Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Prachtig, Huib.

1 like

Pracht zakhorloge, met een bijzondere chatelaine

1 like

Weer eens iets leuks gekocht voor de Minerva collectie! Een mooi bewaard gebleven split second stopwatch, met emaille wijzerplaat.

De verkoper had geen foto’s van het uurwerk bij de advertentie, maar op basis van de stand van pushers wist ik bijna zeker dat er een mooi uurwerk in moest zitten.

Dat klopt gelukkig, een, ietwat vervuild, maar nog goed werkend, 19/9 Minerva uurwerk is het kloppend hart van deze stopwatch!

Uurwerk is continu lopend, altijd heerlijk om te zien zo’n column wheel uurwerk!

8 likes

Edit, heb hem ook gevonden in mijn oude Minerva folder, ref 2532. Blijkbaar vroeger een “twee-wijzer horloge” genoemd!

6 likes

Mooie aanwinst, gefeliciteerd :+1:

1 like

haha, dank, het is een soort verslaving geworden om varianten die ik nog niet heb te zoeken, ik vind ze leuk, mooi, en gelukkig zijn ze niet al te kostbaar :wink:

1 like

Hier iets meer info voor de leden die wat meer willen weten over dit soort spillegang snek horloges.

Dit horloge dateert uit eind 1700, vermoedelijk zo rond 1785 en is gemaakt door de meester horlogemaker Franz Schilhamer uit Wenen.
Ik denk dat hij de Franse techniek heeft gebruikt, want het opwinden gaat via de voorkant door de wijzerplaat, dat duidt op de techniek van de Franse snek spillegang horloges uit die periode.
Het werk zit in een zilveren kast met gouden rand met een kastdiameter van 55 mm.
Bijpassende een niet direct gebruikelijke zilveren chatelaine met opwindsleutel in een zilveren behuizing met kompas.
De wijzers zijn handgemaakt en passen dan ook perfect op dit type zakhorloge.

Mogelijk woonde hij in die periode ook in Frankrijk, maar dat is voor zover niet bekend.
Het uurwerk is dus bijna 250 jaar oud.
Heb ik tig jaren geleden een restauratie resp. service beurt gegeven en functioneert perfect.
Voor dit exemplaar moet ik i.v.m. leeftijd en overcompleet binnenkort jammer genoeg een liefhebber vinden die het wil overnemen, want dit soort horloges zijn alleen op hun plek bij een echte collectioneur van speciale zakhorloges.

Zie hier wat detail foto’s.

11 likes