Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ik zou in bezit van het zakhorloge van mijn overgrootvader kunnen zijn. Het uurwerk heb ik al eens gezien toen ik bij mijn ouders was, met een zwanehals fijnafstelling. Maar het loopt -nog- niet. Ik zal hem binnenkort eens meenemen.
De standaard voor dit zakhorloge staat in ieder geval al een paar jaar klaar en is in mijn ogen een kunstobject op zichzelf ;

7 likes

Dat beloofd veel goeds; idd schitterende houder!!

1 like

HELP HELP HELP HELP :grin:

In mijn eerder in dit topic genoemde service beurt aan mijn Molnija gebeurt er nu iets waar ik als amateur horlogemaker geen raad mee weet…

Na het wassen, in de ultrasoon reiniger, van de bodemplaat kwam er een los schroefje mee uit het mandje met onderdelen. Ik weet me er geen raad mee, omdat ik het niet heb gedemonteerd; het kwam er tijdens het wassen uit. Ik denk dat het in de ‘keyless works’ thuishoort, maar weet het niet zeker.

Iemand een idee??? :slight_smile: Mijn dankbaarheid is groot!

Het is het schroefje dat op de foto bij de punt van de schroevendraaier ligt.

2 likes

Ja, dat is het schroefje waarmee je de opwindstift blokkeert.Die moet er vanaf de achterkant in en daarvoor zal waarschijnlijk de brug weer er af moeten. Je schroeft het schroefje in het plaatje dat je erbij hebt liggen.

Het zal eruit getrild zijn door de trillingen tijdens het schoonmaken

3 likes

Hoi Boudewijn, dank voor uw reactie. Het is inderdaad een uitdaging en heel leuk om te doen, maar…soms ook frustrerend, wanneer het niet lukt. Zie mijn laatste post in deze rubriek…:grin: Groet, Harry.

1 like

Dankjewel man! Heel erg bedankt…ik was hier ten einde raad vanavond :sweat: En inderdaad: ik had aan de andere kant de ‘main spring barrel’ al gemonteerd, met de brug er overheen. Ik begrijp dat die er dus weer af moet en dan het schroefje erin draaien, waarna ik aan de andere kant dat kleine plaatje er dan overheen kan zetten ? :grin:

1 like

En een paar slagen vast schroeven

1 like

Hartstikke bedankt; jij hebt er een tegoed van mij! :+1: :relieved:

1 like

Volgens mij moet de brug er weer af inderdaad. Ik zie dat het een borstboutje is en zal betekenen dat hij niet door de brug kan. Dat is gedaan zodat het schroefje er normaal gesproken niet uit kan vallen

1 like

Dank man, ik ga ermee aan de gang. Je hoort hoe het afloopt :grin: :relaxed:

1 like

beste scudo, wil je ook een foto maken van het uurwerk. Het is een prachtig zakhorloge en je hebt een goede smaak.Het gaat over het Alpes zilveren zakhorloge.groet Boudewijn.

Lip zakhorloge.

Verchroomde kast en een rvs schroefdeksel.
Het kaliber is een Lip R40

6 likes

Een zakhorloge draag je en als je het horloge niet draagt, dan heb je daar een horlogehouder voor.

9 likes

ha Scudo,

Ik heb alles geprobeerd, maar krijg dat schroefje niet door de bodemplaat heen vastgeschroefd in dat plaatje (Tirette heet dat volgens mijn boek) :weary: :tired_face: Als ik het plaatje met een vinger precies boven het gaatje vasthoud en dan van de andere kant met dat schroefje kom moet ik twee dingen tegelijk doen en het lukt niet. Er valt of het schroefje of het plaatje op de grond :tired_face: Ik sprong vanmiddag bijna uit het raam van pure frustratie…toch maar niet gedaan vanwege de hoogte :grin: Heb jij nog een idee hoe ik het aan elkaar kan schroeven? :relaxed:

1 like

Dat is inderdaad een heel gepiel soms. Als je de veertonbrug er eerst weer op zet kan het schroefje er in elk geval niet meer uitvallen; je moet nog steeds aan twee kanten werken, maar er kan maar één ding vallen. :sunglasses:

2 likes

Dankje Wilko! ik ga het weer proberen dit weekend :grin: Als het lukt gaat de vlag hier uit…nee, twee vlaggen! :smile:

Succes! De aanhouder wint en oefening baart kunst. :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Het kan ooit een gepiel zijn inderdaad.

1 like

Om het zonder problemen vast te zetten kan je het beste rodico (bij de groothandel te koop) gebruiken, dat is een groen soort van pasta, net stopverf, je doet de tirette op zijn plaats en plats er een beetje rodico op, druk dat goed aan, vervolgens draai je het om en je draait de schroef dan zonder problemen weer vast en klaas is Kees of Jan of hoe hij ook mag heten.

3 likes

Hartelijk dank voor de tip. Heb Rodico in huis, dus ga het morgen gelijk proberen :relaxed: :+1: