat meerdere dat hebben)


4 likes

En het dekseltje kan ook open/eraf. Zie foto. Iets in de richting van de pijl schuiven, zodat het grote gaatje over het pennetje kan.

Wel voorzichtig

2 likes

Volgens mij wordt dit een heel leuk topic. Mooi al die vestzakhorloges!

Met zoveel horloges is het misschien interessant om een goede veiling te proberen.
Zelf heb ik een goede ervaring met MPO in IJsselstein. Was wel met munten.
Op hun site kan je de catalogus bekijken van hun eerstkomende veiling waar ook zakhorloges worden aangeboden. Daar word je dan weer niet blij van de inzetprijzen. Ze hebben daar echter wel de ervaring in huis.

1 like

4 likes

Omega Military, draag ik niet vaak en daarom hang die meestal in de kast.

10 likes

Dit is een Sarda chronometer, ik denk uit de jaren 1920-1930.

Wie het uurwerk maakte is onbekend.

sarda 3

sarda 4

7 likes

Beste HF experts :slight_smile: Heb dit Jaeger Le Coultre zakhorloge een tijdje terug gekregen als onderdeel van een grotere deal, maar heb geen idee over het hoe en wat. Heb er geen documentatie bij. Kunnen jullie mij helpen met jullie kennis over de:
Algemene ‘kloppendheid’ uurwerk vs kast
Leeftijd
Serie
Geschatte waarde.


Ik doe er eigenlijk niets mee, dus twijfel hem te verkopen ‘in het blauw’.

Dank alvast voor jullie kritische blik.

5 likes

Wel, je hebt daar een aardig zakhorloge gekregen.
JLC heeft een goede naam en is een gekende manufactuur.
De leeftijd, het uurwerk is ongeveer in 1940 uitgebracht en is een kaliber 467, dat kaliber werd ook gebruikt om in militaire horloges te plaatsen van officieren, daarvan worden er regelmatig nog van aangeboden op o.a. E-bay.

Hier een foto van mijn militair zakhorloge van JLC, hier zit ook een 467 kaliber uurwerk in.

Als het horloge nog in een goede functionele staat is dan is er wel belangstelling voor en wel met name bij JLC verzamelaars. De waarde schommelt ook naargelang de uiterlijke staat, ik heb ze al voor aanzienlijke bedragen aangeboden gezien op internet. al tot ongeveer € 1700,00. De vraagprijs zal ook mede afhankelijk zijn van het uitgebrachte aantal.

ik heb exact hetzelfde horloge in een van mijn opknap laatjes, moet daar serieus toch eens aan gaan beginnen.
Hier mijn exemplaar, even uit het laatje gehaald om een luchtje te scheppen.

7 likes

Net klaar; eerste chronograaf die ik gerepareerd en geserviced heb; 40’s Tissot met Lemania 19n uurwerk:

19 likes

Bloedstollend…

1 like

Zo erg was het niet; maar er zaten wel wat uitdagingen aan; uurwerk was ooit aardig mishandeld :grimacing: :sweat_smile:

Die Tissot ziet er nog prachtig uit! :+1: :ok_hand:

1 like

Wijzerplaat is inderdaad nog fraai en dat valt toch het meest op. Kast heeft wel wat dingetjes; achterdeksel is gedeukt en bekrast en de bezel mist hier en daar wat chroom, maar op de foto’s zie je daar precies niks van :grin:

1 like

@wbcoupe Leuk wilco! Ziet er aardig ingewikkeld uit. Een zakhorloge is gelukkig wat groter dan een pols variant. Maar t lijkt me een spannende klus om voor het eerst te doen.

1 like

Inderdaad, grootste uitdaging was overigens het afstellen van het geheel, en niet zozeer het in elkaar zetten; Het zijn een hoop onderdelen, maar als je maar een paar foto’s maakt voordat je begint kun je prima terugvinden waar alles hoort te zitten.

Uiteindelijk bleek dat er een paspennetje ontbrak van de chronobrug waardoor die de hele tijd een beetje bewoog. Dat stelt nogal lastig af :grimacing: :sweat_smile:

1 like

Kan iemand hier mij misschien iets meer vertellen over dit zakhorloge? Het is van mijn grootvader geweest, na zijn overlijden heeft mijn moeder het jaren gedragen en helaas is het nu alweer een flink aantal jaren bij mij.

Ik kan nergens een merk bespeuren en ben toch wel nieuwsgierig naar de geschiedenis. Ik kom niet veel verder dan dat het een cilindergang uurwerk is met 10 juwelen en dat een service beurt long overdue is :grimacing: De wijzerplaat lijkt me porselein en de binnendeksel is 3e gehalte zilver. Een bijzonder horloge zal het destijds niet geweest zijn maar ik ben toch benieuwd of ik er nog meer over te weten kan komen.

2 likes

Vandaag een leuke hunter van het bij mij favoriete merk Minerva gescoord! Loopt prima, wp in goede staat, dikke blij! Hierbij wat eerste foto’s, ga vd week wat betere maken en een NA topicje maken!


Kast is overigens van Manufacture Genevoise de la Boite de Montres:

9 likes

De kast lijkt Niello (tula silver). Staat er ergens iets van een HF?

Hoi Bill,

Je foto’s van de binnenkant hebben de naam al prijs gegeven. Een Remontoir met 6 stenen in het uurwerk. Zeer waarschijnlijk cylindergang en unieke exemplaartjes. Waardevol niet zo zeer, maar ze klinken als een heerlijke wekker. Ik heb er ook een paar en tikken super…