Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Mis alleen de opwind sleutel…

9 likes

Setje sleutels (14 Stuks) zijn te bestellen via Etsy. Ik meen € 6,50exclusief € 3,20 verzendkosten en de kosten van invoer uit Engenland. Alles bij elkaar ongeveer € 11,50.

3 likes

kun je ons het uurwerk ook nog laten zien ?

9 likes

ZAKHORLOGES EN DE BIJPASSENDE KETTINGEN.

Als sinds lange tijd ben ik gecharmeerd van mooie zakhorloges. Ik ben maar een verzamelende leek met een aantal leuke (zak- en polshorloges en probeer dus hier niet de schoolmeester uit te hangen met dit artikel.
Na veel zoekwerk en gebruikmaking van Google, ben ik er achter gekomen dat de geschiedenis van de ontwikkeling van het zakhorloge hoogst interessant is om te lezen en te weten.

Het zakhorloge is een voorloper van het polshorloge en werden al gemaakt in de vroege jaren van de 16e eeuw. De geschiedenis (vanaf 1504) van de ontwikkelingen en alle verbeteringen van het horloge is interessant. Van een navigatiehulpmiddel op zee, naar een draagbaar zakhorloge en uiteindelijk tot de zeer nauwkeurig werkende polshorloges.
Dit wordt mooi beschreven op Wikipedia. Kan ik u aanbevelen.

Soms is het moeilijk te begrijpen, hoe men in die vroege tijd deze mooie en technisch vernuftige instrumenten kon maken. De horlogekasten, vooral die van goud en zilver, zijn vaak op een prachtige manier bewerkt. Soms heel mooi gegraveerd.

Op het Forum van Horlogeliefhebbers zijn een aantal personen, die mijn mening hierover delen en dus zakhorloges verzamelen.
Toch zijn er weinig leden, die hun zakhorloges ook daadwerkelijk regelmatig dragen.
Daarin ben ik een van de weinigen, vrees ik. Heb ik dit mis? Let my Know.
Het dragen van een mooi zakhorloge, met een bijpassende ketting uit dezelfde tijd, heeft toch wel iets bijzonders. Mensen die mij het zien dragen op een driedelig kostuum of een combinatie met een gilet, vinden het leuk, apart en vooral chique.
En dat ben ik dan volkomen met hun eens.
De huidige ontwikkelingen in de herenmode doet hier nog een schepje bovenop. Klassieke Engelse herenmode, in de vorm van driedelige tweed-kostuums en zeker ook de Peaky Blinders-stijl werken hier flink aan mee.

Ook de horlogekettingen zijn vaak ware kunstwerken. vooral de kettingen uit de periode Napoleon III, 1840-1870, veel voorzien van medaillons en soms een fob, voorzien van franje.
Engelse kettingen uit de Victoriaanse tijd doen daar niet veel voor onder, maar zijn veel minder uitbundig en veel strakker van uitvoering.

Wat zou het wel niet kosten (arbeidstijd), om een bestaande ketting, zoals uit de tijd van Napoleon III, nu nieuw aan te laten maken? Niet te betalen, denk ik. als er al een zilversmid te vinden is, die eraan zou willen beginnen. En dan is het nog namaak.

Mooie kettingen voor zakhorloges zijn schaars. De geschiedenis is daar ook een oorzaak van. Rond 1900 werden er steeds mee zakhorloges geproduceerd en daarna raakte het geleidelijk uit de mode, door de komst van het polshorloge.
Tijdens de 1e Wereldoorlog is ook veel verloren gegaan, door het geweld van vier jaren oorlog en de vluchtelingen, die zakhorloges en kettingen ruilden voor etenswaar, waarna het veel werd omgesmolten.

Ook de crisis in de jaren 30 en de 2e Wereldoorlog hebben er toe bijgedragen dat mensen, soms uit puur financiele noodzaak, hun goud en zilver verkochten. Veel werd er in die tijd omgesmolten. hierdoor is veel voorgoed verloren gegaan. Vooral de kettingen. Het verkopen van het prachtige gouden horloge van vader, grootvader of overgrootvader lag nu eenmaal een stuk gevoeliger, dan het wegdoen van de ketting.
Het gevolg is, dat bij veel zakhorloges die te koop worden aangeboden, de bijpassende kettingen ontbreken.

Foto’s 1.
Een Zwitsers zilveren Zakhorloge uit de tijd van Napoleon III, met een uitbundige zilveren Franse ketting uit dezelfde periode. !840-1870.
De foto’s van dit Tissot zakhorloge heb ik geleend van forumlid wbcoupe. (Met zijn toestemming uiteraard). Bedankt Wilco. Gewoon omdat hij een mooie zilveren Tissot uit 1857 (vier jaar na de oprichting van Tissot) in zijn collectie heeft en ik zelf nog een mooi origineel zakhorloge uit die periode heb kunnen vinden. Het horloge moet worden opgewonden met een sleutel. Op een zelfde wijze kunnen ook de wijzers worden verzet.
De zilveren ketting is wel uit mijn eigen collectie en heeft een lengte van 31,5 cm en een gewicht van 43 gram. Het is rijkelijk en uitbundig versierd met twee medaillons van 25x18 mm en een fob, met zilveren franje van 31x25mm. Deze ketting is gemaakt in Frankrijk. 1850-1900

Foto’s 2.
Een foto van een zilver Victoriaans, English Lever Patent zakhorloge, met een Victoriaanse zilveren ketting uit dezelfde periode. 1850-1900.
Het horloge moet worden opgewonden met een sleutel. Ook de wijzers kunnen worden verzet met een sleutel, maar dan op de as van de wijzers, achter het glas.
Het horloge is fors. Diameter 56 mm en het gewicht is 158 gram.
De Victoriaanse ketting is voorzien van een fob, waarin een vergulde en fraai beschilderde Fourpence munt uit 1877 is verwerkt.
De lengte is 40,5, inclusief de fob. Gewicht is 68 gram.
Totaal weegt deze combinatie dus 226 gram.

![afbeelding|500x500](upload://tSCKOosZwHALmEuNkve5mST4Sjh.jpe
g)

y

Foto’s 3.
Een combinatie van een 925 zilveren zakhorloge, uit de periode 1900-1910.
Kleinere bedrijfjes in diverse landen in Europa, maakten kasten, wijzerplaten, asjes, tandwielen e.d. En leverden deze onderdelen aan de producent, die alles samen liet monteren en de horloges op de markt zette. Vaak zijn deze zakhorloges op de wijzerplaat niet voorzien van een merknaam. Soms wel de naam van de verkopend juwelier.
Op deze foto’s zo’n mooi zakhorloge. Door mij gekocht op ons forum, bij VinWat.
Het heeft een diameter van 52 mm, zonder kroon. Met kroon 65 mm. Gewicht ruim 96 gram. Opwinden en wijzers verzetten via de kroon.
De zilveren ketting is gemaakt in Duitsland en heeft een Nederlands Belasting Keurmerk uit 1900. In de schakels zijn sierlijke motieven ingeslagen. Ketting is 37 cm lang, Breed 12 mm. Gewicht is 30,17 gram.

En nu maar hopen, dat het uploaden goed gaat. Wat een klus.
Bedankt voor het lezen.
Groet, Richard.

17 likes

Dank voor het delen van dit stukje historie. Er is naar mijn ervaring maar weinig informatie te vinden over zakhorlogekettingen.
Ik weet nu naar wat voor ketting ik op zoek moet voor bij deze Tissot :grin:

1 like

Je moet zo’n ketting natuurlijk ook wel mooi vinden,Wilco. Blijft een kwestie van smaak. :innocent::sweat_smile:

1 like

Dat klopt. Maar ik moet zeggen dat het went. Het zijn fraai gemaakte kunststukjes, al zie ik mezelf er nog niet heel gauw mee lopen. Misschien voor een bijzondere gelegenheid :blush:

Ik draag ook niet elke combinatie. Maar het uiteraard wel leuk om zoiets in je collectie te hebben.

1 like

Ik wil nog drie foto’s plaatsen, die tijdens het uploaden niet zijn meegenomen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Morgen weer een dag. Ik ga slapen.

1 like

Precies; en het gros van m’n zakhorloges draag ik ook zelden of nooit, dus of er nou ook nog een ketting ligt die ik zelden draag gaat ook geen verschil maken :smile:

Mochten stopwatches/timers nou ook?
Kreeg net namelijk wat spulletjes van m’n vader…iemand met kennis van deze timers?!


Ben benieuwd

1 like

9 likes

mooie ketting !

1 like

Pas binnen en vandaag een flinke schoonmaak- en poetsbeurt gehad,

8 likes

Voor de liefhebbers van zakhorloges, vandaag sluit er een veiling met toch wel bijzondere exemplaren.

:innocent:

Hier een uit mijn snek spillegang laatje.

14 likes

Prachtig, Huib.

1 like

Pracht zakhorloge, met een bijzondere chatelaine

1 like