Vandaag deze tevoorschijn gehaald
Dit is een heel mooi horloge.
Deze hoort volgens mij zeker ook thuis in het horloge met originele doos topic.
Fraai horloge inderdaad.
Schoonmaakbeurt zou geen kwaad kunnen. Ik zou hem niet laten lopen zoals hij nu is.
Tja, tijd om in te schrijven voor de eerstvolgende clinic.
Hahaha ik denk dat Kaleiwan niet veel meer te leren valt, iemand die zelf onderdelen voor zijn horloges kan maken is imho al een heel eind op weg…
Goedemorgen, ik heb deze mooie jumbo een jaartje in mijn bezit.
Draagtijd krijgt hij niet, maar showtijd op de kast wel.
Het tikken van het uurwerk vind ik een rustgevend geluid.
Fijn weekeind
Door het gaatje in de achterkant het schroefje los draaien, de opwindstift er uit. Het glas afnemen en het uurwerk door de voorkant eruit nemen.
Volgens mij hebben ze het zo geprobeerd:
Is alleen niet zo goed gelukt, maar zo moet het toch echt.
Bezel gaat er in zn geheel af. Gat in het glas was niet van wijzer jatten. Die bleek namelijk achterin rond te zwerven met lading stof. En zat inderdaad een schroefje in dat gat.
Was het klokje helemaal vergeten, maar ik heb ook een zakhorloge in m’n ‘collectie’. Gekregen toen ik 21 werd van m’n verloofde, nu al 40 jaar m’n vrouw. Ancre staat er op, het is een mechanisch uurwerk. Kast en ketting zijn van zilver. Erg weinig gedragen (sorry schat…).
Kan ik nog iemand blij maken met onderstaand zakhorloge? Gratis natuurlijk.
Misschien voor onderdelen, of wat dan ook. Ik hoor het graag, ik vind het zonde om het weg te gooien.
Foto van het uurwerk erbij?
Moet ik dan die plaat met die versieringen er af klikken?
Ik zal proberen of dat lukt.
Die moet inderdaad open, maar niet eraf, hij scharniert namelijk op dezelfde plek als het buitenste deksel. Meestal zit er ook een inkepinkje op dezelfde plek als bij het buitenste deksel.
En moet dat knopje daartoe nog ingedrukt worden, of is dat ergens anders voor?
Nee dat knopje is voor het verzetten van de tijd. Dit horloge heeft nog geen “uittrekkroon”
Was hem in jaren niet meer tegengekomen. Was mijn werkhorloge (afdeling ziekenhuis waar geen horloge gedragen mocht worden) voor het mobiele telefoontijdperk.
Misschien moet ik hem laten opknappen, goede herinneringen aan de tijden waar ik dit ding bij me had. In ieder geval even een keer een nieuw batterijtje er in gooien. Glaasje moet toch ergens wel te krijgen zijn ergens.