Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Hoi,

Het is inderdaad een naamloze Remontoir met cylindergang. De meeste hebben 6 stenen, maar die van jou heeft er 10. Dat wil zeggen, dat asjes niet in koperen gaatjes vallen maar in duurzamere stenen. Een beurtje kan geen kwaad, schoonmaken en olie. Kun je het zelf?
Serge

1 like

Nee, helaas niet. Lijkt me fantastisch om dat te kunnen maar ik heb er het geduld en de vaste hand niet voor

Ik zal hem morgen nog eens open maken om te kijken

Mooi exemplaar, gefeliciteerd met de aanwinst :ok_hand::ok_hand:

1 like

Ik vond zowaar een hele late Zenith met Incabloc schokdemping.

Aan de zescijferige serienummer is te zien dat dit zakhorloge gemaakt is in de franse fabriek in Besancon.
Het kalibernummer is 18-28-TA6, maar de T zou misschien ook een L kunnen zijn, het is moeilijk te zien door het balanswiel.

De fabriek werd in 1975 gesloten en het archief belandde op de vuilnishoop, over de serienummers is helaas niets bekend.

12 likes

Hoi,

Verder niet veel verstand van pocketwatches, maar haalde deze net bij een kringloop vandaan & loopt goed. Als iemand er wat meer over weet :metal:t3:

3 likes

Ik weet alleen dat Indus een Nederlands merk was dat horloges verkocht die het elders liet maken.

2 likes

Volgens mikrolisk is de merknaam Indus meerdere keren geregistreerd door verschillende bedrijven, waaronder een in Nederland. Ik denk ook dat het in dit geval om de Nederlandse gaat.

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Indus&searchMode=exact&searchWhere=all

1 like

Dit naamloze horloge is van het merk Dodane.
Bij de zakhorloges van dit merk ontbreekt meestal de naam op de wijzerplaat, bij de polshorloges gebruikten ze namen zoals Dodane,Airain, Airin, Chronofix enz.

Het heeft een ankeruurwerk, maar de opbouw doet denken aan een penanker, de tandwielen en de veertrommel zitten tussen twee platen met afstandsbusjes.

dodane 1c

Dit uurwerk werd ook gebruikt als basis voor hun chronograafuurwerk.

11 likes

Leuk :ok_hand: Franse uurwerkmakers zijn relatief onbekend terrein.
In de projektendoos heb ik toevallig de chrono versie van zo’n Dodane kaliber.

De wonderlijke “goedkope” construktie, als door Chris beschreven, is duidelijk te zien.
Toen ik dit horloge kocht, dacht ik eigenlijk dat het een Valjoux 61 was, en heb lang het fabrikaat niet geweten…
Naast elkaar zie je meteen dat de Dodane een 1:1 kopie van de Valjoux 61 is, het meest duidelijke verschil is de kromme balanskloof. :thinking:

De chrono wordt nog een keertje gerepareerd, voor de benodigde uurwerk onderdeeltjes heb ik inmiddels een standaard donor uurwerkje kado gekregen… :sunglasses:

9 likes

Gaaf Paul. :+1: :ok_hand:
Hopelijk krijg je het uurwerk aan het lopen.

Wat niet werkende zakhorloges. Ik ben er niet zo mee bezig maar heb er wel wat liggen.

4 likes

Ook nog deze gouden in bezit maar ook niet meer werkend.

7 likes

Zakhorloges kan vaak ook helemaal niet uit om die te laten repareren, als je al iemand vinden kunt die er aan werken wil zijn de kosten zijn vaak veel hoger dan de waarde. Enige optie is zelf doen dus :innocent:

4 likes

Dat is vaak het probleem met zakhorloges. Door de leeftijd hebben ze vaak issues en onderhoud nodig. En de kosten gaan dan voorbij de waarde. Zo’n gouden zakhorloge of een erfstuk is het vaak wel waard. Of je moet het zelf kunnen inderdaad.

Leuke zakhorloges hoor, zelfs een Russische Molnija. Qua waarde niet heel bijzonder, maar ik vind ze wel leuk. Vaak hebben ze leuke beschilderingen op de kast. Er zijn genoeg mensen die ze verzamelen.

5 likes

M’n nieuwste aanwinst; een Tissot uit de korte periode dat er “Locle & Genève” op de wijzerplaat stond, omstreeks 1921. Wat de reden was dat dit erop stond weet ik niet; voor zover ik weet heeft Tissot nooit in Genève gezeten; wellicht dat het marketingtechnische redenen had :thinking:

Uurwerkje loopt niet, maar dat ligt voornamelijk aan een gebroken tap van het ankerrad, en die heb ik wel liggen. Vervelend probleempje wat ik gemist had is dat er een verkeerde bezel op zit en helaas is de pasrand van de kast nogal mishandeld om die bezel te laten passen :grimacing:

11 likes

Movado sector dial chronograaf met Valjoux 60 VP - zeer Art Deco en te dateren naar de jaren ‘30 :beers:

18 likes

Super!

1 like

6 likes

ik kan je niet hepen aan meer informatie maar ik vind het een geweldig mooi zakhorloge. hou ons op de hoogte.

1 like

jammer !