bedankt
bedankt
nu we dan toch bezig zijn,
dit is een Doxa,ongeveer van 1935 met 53mm diameter zonder kroon.
maar wat ik zo mooi en bijzonder vind is de émaille wijzerplaat en ook wel wat te druk met al die cijfers na elkaar.Spijtig van de schade rond de 50.
berke
Voor de liefhebbers van de snek spillegang zakhorloges laat ik hier een Frans zakhorloge zien uit eind 1700. Vermoedelijk zo rond 1780.
Dit horloge in een zilveren kast is het ultieme voorbeeld van de Franse stijl.
Let op de handgemaakte wijzers, Dat werd indertijd ajour uitgesneden, vaak gemaakt door de leerling horlogemaker die voor de meester een proeve van bekwaamheid mocht afleggen door o.a. dit soort opdrachten goed uit te voeren.
Kijk ook naar de pilaren tussen de platines, die zijn hier vierkant, dat duidt er ook op dat die handgemaakt zijn, bij latere horloges zijn die pilaren rond en werd dat op de draaibank gemaakt, sneller en goedkoper.
Zo is de opkomst van de massa industrie langzaam begonnen.
Dat men indertijd dit soort horloges maakten met een ongelooflijke precisie vaak ook nog bij slecht licht in niet direct goed uitgeruste werkplaatsen en slechte omstandigheden en ook vaak met zelf gemaakte gereedschap is ongelooflijk.
Hier kunnen wij nu nog wat van leren met name hun vakbekwaamheid.
een prachtig stukje geschiedenis
W a t een apart horloge!
Mooi en strak binnenwerk
Een Waltham Hunter. Zaterdag binnengekregen. Loopt helaas niet en het glas voor de wijzerplaat en de bezel ontbreken.
Nu dus op zoek naar een horlogemaker die dit mooie zakhorloge kan en wil repareren.
Heel mooi !
dank u
2x Minerva zakhorloge. Een hunter, een normale. Uurwerkje links ongesigneerd, maar vrijwel zeker uit de fabriek van de Robert freres, stichters van het merk Minerva.
Heb speciaal een paar colbert vestjes gekocht met zakjes. Draag ze nu met verjaardagen en andere hoogtijdagen
Zat eerst wel te klooien met dat rare haakje wat eraan zit. De bevestiging vind ik lastig
Mooi. Uit mijn geboortejaar.
De eenvoudigste manier is met een T-bar.
Toffe stopwatch! Ik focus me in mijn verzameling mn op Minerva en inmiddels toch ook wel wat Lemania stopwatches, jaren 30-60, maar deze zou er niet in misstaan, mooi exemplaar!